سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » مولوی عبدالحمید: روند نگرش به اهل سنت پس از انقلاب ۵۷، حاکی از تبعیض و نابرابری بسی...

مولوی عبدالحمید: روند نگرش به اهل سنت پس از انقلاب ۵۷، حاکی از تبعیض و نابرابری بسیار است

چکیده :حال این پرسش مطرح است که آیا ما پس از گذشت سه دهه به اهداف مورد نظر در تحقق وحدت در جامعه خود و در جهان دست یافته ایم؟ به اعتقاد ما زمان آن فرا رسیده است که نتیجه کار به صورت منصفانه ارزیابی و دستاوردهای آن مشخص شود چنانچه اهداف نظام در زمینه وحدت اسلامی در داخل و خارج محقق شده است، فبها و اگر به این اهداف نرسیده ایم دلایل ناکافی خود را آسیب شناسی کرده و با اصلاح نقاط ضعف و تجدید نظر در برنامه های خود، طرحی نوین را که متضمن تحقق وحدت واقعی و عملی بین امت اسلامی باشد، پیاده و اجراء کنیم. زیرا به نظر می رسد توفیقات ما در این زمینه متناسب با هزینه هایی که صرف این کار شده است و در مقایسه با هزینه هایی که دشمنان اسلام در جهت ایجاد تفرقه صرف نموده اند، نیست....


امام جمعه اهل سنت زاهدان طی نامه ای به آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ضمن تبریک انتصاب وی به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، از تبعیضات وارده در مورد اهل سنت کشور انتقاد کرد.

به گزارش سنی آنلاین، مولوی عبدالحمید با یادآوری این نکته که بدون حل مشکلات اهل سنت ایران و جلب رضایت عمیق و باطنی آنها، دستیابی به وحدت میسر نیست نوشته است: حال این پرسش مطرح است که آیا ما پس از گذشت سه دهه به اهداف مورد نظر در تحقق وحدت در جامعه خود و در جهان دست یافته ایم؟ به اعتقاد ما زمان آن فرا رسیده است که نتیجه کار به صورت منصفانه ارزیابی و دستاوردهای آن مشخص شود چنانچه اهداف نظام در زمینه وحدت اسلامی در داخل و خارج محقق شده است، فبها و اگر به این اهداف نرسیده ایم دلایل ناکافی خود را آسیب شناسی کرده و با اصلاح نقاط ضعف و تجدید نظر در برنامه های خود، طرحی نوین را که متضمن تحقق وحدت واقعی و عملی بین امت اسلامی باشد، پیاده و اجراء کنیم. زیرا به نظر می رسد توفیقات ما در این زمینه متناسب با هزینه هایی که صرف این کار شده است و در مقایسه با هزینه هایی که دشمنان اسلام در جهت ایجاد تفرقه صرف نموده اند، نیست.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر جناب آیت الله اراکی – دامت توفیقاتهم –

دبیر کل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی

السلام علیکم

احتراما با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، انتصاب حضرتعالی را به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی تبریک عرض نموده و برای جنابعالی در این مسئولیت جدید آرزوی توفیق روز افزون از بارگاه ایزد منان مسئلت دارم.

لازم می دانم ضمن ابراز ارادت، در آغاز مسئولیت خطیر جدید، مواردی را به استحضار آن برادر بزرگوار برسانم.

۱- ضرورت اجتناب ناپذیر اخوت و انسجام بین مسلمین بویژه در شرایط حساس کنونی بر کسی پوشیده نیست و غیر قابل انکار است زیرا عزت و کرامت مسلمین بجز در سایه وحدت امت اسلامی متصور نیست.

۲- پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ابتکار رهبران انقلاب اسلامی، هفته ای به نام «هفته وحدت» نامگذاری گردید و برنامه های تقریب مذاهب اسلامی، با هدف ایجاد انسجام و همبستگی اسلامی بین مسلمانان جهان بطور عام و مسلمانان ایران بطور خاص، تشکیل گردید و همه ساله همایشها و مراسم متعددی با محور وحدت اسلامی، با صرف هزینه های گزاف برگزار شده است.

حال این پرسش مطرح است که آیا ما پس از گذشت سه دهه به اهداف مورد نظر در تحقق وحدت در جامعه خود و در جهان دست یافته ایم؟ به اعتقاد ما زمان آن فرا رسیده است که نتیجه کار به صورت منصفانه ارزیابی و دستاوردهای آن مشخص شود چنانچه اهداف نظام در زمینه وحدت اسلامی در داخل و خارج محقق شده است، فبها و اگر به این اهداف نرسیده ایم دلایل ناکافی خود را آسیب شناسی کرده و با اصلاح نقاط ضعف و تجدید نظر در برنامه های خود، طرحی نوین را که متضمن تحقق وحدت واقعی و عملی بین امت اسلامی باشد، پیاده و اجراء کنیم. زیرا به نظر می رسد توفیقات ما در این زمینه متناسب با هزینه هایی که صرف این کار شده است و در مقایسه با هزینه هایی که دشمنان اسلام در جهت ایجاد تفرقه صرف نموده اند، نیست.

۳- در داخل کشور بیشترین قشری که ایجاد وحدت و اخوت اسلامی با آنان شأنیت دارد، جامعه اهل سنت ایران است، برسی اجمالی در روند نگرش به این جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حکایت از تبعیض و نابرابری بسیار دارد.

عدم استخدام و بکارگیری اهل سنت در نیروهای مسلح، وزارت خارجه و تمام حوزه های آن، محرومیت از مشاغل و مسئولیت های مدیریتی در سطوح مختلف: وزراء، معاونت های ریاست جمهوری، استانداران و ….از بارزترین نمونه های اعمال تبعیض هستند.

این مسئله نه تنها با اصول مربوط به مساوات و عدالت در قانون اساسی در تضاد است، بلکه نقض آشکار وحدت اسلامی بوده و همه تلاش ها برای دستیابی به وحدت را ناکام کرده است؛ علاوه بر آن برادران اهل سنت در مسایل عبادی خود در شهرهایی که اقلیت هستند بویژه برای ادای فریضه نماز جماعت و نمازهای جمعه وعیدین با مشکلات بسیاری مواجه هستند و جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری اهل سنت در تهران هنوز پس از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان از داشتن مسجد بی بهره هستند.

۴- حوزه های علمیه اهل سنت همواره در چار چوب قانون اساسی فعالیت کرده و از سوی دستگاههای نظارتی ذیربط نیز در همین چارچوب تحت نظارت بوده اند و هرگز برای اعمال نظارت قانونی مناقشه ای بین حوزه های علمیه و دستگاههای ذیربط وجود نداشته است و این امر به عنوان موضوعی قانونی، مطاع و بلامناقشه پذیرفته شده است. اما در طی سالهای اخیر مدارس دینی اهل سنت با پدیده ای با عنوان «ساماندهی» مواجه شده اند، نگاهی به برنامه های این طرح نشان می دهد که موضوع «ساماندهی» از حیطه نظارت عبور کرده و شکل دخالت به خود گرفته است و این مسئله نگرانی عمومی جامعه اهل سنت را بر انگیخته است .

۵- احضار و بازدشت علماء در سالهای اخیر و مشکلات فوق الذکر موجب شده است که اهل سنت به شدت احساس انزوا کرده و افق روشنی برای خود و فرزندان شان تصور نکنند که نتیجه این امر خدشه دار شدن وحدت و اخوت اسلامی می باشد.

حضرت آیت الله

به اعتقاد ما، یکی از مؤثر ترین پلهای اتباطی نظام اسلامی با جهان اسلام که اکثریت آنان اهل سنت هستند، بهره گیری از قابلیت های موجود در اهل سنت کشور می باشد. اهل سنت در طول سالیان پس از انقلاب در همه صحنه ها حضور فعال داشته و دارند اما از توان و قابلیتهای آنان هرگز استفاده نشده است.

بدون تردید طرح شعار در حوزه وحدت و تقریب بدون اینکه الزامات عملی شدن آن فراهم شده باشد هیچ کمکی به ایجاد و حفظ وحدت نمی کند.

به نظر این حقیر تا زمانی که مشکلات اهل سنت ایران حل نشوند و رضایت عمیق و باطنی آنها جلب نشود، دستیابی به وحدت اسلامی که مطلوب رهبران نظام اسلامی است میسر نیست.

از آنجائیکه جنابعالی یکی از اندیشمندان و دلسوزان هستید و از سوی رهبر معظم به این سمت مهم منصوب شده اید، نیک می دانید که تا زمانیکه حداقل دستگاههای دولتی و حکومتی در راستای تقریب حرکت نکنند و با جنابعالی همراه نباشند تلاش های شما به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، زیرا وحدت در جامعه باید فراگیر و مشمول تمام بخش ها باشد و تحقق آن بصورت جزیره ای ممکن نیست.

از اطاله کلام عذر خواهی می کنم و امید وارم آنچه را که خیر خواهانه عرض کردم، مورد ملاحظه قرار گیرد.

یک بار یگر در پرتوی عنایات خاصه قادر متعال برای حضرتعالی در راستای تقریب و وحدت امت اسلام آرزوی توفیق و موفقیت دارم.

با احترام

مولوی عبدالحمید

امام جمعه اهل سنت زاهدان


9 پاسخ به “مولوی عبدالحمید: روند نگرش به اهل سنت پس از انقلاب ۵۷، حاکی از تبعیض و نابرابری بسیار است”

  1. ناشناس گفت:

    کاملا صحیح است. تمام شهروندان ایرانی از حقوق برابر شهروندی باید برخوردار باشند. برادران اهل سنت که هم دین ما هستند !!! این پتانسیل عظیم برای ارتباط با سایر کشورهای مسلمان در کشور خودمان واقعا به هدر می رود.

  2. زرگر گفت:

    اين حكومت ازسايه خودش هم ميترسدچه برسد

    به اينكه أجازه ساخت مسجد سنى را بدهدفكركنم ومسجد شيعه راهم گل بگيردازترس تجمع مردم اصلااينهافقط اسلام راسنگرخودقرارداده اند براى حفظ حكومتشان وجمع كردن خمس وخيرات امامزاده هاوتاراج ثروت غنى ايران وخالى كردن بيت المال به نفع خودوفرزندان وجلادانشان ولى ملت ستم ديده ايران به استثناه سانديس خورها اينها را شناختن وديگه عناى اينها براى مردم به استثناه سانديس خورهارنگى نداره………………………..

  3. ناشناس گفت:

    اجازه ساخت مسجد نمیخواهیم حداقل مساجدمان را خراب نکنند مثل مسجد شیخ فیض مشهد در سالهای قبل و یا حوزه علمیه امام ابوحنیفه در زابل وچندین مسجد دیگر اهل سنت

  4. حمید گفت:

    آقای زرگر عزیز اول برو سواد یاد بگیر بعد بیا کامنت بذار… اون عنا نیست؛ حناست… اونم استثناه نیست… استثنائه…

  5. حمید گفت:

    خدمت اون آقای ناشناس که درمورد تخریب مسجد در زابل فرمایش کرده بودن هم عرض کنم که نقش اون مسجد در هماهنگی و هدایت یه سری از کارای تروریستی مخصوصا جنایتی که در تاسوکی زابل اتفاق افتاد و آقایون اهل سنت تروریست، در 25 اسفند 1385، بعد از برگزاری نماز جماعت22 نفر مسافر غیرنظامی بیگناه رو ، با تیرهای دوزمانه تیربارون کردن، برای اطلاعات و نیروی انتظامی محرز شده بود که دستور تخریبش داده شد… البته نمیشه کوتاهی اطلاعات و نیروی انتظامی رو در اون جریان نادیده گرفت، ولی شما لطف کنید و اینقد مظلوم نمایی نکنید. حتی نشنیدیم که همون آقای عبدالحمید شما این عمل وحشیانه رو محکوم کنه. غیرازینکه کاشف بعمل اومد که عبدالمالک ریگی هم یکی از نزدیکان خودشه…

  6. زرگر گفت:

    اقا حميد سانديس خور دلت به حال بيسوادى من سوخت ياخودت سوختى؟خبركن زنگ بزنيم اتش نشانى اقاى وبلاگ نويي باسواد!!!!!

  7. زرگر گفت:

    اقا حميد٧هزارتومانى با حضورخودت سايت رامثل كشوربه … نكش!!!!

  8. هموطن گفت:

    ما شرمنده ی عزیزان اهل سنت هستیم .پلمپ کردن مسجد قبای شیراز یادتان هست .اینها بر هیچ چیز رحم نمی کنند

  9. حمید گفت:

    آقای زرگر عزیز… اینجا جای کل کل و اراجیف گویی نیست. من نه 7 هزارتومنی هستم نه ساندیس خور. هردوتا کامنتی هم که گذاشتم حقیقت محضه. هم بیسوادی شما، هم جریان مسجد… این جواب شما فقط (عذرمیخوام از خوانندگان عزیز) … خودتو میرسونه. حرف زیاده ولی کاش افرادی مثل شما یه کم شعور میداشتن که بشه باهات بحث کنم… از قدیم گفتن: جواب ابلهان خاموشیست…