سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها: چشم دیکتاتورها وقتی بر واقعیت‌های تلخ باز می‌شود که ب...
» دیکتاتور کاری می‌کند که حمایت‌کنندگانِ دیروز هم قادر به نگه‌داشتن آنان نیستند

آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها: چشم دیکتاتورها وقتی بر واقعیت‌های تلخ باز می‌شود که به نقطه‌ی پایان رسیده‌اند

چکیده :آیت‌الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها در یادداشتی درباره‌ی منشأ انقلاب‌های منطقه، نوشت: حاکمانی که با زور سر نیزه سالیان دراز بر مردم تسلط می یابند، همه چیز را در کشور بر محور شخص خودشان و منافع خاندان و نزدیکان و طبقه حاکمه سازماندهی می کنند و سامان می دهند و در نتیجه آزادی شخصیت های مستقل و احزاب و گروهها و رسانه ها محدود و محدودتر می شود، فضای نقد عملکرد حاکمان به فضای مدح و ستایش و چاپلوسی بدل می شود، هر خطا و ندانم کاری و حتی خیانتی رخ دهد نه تنها گفته و نوشته نمی شود که حتی از همان خطاها و خیانت ها نمایشنامه هایی به صحنه می آید که همه حکایت از نبوغ این حاکمان دیکتاتور و خدمات آنان می کند....


آیت‌الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها در وب‌سایت خود، در پاسخ به سؤالی درباره‌ی ریشه و منشأ انقلاب‌های منطقه، مردم‌ستیزی، خودکامگی و دیکتاتوری، و در نتیجه‌ی آن زورگویی به ملت و وابستگی به بیگانه را که به نوبه‌ی خود به تنفر بیشتر مردم در کنار نارضایتی عمومی منتهی می‌شود، عامل اصلی این تحولات دانست. متن کامل این یادداشت را به نقل از «آهنگ راه» بخوانید:

تحولات سیاسی اجتماعی از آنگونه که در تونس، مصر، لیبی، یمن، بحرین و سوریه رخ داده یا می دهد را نمی توان صد در صد معلول یک علت دانست، چه بسا عوامل متعدد داشته باشد هرچند بعضی از این عوامل نسبت به بقیه اصلی باشد. در تمام کشورهایی که نام بردم یک علت بصورت مشترک وجود دارد و آن وجود حکومتی دیکتاتوری که حاکمان در این کشورها (بن علی، حسنی مبارک، قذافی، علی عبدالله صالح، آل خلیفه و بشار اسد) با استفاده از زور، حاکمیت خود و بعضا خاندان خود را بر کشور دائمی کرده اند، بن علی بیست سال، حسنی مبارک سی سال، قذافی چهل سال، علی عبدالله صالح ۳۳ سال و خاندان اسد ۴۰ سال (۳۰ سال پدر و ۱۰ سال پسر).

بدیهی است حاکمانی که با زور سر نیزه سالیان دراز بر مردم تسلط می یابند، همه چیز را در کشور بر محور شخص خودشان و منافع خاندان و نزدیکان و طبقه حاکمه سازماندهی می کنند و سامان می دهند و در نتیجه آزادی شخصیت های مستقل و احزاب و گروهها و رسانه ها محدود و محدودتر می شود، فضای نقد عملکرد حاکمان به فضای مدح و ستایش و چاپلوسی بدل می شود، هر خطا و ندانم کاری و حتی خیانتی رخ دهد نه تنها گفته و نوشته نمی شود که حتی از همان خطاها و خیانت ها نمایشنامه هایی به صحنه می آید که همه حکایت از نبوغ این حاکمان دیکتاتور و خدمات آنان می کند، به قول امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، “عالِمُها مُلجَم وَ جاهِلُها مُکرَم“.

هشدارها از طرف خیرخواهان و دلسوزان به سنگ اندازی در کار حکومت و همصدایی با دشمنان و آب به آسیای بیگانگان تفسیر و تبلیغ می شود و زندان ها از این خیرخواهان دلسوز پر می شود، ترس و چاپلوسی و ریاکاری و نان به نرخ روز خوردن، جای شجاعت و صراحت و اخلاص و ایستادگی در دفاع از حقوق ملت را می گیرد، در اینگونه حکومت ها، باورها و رفتار حاکمان در زندگی شخصی و …از مردم فاصله می گیرد، به طوری که نسبت به هم (حاکمان نسبت به مردم و برعکس) احساس بیگانگی می کنند. در این هنگام رفته رفته حمایت و حس وفاداری نسبت به حکومت در میان مردم ضعیف و ضعیف تر می شود.

حاکمان هنگامی که از مردم حمایت لازم را احساس نکنند ناگزیر می شوند به زور سرنیزه و هزینه کردن از بیت المال حمایت ها و وفاداری های نمایشی توسط مردم به نمایش بگذارند؛ هنگامیکه این نمایشها به ابتذال کشیده می شود و تماشاگران را نمی تواند فریب دهد، این حاکمان به قدرت های بیگانه چنگ می زنند. در این مرحله کشورها علاوه بر استبدادزدگی به بلای وابستگی نیز گرفتار می شوند، تحقیری که در این وابستگی ها از ناحیه ی قدرت های استکباری بر کشورها و ملت ها تحمیل می شود، تنفر و انزجار ملت ها را از اینگونه حاکمان روز به روز بیشتر می سازد، بر این عامل مهم و علت اصلی، نارضایتی های مردم از شرایط بد معیشتی و بی کفایتی مدیران در اداره ی امور عادی و روزمره مردم را اضافه کنید.

کافی است جرقه ای بر این انبار باروت زده شود، آنگاه همان چیزی رخ میدهد که امروز در این کشورها رخ داده و می دهد و زمانی این دیکتاتورها چشمهایشان بر این واقعیت های تلخ باز می شود که به نقطه پایان رسیده اند و خوی و خصلت سرکوب و آدمکشی که در طول سالیان دراز در درون آنان رشد کرده است هرگز اجازه بازگشت از راه رفته را نمی دهد و تنها راه چاره را در کشتار بیشتر مردم مظلوم می بینند. به کشته های مصر و لیبی و سوریه و دیگر نقاط نگاه کنید و قضاوت کنید آیا یک حاکم دلسوز مهربان برای ادامه حکومت خود حاضر به خلق چنین فجایعی هست؟

در چنین بستری هرگونه عامل داخلی یا خارجی می تواند وارد صحنه عمل شود و از چنین بستری به سود خود بهره برداری کند، ولی هرگز نقش این عوامل خارجی چیزی از گناه این حاکمان مستبد و خودکامه را نمی کاهد.

تا زمانی که حاکمان با مردمند و خواست و ارده مردم را بر خواست و اراده خود مقدم می دارند و با رفتار مدنی و مردمسالارانه خود وحدت را در جامعه تحکیم می کنند، قدرت های بیگانه نمی توانند کاری از پیش ببرند، قرآن کریم تفرعن و خودکامگی و خود محوری حاکم مصر در زمان موسای پیامبر –علی نبیّنا و آله و علیه السّلام- را عامل تفرقه و تشتت جامعه معرفی می کند: «إنّ فرعَونَ عَلی فیِ الأرضِ وَ جَعَلَ أهلَها شیَعاٌ…»«بی گمان فرعون در زمین (مصر) گردنکشی ورزید و مردم آنجا را دسته دسته کرد. ..» (ترجمه دکتر سید علی موسوی گرمارودی)

برخی از تحلیلگران در بررسی این تحولات می پرسند اگر عصیان عمومی بر ضد حاکمان حرکتی اصیل و خواست ملت ها است پس چرا قدرت های غربی بویژه آمریکا از این حرکت ها و از مردم حمایت می کنند؟ سپس خود پاسخ می دهند که چون زمان این حاکمان دیکتاتور به سر آمده است و آمریکا می داند که سرانجام مردم پیروز خواهند شد از این رو خود را همراه مردم نشان می دهد تا پس از سقوط دیکتاتور بتواند در دولت آینده برای خود جائی باز کند.

قطع نظر از این که این پاسخ صحیح است یا غلط، و در چنین تحلیل هایی همیشه واقعیت های عینی و اجتماعی نادیده انگاشته می شود و مردم همیشه به صورت ابزار ملاحظه می شوند، باز هم سخن اصلی این است که دیکتاتوری و خودکامگی و با تکیه بر زور همه چیز را برای همیشه به نفع شخص دیکتاتور سامان دادن بستری را فراهم میکند که حتی حمایت کنندگانِ تا دیروز دیگر قادر به نگه داشتن آنان نیستند و ناگزیرند در برابر اراده مردم تسلیم شوند.

در پایان لازم است اعتراف کنم که چنین تحولات فراگیر چیزی نیست که من بتوانم با قاطعیت بر تحلیل خودم از این حوادث ایستادگی کنم و هر سخنی جز آن را مردود بشمارم، لیکن آنچه من می فهمم همان بود که نوشتم، اگر خوانندگان عزیز با اظهارنظر خود این دیدگاه را اصلاح یا تکمیل کنند ممنونشان خواهم بود.


39 پاسخ به “آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها: چشم دیکتاتورها وقتی بر واقعیت‌های تلخ باز می‌شود که به نقطه‌ی پایان رسیده‌اند”

  1. Alone گفت:

    همه چیز به هم میماند؛در همه جا…
    این بند آخر که در آن اظهار نظر خواسته بودید آنهم از شخص بزرگی همچون شما ارزشمند است.

  2. سبزین تن گفت:

    سلام.
    کدی برای افزودن فراخوان امضا برای آزادی رهبران سبز طراحی کردم (پاپ آپ دعوت به امضای فراخوان آزادی رهبران سبز )
    امیدوارم که برای استفاده عموم اون رو قرار دهید
    http://sabzintan.blogspot.com/2011/08/blog-post_20.html

    شرمند که این پیام رو توی کامنت ها گذاشتم.

  3. بيداري اسلامي گفت:

    آقاي موسوي خوئيني ها مانند هميشه بسيار زيبا و خوب تحليل فرموده ايد و خداوند امثال شما را براي اين انقلاب حفظ كند ، فقط خدا كند وقتي به قدرت مي رسيد باز هم در عمل اين افكار را نشان دهيد .

  4. ترانه سبز گفت:

    پاراگراف اولش را حذف كنيد, آدم فكر ميكنه دارن شرايط ايران را تشريح ميكنن.

  5. سبز گفت:

    درود بر ایت الله موسوی خوئینی ها.امیدوار هستم مانند شما ها بیشتر در جریان های سیاسی حضور داشته باشند .اخر بعصی دیکتا تور ها میگویند ماست ما فرق دارند .روزی هم که مردم به خیابان بیایند و کار از دستشان در رود .اظلا عیه میدهند که عذر بخواهند که دیگر مردم راه خودشان را میروند .شاه .صدام .مبارک قذافی .اسد بن علی و… حال نوبت ایران هم به زودی خواهد رسید

  6. آکاه گفت:

    بله کاملا صحیح فرمودید جناب اقای خوئینیهای عزیز . دیکتاتورها نه راه پیش دارند و نه راه پس این تیره روزان الوده به خون بیگناهان کار را با پا گذاشتن به دایره قدرت و ترک زندگی معمولی ومردمی شروع میکنند و مخاطبین و ملاقات کنندگان و رابطین خاص بر میگزینند و هر روز در حرم خود محدود تر میشوند به مراوده با محرمترینها . دایره قدرت تفاوت چندانی با میدان جنگ ندارد دشمن دشمن دشمن این کلمه این معنا این خیال این فرضیه سایه نا گسستنی قدرت است .در گذشته های دور و نزدیک این کلمه دشمن همواره خواب را از چشمان پادشاهان می ربوده به برکت پیدایش جمهوریت و تقسیم قوا که مختصر قدرتی را به شخص قائل میباشد و وضع قانون محدودیت زمانی برای صاحب قدرت . مسئولین اول کشورها را از توهمهای بیهوده و خوابهای پریشان و به دنبال ان از اعمال زندان و شکنجه و اعدام و ترور مخالفین به دور نگه داشته و عموم ملل جهان را به غیر از کشورهایی که جناب آقای ایت الله اشاره فرمودند اندکی آرامش پدید آمده است . با امید به روزی که تقسیم قوای حقیقی و حقوقی در قانون اساسی ما منظور گردد و همچنین محدودیت زمانی برای ولی فقیه و یا شورای رهبری مانع از هراسهای بیهوده و خونین و غیر اسلامی و انسانی گردد . انشاالله

  7. ناشناس گفت:

    بنظر من حکومت زنده است یعنی مثل یک نوزاد به دنیا می آید. رشد می کند و همینطور که بزرگ می شود آینه رفتار والدینش می شود. والدین مهربان و مسئول همیشه فرزندانی آرام و موفق دارند.

  8. ناشناس گفت:

    مرگ بر دیکتاتور

  9. newkamb گفت:

    همه تحلیل هاچه موافق وچه مخالف شنیدنی و آگاه کننده خواهند بود اما در نهایت دیکتاتورها به پایان سلام خواهند کرد!!!!!

  10. مهران گفت:

    فکر کنم نام کشور ایران تو لیست بالا جا افتاده. البته مشخصه که به در گفته شده تا دیوار بشنوه ولی خوب معقوله. فعلا دیکتاتور ما احمق های زیادی دور وبرشن ولی به زودی نابوده

  11. محق گفت:

    مولی علی بن أبیطالب فرمود :

    ” من عامل الناس بالإسائة ، کافؤوه بها” یعنی :
    ” کسی که با مردم با بدی رفتار کند ، مردم هم با بدی با او رفتار خواهند کرد” پس باید که :
    >>>>>دیکتاتورها از مکافات عمل خود و أعوان و أنصارشان، غافل نشوند<<<<<

  12. حبیب تبریزیان گفت:

    دوستان کلمه!
    هزار بار مرگ و نکبت بر اسرائیل جنایتکار و خیانت کار و متجاوز و صهیونیست …. ،
    ولی دوستان!
    حزب الله ،حماس ، القاعده، و همه فرصت طلبانی که دین ابزارانه با نزدیک شدن سقوط بشار اسد منافع اشان به خطر افتاده است تلاش دارند تا با ماجرا آفرینی در مرزهای مصر و اسرائیل، غزه و اسرائیل و احتمالاً در اینده لبنان و اسرائیل توجه مردم منطقه و جهانیان را از اصل قضیه یعنی سرنگونی رزیم بشار اسد منحرف کنند. اخوانالمسلمین میکوشد با حادثه آفرینی در مرز مصر و اسرائیل برای خود در انتخابات آینده مجلس مؤسسان ، در برابر رقبای لیبرال و مخالف حکومت شریسعت گرایانه، که خیلی از انها ،هم مذهبی و هم مسلمان هستند از طریق گرم کردن تنور اسرائیل ستیزی امتیاز کسب کند.
    مبارزه برای دموکراسی در مصر مبارزه ماهم هست. از کنار آن لطفاً بی توجه نگذرید/.
    مرگ بر اخوان المسلمین فرصت طلب و دو صد مرگ بر اسرائیل تجاوز گر

  13. ناشناس گفت:

    این مدل که آیینه تمام نمای کشور خود ماست که آنرا کاملا لمس میکنیم !

  14. شیرازی گفت:

    حقوق متقابل حاکم و مردم از نگاه علوی
    پدید آورنده : ابراهیم کاملی ، صفحه 61

    ایجاد عدالت اقتصادی و رفاه جمعی

    حکومت باید زمینه های تحقّق عدالت اقتصادی را در جامعه فراهم کند. حال این زمینه با تصویب قوانین عادلانه و اجرای مناسب آن فراهم شود، یا اینکه از طریق حقوق وحیانی بیان شده و باز هم حاکم باید مجری آن حقوق و قوانین باشد.

    در مرحله بعد، بایستی زمینه ی تربیتی و اعتقادی در بین مردم را فراهم سازد و حاکم هم باید مجری قوانین و هم تربیت کننده ی آحاد جامعه و هم ناظر بر نحوه ی اجرای صحیح باشد.

    امام در این باره (ایجاد زمینه تربیتی) می فرماید:

    «فَمَنْ آتاهُ اللهُ مالاً فَلْیَصِلْ بِهِ الْقَرابَةَ وَلْیُحْسِنْ مِنهُ الضِّیافَةَ وَلْیَفُکَّ بِهِ الأسیرَ وَالْعانِیَ وَلْیُعْطِ مِنْهُ الْفَقیرَ وَالْغارِمَ وَلْیَصْبِرْ نَفْسَهُ عَلَی الْحُقُوقِ وَالنَّوائِبِ ابْتِغاءَ الثَّوابِ (1)؛ هرکس که خدا مالی را به او ببخشد باید به خویشاوند خود ببخشد، و سفره های مهمانی بگستراند و اسیر و رنج دیده را آزاد کند و از آن به نیازمند و بدهکار بپردازد و برای به دست آوردن ثواب الهی در برابر پرداخت حقوق، شکیبایی کند.»

    در مرحله نظارت، امام به کارگزاران خود این چنین توصیه می کند که باید برخی از گروه های جامعه را زیر نظر داشت. چه بسا رفتارهای نامطلوب آنها زمینه عدالت اقتصادی را از بین می برد. یکی از این گروه های جامعه که عدالت اقتصادی را از بین می برند، بازرگانان هستند. آنها با «احتکار» کالای مورد نیاز مردم، به آنها ستم خواهند نمود و حاکم باید ناظر رفتار آنها باشد. امام در این باره می فرماید:

    «با این وصف، بدان که در میان بازرگانان کسانی هستند که معاملت بد دارند و بخیل، به دنبال احتکار به خاطر سود خود هستند و کالا را به هر قیمتی که بخواهند، می فروشند و این سودجویی گران فروشانه، زیانی برای همگان است و عیب بر حاکمان، پس از احتکار جلوگیری کن…»(2)

    «انتظار اجرای احکام و مقرّرات، بدون دخالت یا نظارت دولت، غیر ممکن است. و شرایط تحقّق عدالت اقتصادی را در قوانین عادلانه مجریان عادل و عدالت گستر و ضمانت اجرایی باید دانست.»(3)

    «تمرکز ثروت»؛ موجب برهم خوردن نظم اجتماعی و شکاف طبقاتی در اجتماع می شود. قرآن کریم در این مورد اشاره ای لطیف و بدیع دارد:

    «مَّآ أَفَآءَ اللهُ عَلَی رَسُولِهِ ی مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَمَی وَالْمَسَکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةَم بَیْنَ الْأَغْنِیَآءِ مِنکُمْ وَ مَآ ءَاتَلکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَلکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»(4).

    یکی از راه های برقراری توازن اقتصادی تعیین «حدود مالکیت» است. یکی از بخش های مالکیت، مالکیت بخش عمومی منابع تولیدی است که می تواند از تمرکز ثروت در دست عده ای خاص جلوگیری کند و سفره های فقر و شکاف طبقاتی را برچیند. امام علی علیه السلام در این باره و نحوه نگرش خود به این بخش از مالکیت اشاره کرده و می فرماید:

    «أَعْطَیتُ کَما کانَ رَسُولُ اللهِ یُعطی بِالسَّویّةِ وَ لَمْ أَجْعَلْها دُولَةً بَینَ النّاسِ (5)؛ همان طور که پیامبر خدا به طور مساوی تقسیم کرد، تقسیم کردم تا اموال [مانند گوی ]در بین ثروتمندان قرار نگیرد.»

    یکی از بخش های مالکیت عمومی «خراج» است که به همه مردم اختصاص دارد و باید در بین آنها به طور مساوی تقسیم شود. امام در این باره می فرماید:

    «در کار خراج چنان دقّت کن که اصلاح خراج دهندگان در آن است، چه صلاح خراج و خراج دهندگان در صلاح دیگران است و کار دیگران سامان نمی یابد جز به مؤدّیان خراج؛ چرا که همه مردم هزینه خوار خراج و خراج دهندگان هستند.»(6)

    «حدود مالکیت ها و انواع آن با هدف توزیع ثروت و در آمد در بین همه گروه های جامعه و عدم تمرکز آن در دست گروهی خاص، تعیین شده؛ بنابراین، توزیع درآمدها در نظام اقتصادی اسلام، دارای اهمیت خاصّی است. زیرا توازن اقتصادی و در پرتو آن، عدالت اقتصادی را به همراه دارد.»(7)

    امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «پس بر کارهای آنان مراقبت دار و در پنهانی کسانی را که راستگو و وفاپیشه اند، بر آنان بگمار. زیرا این مراقبت پنهانی، بیش تر آنان را به پاکی و امانت داری وامی دارد و آنان بهتر می توانند به مردم مهربانی کنند؛ یعنی حُسن خدمت نشان دهند.»(8)

    رسیدگی به امور کارگزاران

    یکی دیگر از وظایف حکومت، رسیدگی به وضعیت زندگی کارگزاران و بررسی نحوه ی کار آنهاست. هر فردی که در یک نظام حکومتی شغلی می پذیرد، چند منظور از پذیرش آن شغل حکومتی دارد:

    الف) تأمین معاش زندگی؛

    ب) داشتن شغل شرافتمندانه؛

    ج) همکاری و تعامل با حکومت؛

    د) خدمت به مردم.

    کارگزاران در مدّت زمان خدمت خود اگر منظورهای شغلی خود را به دست آورند، نوعی عزّت نفس و شرف انسانی خود را اشباع کرده و به کار خود به خوبی می پردازند. اما عوامل گوناگونی در مسیر کارگزار قرار می گیرد که موجب انحراف از مسیر اصلی شده و حکومت، موظّف می شود که به طور مستمر در رفع موانع پیش روی کارگزار خود اقدام لازم را انجام دهد.

    امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «همواره به طور مخفیانه به حال و وضع کارمندان خُرد و کلان که در حیطه ولایت خود داری، رسیدگی کن که نیازمندی های آنان برآورده شده باشد تا مورد طمع دغل بازان قرار نگیرند.»(9)

    امام همچنین در یکی دیگر از نامه هایش می فرماید:

    «فَاخْفِضْ لَهُم جَناحَکَ وَ ألِنْ لَهُمْ جانِبَکَ…(10)؛ با مردم، فروتن و نرم خو و مهربان باش…»

    و در نامه 45 نسبت به رفتار نامطلوب «عثمان بن حنیف» اعتراض کرده و او را از رفتار ناشایست باز می دارد.

    رسیدگی مستمر به نحوه عمل کارگزاران یکی از وظایف حکومت است؛ برای اینکه پایداری حکومت را تضمین می کند، راه رخنه ی فساد و تباهی به بدنه حکومت را سد کرده و نوعی قوام و دوام برای آن ایجاد می کند.

    بررسی نیازهای مردم

    یکی دیگر از وظایف دولتمردان، بررسی و تحقیق درباره نیازها و مشکلات گریبان گیر مردم است. مردم حقّ شکایت و انتقاد نسبت به رفتار حاکمان دارند و بایستی که حاکمان گوش شنوایی برای شنیدن شکوه ها و انتقادهای مردم داشته باشند. گرچه مسئولان به خاطر موقعیت شغلی، از گرفتاری های مردم غافل می شوند و مردم، مجبور می شوند که به درگاه حکومتی پناه برده و عرض حاجت کنند. پس باید برای عرض حاجت مردم به حاکمان هیچ مانع و رادعی نباشد تا بتوانند به راحتی مشکل خود را عرضه کرده و از حاکمان برای حلّ آن، کمک بخواهند.

    امام علی علیه السلام درباره این حقّ مردم در نامه معروف خود به مالک اشتر می فرماید:

    «تَفَقَّدْ اُمُورَ مَنْ لا یَصِلُ اِلَیکَ مِنْهُمْ مِمَّن تَقْتَحِمُهُ العُیُونُ وَ تَحقِرُهُ الرِّجالُ. فَفَرِّغْ لأاولئک ثِقَتَکَ مِنْ أَهْلِ الْخَشْیَةِ وَالتَّواضُعِ فَلْیَرْفَعْ اِلَیکَ اُمُورَهم، ثُمَّ اعْمَلْ فِیهِمْ بِالإعْذارِ إلیَ اَللهِ یَومَ تَلْقاهُ (11)؛ به کارهای کسانی که به تو دسترسی ندارند، آنان که در دیده ها خوارند و بزرگان آنها را کوچک می شمارند، کسانی را که مورد اعتماد هستند و خدا ترس و فروتن باشند، برای تفقّد حال آن گروه بگذار تا درخواست های آنان را بدون کم و کاست به تو برسانند.»

    امام، راه دیگری را برای برآوردن حقّ مردم پیشنهاد می کند:

    «بخشی از وقت خود را خاص کسانی کن که به تو نیاز دارند. خود را برای آنان فارغ دار و در مجلس عمومی بنشین و در آن در برابر خدایی که تو را آفریده، فروتن باش…»(12)

    حقوق حکومت بر مردم

    دولت نیز بر مردم حقوقی دارد که باید از طرف مردم رعایت شود. این رعایت سودش به خود مردم می رسد. زیرا دولت برای انجام وظیفه، نیاز به همکاری و همدلی مردم دارد.

    اگر مردم در انجام وظایفی که بر عهده دارند، سستی و کوتاهی کنند، آثار کوتاهی و سستی را در «خدمت رسانی» به خود خواهند دید. حقوقی که بر عهده مردم است، عبارتند از:

    1. وفاداری به عهد و پیمان

    مردم برای انتخاب حاکم از شیوه خاصّ خودشان پیروی می کنند و باید بر شیوه ی انتخابی حاکم پایبند باشند؛ چرا که آنان با بیعت، تعهّد می کنند که تمام امکانات خود را در اختیار حکومت قرار دهند. قدرت حکومت، همان پشتیبانی مردم و تکیه گاه آن است.

    امام علی علیه السلام با اشاره به این واقعیت می فرماید:

    «اَمَّا حَقّی عَلَیْکُمْ فَالْوَفاءُ بِالْبَیْعَةِ(13)؛ اما حقّ من بر عهده شما، وفا به بیعت و تعهّد است.»

    بیعت، دو معنای لغوی دارد:

    الف) دست به دست هم زدن بر ایجاب بیع یا بر طاعت.

    ب) مبایعه و طاعت در عهد و پیمان.(14)

    بعضی، بیعت را «والی قرار دادن» معنا کرده اند.

    مبایعه و تبایع، به معنای معاقده و معاهده است؛ به این گونه که هریک از طرفین آنچه را در نزد خود دارد، به طرف مقابل می فروشد و خود را با خلوص نیّت، تحت امر و اطاعت دیگری قرار می دهد. ابن خلدون در تعریف بیعت، می گوید:

    «بیعت، پیمان بستن برای فرمان بری و اطاعت است. بیعت کننده با امیرخویش پیمان می بندد که در امور مربوط به خود و مسلمانان تسلیم نظر وی باشد…»(15)

    2. خیرخواهی و نصیحت گری

    یکی از مهم ترین عواملی که حیات اجتماعی را منظّم می سازد، مسئولیت و نظارت عمومی مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حکومت است. ما این وظیفه را با «نام امر به معروف و نهی از منکر» و «نصیحت رهبران جامعه» می شناسیم.

    مرحله اوّل نظارت، نظارت خود است: «عَلَیْکُمْ اَنْفُسَکُمْ»(16).

    مرحله دوم نظارت، خانواده و اهل و عیال است: «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً»(17).

    مرحله سوم نظارت، نظارت جامعه است: «وَکَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءً عَلیَ النَّاسِ»(18).

    بنابراین، مردم که ناظران حاکمان و حکومت هستند، باید از این موقعیت همیشه مراقبت کنند که حکومت از مسیر اصلی خودش منحرف نشود. و در گفتار و کردار حاکم انحرافی رخ ندهد.

    امام علی علیه السلام در این باره می فرماید:

    «… وَالنَّصیحَةُ فِی الْمَشْهَدِ وَالْمَغیبِ؛…(19) مردم باید حاکمان را در خلوت و جلوت، پند و اندرز دهند.»

    این نوع پند و اندرز، حاکمان را از رفتار دوگانه باز می دارد و آنان را در خدمت به مردم به راه خلوص می آورد.

    پیامبرگرامی صلی الله علیه وآله وسلم در این باره می فرماید: «اِخْلاصُ الْعَمَلِ لِلّهِ والنَّصیحَةُ لأئِمَّةِ المُسلمینَ وَاللُّزُومُ لِجَماعَتِهِمْ…»(20).

    3. خدمت به حکومت

    یکی از وظایف مردم، آمادگی داشتن برای انجام دستورات حکومت است. برای اینکه حکومت نمی تواند به تنهایی تمام شؤون و نیازهای جامعه را برآورده سازد.

    امام علی علیه السلام در این باره اشاره می فرماید: «وَالاِجابَةُ حینَ أَدْعُوکُمْ؛ هنگامی که شما را به «کاری» فرامی خوانم، آن را بپذیرید.»

    4. اطاعت از امر حاکم

    مردم پس از پیمان بستن با حاکم، باید تمامی برنامه ریزی های دولت را اجرا کرده و هیچ تعلّلی در اجرای اوامر حاکم، نداشته باشند.

    یکی از اوامر حاکم، حفظ نظام حکومتی و برنامه های طرّاحی شده برای حفظ نظام و تأمین سعادت و رفاه مردم است و نمی توان با مصلحت اندیشی شخصی، از اجرای برنامه های حکومت منتخب خود، شانه خالی کرد. امام در این باره می فرماید:

    «وَالطَّاعَةُ حینَ آمُرُکُمْ؛ وقتی که به شما دستوری می دهم، از آن اطاعت کنید.»

    آثار رعایت حقوق متقابل

    حقوق و تکالیف موجود بین حاکم و مردم نتایج و آثار گران بهایی را به همراه دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم.

    این نکته را باید به یاد آوریم که هر حقّی را که برای مردم یا حکومت در نظر می گیریم در برابرش تکلیف و تعهّدی هم باید برای آن در نظر گرفت.

    امام علی علیه السلام به این موضوع اشاره می فرماید:

    «فَالْحَقُّ اَوسَعُ اْلأشْیاءِ فِی التَّواصُفِ وَأضْیَقُها فِی التَّناصُفِ لایَجْری لأحَدٍ إلاَّ جَری عَلَیهِ وَ لایَجْری عَلَیهِ إلاَّ جَری لَهُ (21)؛ حق در توصیف و تعریف، گسترده ترین چیزهاست، در رعایت حق باریک ترین حالت را دارد. به سود کسی به کار نمی رود مگر اینکه برایش تعهّدی به بار می آورد و بر ضدّ کسی به کار گرفته نمی شود مگر اینکه برایش حقی را ایجاد می کند.»

    امام در همین خطبه، آثار رعایت «حقوق متقابل» را چنین بیان می کند:

    1. عزّت مندی حق در بین مردم و حکومت؛

    2. برپایی آثار دین؛

    3. برپایی آثار عدالت در جامعه؛

    4. کاربرد سنّت ها در جایگاه خود؛

    5. اصلاح زمان؛

    6. پایداری و دوام حکومت؛

    7. یأس دشمنان.(22)

    امید است که ما و حاکمان با آگاهی از حقوق و تکالیف خود، بتوانیم آثار آن را در جامعه به وجود بیاوریم.

    منبع : http://www.hawzah.net/FA/MagArt.html?MagazineID=0&MagazineNumberID=0&MagazineArticleID=51650
    یه روزی بود من به همه ی این حرف ها معتقد بودم ، لعنت به کسانی که ایمان مرا دزدیدند …

  15. مسعود گفت:

    بيانات جنابعالي جزو بديهيات است و نيازي به تحليل ونقد ندارد.جان كلام است.

  16. حمید گفت:

    جناب اقای موسوی خوئینیها
    پس از عرض ادب خدمت جناب عالی اجازه میخواهم چند نکته کوچک را نیز به نظرات شما اضافه کنم . اول اینکه نوع حکومت همانطور که آقای خمینی در بهشت زهرا علنا در حضور مردم بدان اشاره نمود باید توسط خود مردم تعیین شود .آن مردمانی که در زمان حاضر زندگی میکنند نه مردمانی که مثلا 33 سال پیش و یا 83 سال پیش میزیستند. دوما ملتها و جوامع مختلف بسان آدمیانی که دارای دوره های مختلف سنی اند و از هر دوره ای چیزی به فراخور تلاش و فهمشان می آموزند- از دوره های حکومتهای مختلف چیزهای جدیدی می آموزند و در نتیجه از نقطه نظر ایدئولوژی نیز تغییر میکنند.ما و شما باید بپذیریم که روحانیون (نه کسانی که جسمانی نیستند و به عالم روح وابسته اند) توانایی اداره یک جامعه بزرگ را نداشتند و جامعه اکنون ایران این را آموخته است اگر چه به قیمتی بسیار گزاف.

  17. Mohammad _Toronto گفت:

    یکی‌ از عوامل مهم ناتوانی دیکتاتور‌ها در اصلاح راه رفته این است که، صرف نظر از دیکتاتور بودن، فاسد هم هستند (مالی‌، جنسی‌ و غیره). این باعث میشود که افراد باشخصیت با آنها همکاری نکنند، و تنها افراد فاسد و هم جرم دورشان را بگیرند. همگی از هم نقطه ضعف دارند و برای بقای خود به هم دیگر، مثل یک گروه مافیأی، نیاز دارند. یکی‌ از نقاط قوّت سیستم‌های سیاسی کشور‌های غربی این است که، تاوقتی کسی‌ در خیال انتخاب شدن در مقامات بالای کشوری نباشد، مردم و روزنامه‌ها کاری به کارش ندارند. ولی‌ همینکه کسی‌ خیال وکیل، وزیر یا رئیس جمهور شدن داشته باشد، روزنامه‌ها دست بکار میشوند که این بابا در ۳۰ – ۴۰ ساله گذشته کجا بوده و چه کرده. اگر مثلا مدرکی‌ پیدا کنند که که کاندیدای ۶۵ ساله در سنّ ۲۱ سالگی حشیش کشیده، یا کسی‌ را کتک زده، طرف باید فکر انتخاب شدن رو ببوسد و کنار بگذرد. عقلی که در این نحوه رفتار است اینه که، تنها یک کاندیدای سالم می‌تونه مقابل افراد فاسد بایستد و از قانون و حقوق ملت دفاع کند. یک کاندیدای با نقطه ضعف بناچار به افراد سود جو باج خواهد داد
    . یکی‌ از دلایلی که پیغمبر اسلام در ابلاغ اسلام موفق شد این بود که، قبل از پیامبری به محمد امین مشهور بود. کاراکتر او بود که در ابتدا به پیام اسلام اعتبار بخشید، بعد‌ها که اسلام، یا هر دین دیگری، فرصت ابراز پیام خود را پیدا کرد، چنین نیازی ضروری نبود

  18. ماهانی گفت:

    سید ؛ نظرت درست است ؛ دوران استبداد سر امده است .

  19. کیوان گفت:

    آقای محمد ااز تورنتو ساده لوحی نفرمایید و با این ساده انگاریها از غرب برای ملت تحت ستم ایران نسخه های دروغین نپیچید . درست است که آقایان مدعی اسلام در ایران کاری با این ملت و مکتب کرده اند که غرب در مقابل ان بسیار حقیر مینماید . اما ما جهت گریز از این ستم بی اصل ونصب با هر بی اصل و نصبی هم آوا نخواهیم شد . فراموش نکنید که همه سناتورهای ایالت متحده امریکا وا بسته به شبکه های مافیایی میباشند و ورود به این دایره قدرت خارج از تصمیم شورای نگهبان مافیاها امکان پذیر نیست . اگر بضاعت رهایی از استبداد ولی فقیه و نظارت ناسواب شورای نگهبان را داشته باشیم به کاری بسیار مهم در جهان دست زده ایم مثل راهپیمایی سکوت سه میلیونی که جهان را حیرت زده کرد .

  20. محق گفت:

    مولی علی بن أبیطالب فرمود :

    ” من عامل الناس بالإسائة ، کافؤوه بها” یعنی :
    ” کسی که با مردم با بدی رفتار کند ، مردم هم با بدی با او رفتار خواهند کرد” پس باید که :
    >>>>>دیکتاتورها از مکافات عمل خود و از مکافات عمل أعوان و أنصار خود، غافل نشوند<<<<<

  21. ناشناس گفت:

    گفته اند که”این حاکمان به قدرت های بیگانه چنگ میزنند”لیکن در لیبی این به اصطلاح انفلابیون هستند که در سایه حمایت هوایی و تسلیحاتی ناتو،قذافی را سر نگون میکنند تا یک عراق و افغانستان جدید بسازند.

  22. ناشناس گفت:

    به قول سيدالاسراء ميرحسين عزيز
    فرعونها زماني صداي مردم را مي شنوند كه دير شده است

  23. اندیشه سبز گفت:

    چهقدر بعضی از مردم ما ساده لوح و حقیرند که هنوز دارند از دیکتاتوری چون قذافی حمایت میکنند… ولی بدانید مرگ شما نزدیک است ..نزدیک تر از انچه می پندارد

  24. سهراب رستمي گفت:

    لیکن آنچه من می فهمم …
    آفرين !!
    كليد طلايي رستگاري يك مرد يا يك مردم در همين است؛ ” لیکن آنچه من می فهمم “

  25. mani گفت:

    agar ma mellat hameh azadidikhah bashim hij diktatori zohoor nakhahad kard ma hameh donbale yeknafarim ke bar ma hokoomat koneh va an natijash misheh in

  26. mani گفت:

    rahbaran miayand ke nokariye mellato konand na inkeh mellat nokareshan bashand

  27. جوادی گفت:

    ای کاش فریادی برای بیداری توده مردم بلند شود وای کاش شعور مردم ودر ک آنها تا حدی بالا رودکه بتوانند بگویند ما ولی وقیم نمی خواهیم واراده خود را آزادانه بتوانند حاکم کنندآنگاه دیگر خواهندتوانست اصل وفرع را تشخیص دهند وبه خاطر لقمه ای نان از خیلی پیزها نخواهند گذشت

  28. منتظری گفت:

    اقای تبریزیان مشکل شما با اسلام است اخوان را به آن اضافه کرده اید تا به شعار مرگتان رنگ دروغین زندگی بزنید . شما چه شناختی از اخوان المسلمین مصر دارید ؟ شما چه مشکلی با شریعت اسلام دارید؟آیا به جا آوردن شرع اسلام توسط ملتهای مسلمان شما را دچار مشکل میکند؟دوست عزیز بزرگترین دشمنان استبداد و دیکتاتوری و عقب ماندگی و فاصله های بیمار گونه طبقاتی در کشور خودمان ایران و در مصر و در تونس و لیبی و سوریه و یمن و…..با شعار لا اله الا الله و الله اکبر خون پاکشان را به پای درخت سعادت ملتها میریزند . نگاه کنید به زندانیان سیاسی کشور خودمان ببینید چه درصدی از ان نور چشمان ملت مذهبی ها و رعایت کنندگان شریعت اسلام میباشند .اگر نمیدانید بدانید اخوان المسلمینیها شرم دارند به حکومت استبدادی ایران که نام اسلام را به جهت رسیدن به هوسهای شیطانی خویش یدک میکشد احوال پرسی مصلحتی نمایند .

  29. علی گفت:

    بله استاد همواره دیکتاتورها خوابیده میمیرند.

  30. Mohammad Toront گفت:

    جناب کیوان،

    چوو بشنوی سخن اهل دل‌ مگو که خطاست، ……..

    مطمئن هستم در مافیأی بودن ایران هیچ شکی ندارید. حال، بگذر‌ ادعای شما را که سیستم سیاسی آمریکا هم مافیأی هست قبول کنیم. حال دو کشوا مافیأی داریم، یکی‌ ایران که یک کشور جهان سومی است ور در بعضی‌ زمینه‌ها مثل حقوق بشر، جهان دهمی.و دیگری یکی‌ ابر قدرت، با بیشترین میزان برندگان نوبل و مکه بسیاری از صنعتگرن، دانشمندان، دانشجویان و غیره از سراسر جهان (جذب حد اکثری). ایران هم که رکورد فرار مغز‌ها را دارد. این آمریکایی مافیأی لابد یک جای کارش درستِ که به چنین موفقیت‌های رسیده. آیا هرگز توجه کرده‌اید که مثلا پروژه فرستادن انسان به ماه، نمی‌توانست با رفیق بازی، پارتی بازی، مافیا بازی و غیره به ثمر بنشینه؟ حتا اگر طراحی یک پیچ آپولو به یک نور چشمی، یا آقا زده، داده میشد، مطمئن باشید گند کار در میومد. لطف یک سیستمی‌ مثل سیستم آمریکا این نیست که توش فعالیت‌های مافیأی و یا فساد نیست، بلکه اینه که سیستم انعطاف لازم برای اصلاح خود رو در خود جا سازی کرده. این که میگن تمدن غرب منحطه، پس چرا آنقدر زندگی‌ این آدم‌ها بهتر از زندگی‌ ما هست. چرا این قدر دروغ و ریا توشون کمتر هست. منو اشتباه نکنید. من انتقاد‌های خود رو به غرب بخصوص آمریکا دارم (محیط زیست، تراست ها، کمپانی‌های چندمللیتی، و غیره)، ولی‌ اصلا موردی برای ادعای برابری میزان فساد در ایران و خود آمریکا نمیبینم. از کوزهٔ همان برون تراود که در اوست. این که میفرمائید من دارم نسخه دروغین غربی برای ملت ایران میپیچم دیگه از کم لطفی‌ شماست. الان اگر از قاطبه ملت ایران بپرسید، حاضر هستن ایران را ترک کنند و به همین آمریکایی کوفتی مهاجرت کنند. اگر فرض کنیم اکثر مردم ایران رشید، بالغ و فهمیده هستند، پس “نسخه پیچیدن” من نباید شما رو نگران کند، مگر اینکه فکر کنیم این ملت قییم لازم دارند.

  31. حبیب تبریزیان گفت:

    به کروبی! به موسوی! به همه سپه سالاران سبزی که همچنمان اسیر اهرمن هستند!
    ممکن است شادی زود هنگامی باشد ولی در فرارسیدن آن دیگر تردید نیست!
    به فتح تریپولی و سقوط قدافی ساعاتی بیش نمانده است!
    شادی فتح تریپولی ، پیروزی راستی بر دغل و دروغ !
    شادی همه ما ملتهای فر یب خورده است!
    با تمام قلبم به همه آنها که در انظار چنین روزی بودند با چشمانی پر از اشگ تبریک میگویم!
    Libya Rebels Seize Tripoli Districts, Say Capital’s Fall within Hours

  32. آتور سیستانی گفت:

    با عرض ارادت – به نظر می رسد جناب آیت الله یک مورد را عمداً از نظر انداخته اند و آن حاکمیت دین است !! شما جدای از مواردی که برای حکومتهای دیکتاتوری بر شمرده اید حتی یک مورد از حکومتهای ایدئولوژیک را در طول تاریخ نمی توانید مثال بزنید که به دیکتاتوری نینجامد . نظامهای سیاسی نیاز به قواعد و قوانین به روز شده ای دارند که بر اساس نیازمندیهای بشر ارایه می گردد و نمی توان هیچ قانونی را آن گونه که ادیان مدعی آن هستند برای همیشه حاکم بر جامعه ای کرد که هر روز دچار تغییر و تحولات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی است . دین موضوعی شخصی است که فرد تنها در چهارچوب زندگی شخصی اش باید داشته باشد و به آن عمل کند . … پس حتی اگر دغدقه ی دین هم داشته باشیم باید به یک حکومت سکولار بیندیشیم . پاینده ایران

  33. ناشناس گفت:

    cnn به نقل از یکی از دیلماتهای خود رژیم اسد گزارش میدهد که رژیم اسد آثار جنایات خود را ، پش از رسیدن هیئت نمایندگی سازمان ملل در شهر لاکیتا پاک میکند.
    Source: Syria ‘whitewashing’ bloody crackdown before U.N. team arrives

  34. مشقاسم گفت:

    والله دروغ چرا این دیکتاتور ها اینقذه ابله هستند که حتی درپایان کار که سهل است پس از برکناری و اقامت در تبعید گاه هم چشمانشان باز نمی شود و هی افسوس می خورند که اگر بیشتر کشته بودم هنوز سرکار بودم. نمونه اش همین عبدالله صالح بدبخت که اله بختکی جان نیمه سالمش را بدر برد و جنازه اش در خیابان ها کشیده نشد. حالا باز فیلش یاد هندوستان یمن را کرده و می خواهد مثل همنامش عبدالله ریاضی برگردد و انقلابیون او را تیرباران کنند. شما به این میفرمایید باز شدن چشم دیکتاتور در پایان کار. بابام جان اینها مادرزادی کم عقل هستند. زور که نیست. وگرنه مگر مرض داشتند اینجور مردم را با خودشان دشمن کنند که مردم بریزند به خیابانها و مرگ بردیکتاتور بکشند یا بگویند دیکتاتور حیا کن مملکتو رها کن؟

  35. ناشناس گفت:

    آدرس سایت آ یت الله موسوی خوئینی ها ؟

  36. محمد .کار شناس علوم اجتماعی مشهد . گفت:

    در مدرس را هنما ئی معلم دینی گفته بود شطر نج حرام است .دختر 12ساله من پرسیده بود چرا ؟خانم دبیر دینی گفته بود چون یزید شطر نج بازی میکرد .دختر کوچک من با همان استدلال بچگی گفته بود خانم یزید هم نفس میکشید .ما حالا نیاید نفس بکشیم .یزید هم غذا میخورده ما نباید غذا بخوریم .خدمت اقای مو سوی خوئینی عرض میکنم چون امریکا از دموکراسی و حقوق بشر و.. حمایت میکند ما نمی توانیم بگو ئیم
    اینها بد است که شما هم اذهان دارید .ژاپنی ها با تعامل با غرب و امریکا تکنو لو ژی و دمو کراسی و حقوق بشر را از غربیها امو حتن و با فرهنگ خودشان (پشت کار. درستی. استقامت .و..) در هم امیختند . امروز یک ابر قدرت اقتصادی و دارای احترام در سطح جهانی هستند. کره جنوبی و
    چین که تاهمین چند ده پیش شعار زدگی و فقر گریبان گیر انها بود .با انتخاب راه ژاپن و بهره گیری از یک توسعه پایدار با گام های علمی و مطمئن به ابر قدرت های اقتصادی در جهان تبدیل شدند ه اندو حرفی برای گفتن در برابر همان غربی ها اکنون دارند .کره شمالی و مانند انها وما از همیشه وابسته تر .و هنوز اندر خم یک کوچه ایم !!!

  37. حسین گفت:

    تا آخر دهه 20 این قرن حاضر فکر نکنم دیگر هیچ دیکتاتوری حتی در دورترین نقطه عالم وحتی در درون خانه های مردم عادی سر پاباشند به امید آنروز

  38. ناشناس گفت:

    chera mitarsid adresse aghayeh moosaviye khoeiniharo bedid man chand bar taghaza kardam
    کلمه: دوست عزیز آدرس سایت ایشان این است http://khoeini.com

  39. بخشیده فراموش نکرده گفت:

    اگر به گذشته حودمان نگاه کنیم و کمی و فقط کمی حیا داشته باشیم آنگاه یادآوری جولانهای دیو و دیکتاتور درونمان در گذشته چنان ما را خرد خواهد کرد که نتوانیم در مورد دیکتاتورهای بیرونی سخنی بگوییم.