سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » سی روز، سی نکته از آیت‌الله صانعی 11/ شرک پليد!...

سی روز، سی نکته از آیت‌الله صانعی 11/ شرک پليد!

چکیده :قرآن که مي‌فرمايد «شرک» ظلم عظيم است كدام شرك است؟ همان شركي است که از روي علم است والاّ شرك از روي جهل و ناداني كه ظلم عظيم نيست؛ اگر شرك از روي قصور و ناتواني باشد اصلاً غفران نمي‌خواهد چون عذابش قبيح است. مراد شرکي است که از راه تقصير و کوتاهي يا لجاجت باشد و اين شركي است كه مي‌تواند موصوف به پليدي باشد. چنان‌چه اگر يك بچه‌اي در خانواده انسان مشركي متولد شده است نمي‌توان به اوگفت پليد است....


شركي پليد است که از روي علم، انکار و لجاجت باشد والا کسي که اهريمن و يزدان را در عالم وجود مؤثر مي‌داند و عقيده‌اش هم اين است و هرچه تحقيق کرده بيش از اين نفهميده، الآن هم براي بنده و جنابعالي كه درس مي‌خوانيم مسجد و بيمارستان هم مي‌سازد آيا پليد است؟ مي توان ادعا كرد كه این شخص پليد است؟ قرآن که مي‌فرمايد: (إِنَّمَا المُشْرِكُونَ نَجَسٌ)،[1] «حقيقت اين است که مشرکان ناپاکند».‌ اشاره به پليدي مشرکيني دارد كه دانسته و از روي عمد که اسلام حق است و از روي لجاجت، اسلام را انكار مي‌كنند و براي دشمني با خدا به شرک رو آورده‌اند.

قرآن که مي‌فرمايد «شرک» ظلم عظيم است: ( إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ )،[2] كدام شرك است؟ همان شركي است که از روي علم است والاّ شرك از روي جهل و ناداني كه ظلم عظيم نيست؛ و مي‌فرمايد: ( إِنَّ اﷲَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء)،[3] «مسلماً خدا اين را که به او شرک ورزيده شود نمي‌بخشايد و غير از آن را براي هر که بخواهد مي‌بخشايد». اگر شرك از روي قصور و ناتواني باشد اصلاً غفران نمي‌خواهد چون عذابش قبيح است. پس اينکه‌ آيه مي‌فرمايد: (لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْـرَكَ)، مراد شرکي است که از راه تقصير و کوتاهي يا لجاجت باشد و اين شركي است كه مي‌تواند موصوف به پليدي باشد. چنان‌چه اگر يك بچه‌اي در خانواده انسان مشركي متولد شده است نمي‌توان به اوگفت پليد است.

——————————————————————————–
[1] . التوبة (9)، 28.
[2] . لقمان (31)، 13.
[3] . النساء (4)، 48.


یک پاسخ به “سی روز، سی نکته از آیت‌الله صانعی 11/ شرک پليد!”

  1. ناشناس گفت:

    بسیار عالی و چقدر جالب !
    آخه پیش خودم فکر میکردم یک غیر مسلمان که از اسلام چیزی نمیداند چه طور به او میگویند نجس است حال با توجه به گفته های بالا باید گفت کسی که به حقانیت اسلام پی ببرد و اما کارهایی خلاف گفته های اسلام کند او نجس است و نه کسی که اصلا از اسلام چیزی نمیداند و کارهایی که انجام میدهد نمیداند خلاف اسلام است.