سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » مساله «یا ایران یا فلسطین» برداشت غلطی است...
» سید محمد خاتمی:

مساله «یا ایران یا فلسطین» برداشت غلطی است

چکیده :جریانات اصلاح طلب و آزادی خواهی که در متن این انقلاب بوده اند و از جمهوری اسلامی به عنوان جمهوری متکی بر رای مردم و اهتمام کننده به حقوق اساسی مردم دفاع می کنند،باید این روز از طرف آنها بیشتر مورد توجه باشد، زیرا امری بشری...


رئیس موسسه بین المللی گفت‌و‌گوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به روز جهانی قدس، تاکید کرد: جریانات اصلاح طلب و آزادی خواهی که در متن این انقلاب بوده اند و از جمهوری اسلامی به عنوان جمهوری متکی بر رای مردم و اهتمام کننده به حقوق اساسی مردم دفاع می کنند،باید این روز از طرف آنها بیشتر مورد توجه باشد، زیرا امری بشری است.

به گزارش کلمه به نقل از روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با کمیته دانشجویی سابق دبیرخانه حمایت از فلسطین اظهار داشت: می شود و باید روی بعضی از مسائل به اجماع رسید و فارغ از گرایش های مختلف سیاسی و اجتماعی که وجود دارد، باید دید که چگونه می توان به نوعی وحدت رسید و از خنثی شدن نیروها و انرژی هایی که متاسفانه در جامعه ما بد مصرف می شود بهتر استفاده کرد.

وی افزود: واقعا می شود با وجود اختلاف سلایقی که وجود دارد نسبت به بسیاری از مسائل از جمله «روز قدس» به تفاهمی رسید و در جامعه جوان ما می توان نوعی وحدت را شاهد بود و نیروها را در آن مسیر به کار برد.

سید محمد خاتمی با بیان اینکه می توان به تعریفی درباره منافع و مصالح ملی و اصول و معیارهایی که حیات معنوی و مادی و اجتماعی جامعه ما به آن وابسته است برسیم و حول آن محورها حرکت کنیم، گفت: فعالیت شما جوانان عزیزدر مورد حمایت از فلسطین نشان داد که می شود این کار را کرد و می توان اختلاف سلیقه داشت و رویکردهای مختلفی در مورد نحوه اداره جامعه و مسائل آن داشت، در عین حال در بسیاری از موارد در کنار همدیگر بود و نیروها را متحد کرد و به جلو رفت.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: اینکه افرادی با دیدگاههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دور هم بنشینند و قانع شوند که یک راه را نسبت به یک موضوع بپیمایند مساله مهمی است.

وی افزود: نباید بگذاریم بعضی مسائل اصولی و اساسی تحت تاثیر بعضی رویکردها و مسائل خاص و منافعی که گروهها دارند لطمه ببیند. شما خودتان را درگیر مساله بسیار مهمی کردید که نه تنها برای ملت و انقلاب ما مطرح بود، بلکه برای تاریخ و جامعه بشریت مساله مهمی است.

جانب داری از ملت مظلوم فلسطین برای ما یک اصل اسلامی، انسانی و حقوق بشری است

رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با تاکید بر اینکه رویکرد ما به فلسطین باید از این جهت باشد که فلسطین را مساله بشری بدانیم؛ تصریح کرد: آنچه در فلسطین می گذرد فاجعه بزرگ بشری و تاریخی است که باید به آن پرداخته شود. بخصوص برای ملت ما که نسبت به سرنوشت خود و نیز سرنوشت بشردغدغه فراوانی داشته است، انقلاب بزرگی کرده است، خواستار حاکمیت بر سرنوشت خود و دفع ظلم و استقرار عدالت و آزادی های اساسی و مشروع در جامعه بوده است.طبیعی است که نمی تواند نسبت به این امر بسیار مهم بی تفاوت باشد.

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه ما نمی توانیم یک جا خواستار آزادی و حاکمیت بر سرنوشت باشیم، ولی نسبت به جای دیگر بی تفاوت بمانیم گفت: در یک جا از وابستگی به استعمار رنج ببریم، بگوییم که باید با آن مبارزه کرد، ولی در جای دیگر نسبت به آن بی تفاوت باشیم. یا بالعکس؛ بیاییم برای دیگران بگوییم که آنها باید آزاد باشند و بر سرنوشت خود حاکم بوده، تحت سلطه نباشند و استعمار و استبداد در آنجا نباشد؛ ولی در مورد خودمان اگر این مسائل پیش آمد بی تفاوت باشیم! خیر! مسائل بشری به هم پیوسته است.

سید محمد خاتمی گفت: مساله فلسطین ، مساله بشری است و آنچه در آنجا در این 50-60 سال اخیر رخ داده است یک فاجعه بزرگ و کم نظیر تاریخ است.

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: یک اصل حقوق بشری و حقوق عام وحقوق بین الملل و اصل فلسفی بشری وجود دارد که فکر می کنم بشر خیلی برای آن مایه گذاشته و هزینه پرداخته تا به این اصل رسیده است. گرچه ما وقتی به آموزش های انبیاء الهی و بخصوص اسلام رجوع می کنیم و حتی از خلال چنین تجربه ای که در دوران حکومت پیامبر و شیوه پیشوایان بزرگ اسلام وجود داشته ؛روش و شیوه ی که پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) داشتند و ما می توانیم اینها را ببینیم؛ما نیازمند نیستیم برای تمسک به این اصول به دیگران متوسل شویم و از دیگران تقلید کنیم، گرچه استفاده ازدستاوردهای فکری و تجربیات بشر بسیار کار خوبی است.

خاتمی ادامه داد: ریشه بسیاری از این مسائل در آموزش ها و تاریخ اسلام هم وجود داشته است. از جمله این مساله که چه چیزی باعث مشروعیت یک نظام و جامعه و حکومت می شود؟ مبنای مشروعیت چیست؟یک اصل مشترکی امروز بشریت به آن رسیده است که ما هم به عنوان مسلمانان این را قبول کردیم و آن اینکه رای و رضایت مردم پایه استقرار یک نظام مشروع است.

حکومت موظف است برای استقرار و تداوم خودش همواره رای و رضایت مردم را در نظر داشته باشد

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: اگر رضایت نباشد نمی شود هیچ حکومتی را بر مردم تحمیل کرد و اگر هم تحمیل بشود مشروع نیست. البته با دید شیعی و اسلامی که ما داریم مسلما یک حکومت و نظام مبانی و شروطی دارد که اگر نبود مشروع نیست. حکومت باید شرایطی داشته باشد؛ حاکمان هم باید شرایطی داشته باشند.

وی گفت: اما این حکومت چگونه مستقر می شود؟ آیا بدون رضایت مردم حکو مت مستقر می شود؟ما وقتی به آموزه های اسلامی و هم شیوه پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) رجوع کنیم می بینیم که اینها شرط استقرار حکومتشان را رضایت و خواست مردم می دانستند.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: طبق آنچه در نهج البلاغه است امیرالمومنین ابراز می دارند که اگر حضور و رای مردم نبود من هیچ وقت حکومت را نمی پذیرفتم. یعنی حتی حکومت امیرالومنین اگر رای مردم نباشد بر مردم تحمیل نمی شود و اگر بشود کار غلطی است.

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: ما هم وقتی می گوییم مردم سالاری یعنی همین؛ مردم سالاری سازگار با دین. یعنی ما می خواهیم رضایت و رای مردم باشد ؛ مردم بگویند ما این حکومت را می خواهیم و به همین دلیل هم حکومت موظف است برای استقرار و تداوم خودش همواره رای و رضایت مردم را در نظر داشته باشد و خدمت رسان باشد. به صورتی که این رای در ابتدا فقط نباشد بلکه برای بقاء کار هم تداوم پیدا کند ونمی تواند نسبت به رای و افکار مردم بی تفاوت باشد برای اینکه یکی از پایه های مستحکم مشروعیت است. امروز در دنیا لاقل از نظر تئوری( در عمل کاری ندارم دموکراسی هایی که هست چقدر متکی بر مردم است) پذیرفته شده است که مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند. در اسلام هم داریم و در قانون اساسی ما هم بصراحت این مساله آمده است.

وی با بیان اینکه حکومتی مطلوب ومقبول و مشروع است که مبتنی بر خواست و رای و رضایت مردم باشد وامروز هم بشریت به آن رسیده است، یادآور شد: شما اگر به تاریخ رجوع کنید یک منطق را می بینید که امیرالمومنین داشت و آن اینکه می گوید مردم اصل هستنند؛ رای و رضایت و حضور مردم وجود یاری مردم یعنی اعلام حمایت مردم شرط استقرار حکومت است ؛ در مقابل آن هم منطقی است که می گوید آن کس که زور دارد و غلبه پیدا کند حق است!و متاسفانه معمولا منطق دوم حاکم بوده است. بشر بلاخره به این نتیجه رسیده که زور مبنای مشروعیت یک نظام و حکومت نیست.

خاتمی تصریح کرد: آنچه در فلسطین رخ داده چیست؟اشغال، زور و تحمیل یک حکومت بر کل جامعه ای که سلبقه تاریخی دارد و این یک فاجعه بشری است. سکوت در مقابل این یعنی دوباره اجازه دادن که این فاجعه بزرگ در جای دیگر هم تکرار شود. این مساله، تنها مساله فلسطین نیست مساله این است که دارد چیزی جا می افتد که بشر برای از بین رفتن آن از صحنه خیلی هزینه پرداخته است.

وی تاکید کرد:اشغال سرزمین فلسطین خلاف اصل مسلم و ارزشمندی است که بشر به آن رسیده است. لذا هم از نظر حقوقی و هم از نظر اخلاقی باید با آن مقابله کرد.

رئیس دولت اصلاحات گفت: ظلم و سرکوب به هر صورتی که باشد بد است؛ اگر حکومتی که با رای مردم روی کار آمده باشد هم بخواهد ظلم کند بد است.

سید محمد خاتمی با بیان اینکه در فلسطین مظلوم، ستم و تجاوز و زور آشکار را می بینیم، ادامه داد: حادثه ای که در این سال ها رخ داده این است که عده ای آمده اند به زور سرزمینی را تصاحب کرده اند و یک حکومتی را بر آنجا تحمیل کردند؛ کوتاه آمدن در مقابل این یعنی جامعه بشری را با فاجعه روبرو کردن و دوباره بازگشت به قرن ها عقب که بشر برای برون رفت از آن فداکاری های فراوان کرده است. از نظر اخلاقی وانسانی و حقوقی آنچه در فلسطین رخ داده است غلط است باید در مقابل آن ایستاد مخصوصا برای ملت ایران که برای آزادی و حاکمیت بر سرنوشت خود انقلاب کرده؛ما در منطقه پیشتاز مردم سالاری سازگار با معیارهای دینی و فرهنگی خودمان بوده ایم.

روز قدس نماد حمایت از حق و مبارزه با ظلم، تجاوز و اشغال است

رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با بیان اینکه همه بشریت و ملت ایران به طریق اولی باید نسبت به مساله فلسطین حساسیت داشته باشد، اظهار داشت: روز قدس به تشخیص و اعلام حضرت امام خمینی(ره) و قبول ملت به عنوان نماد حمایت از حق و مبارزه با ظلم، تجاوز، اشغال، سرکوب و آوارگی در آخرین روز ماه مبارک رمضان (تعیین شده است) و ماه رمضان ماه رهایی و آزادی و ماه نفرت نسبت به ظلم و عشق نسبت به عدالت است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: این روز، روز نمادینی برای ابراز دلبستگی به این حق و بیزاری از باطلی است که در دنیا تحقق پیدا کرده است.آن هم اختصاص به فلسطین ندارد؛ قدس نماد است؛ نماد حقیقتی است که باید آن را پاسداشت. یک ملت فداکار و رشید نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. بنابراین جانب داری از ملت مظلوم فلسطین برای ما یک اصل اسلامی، انسانی و حقوق بشری است.

وی تاکید کرد: البته اصلا نباید گذاشت که بعضی اختلاف سلایقی که در درون وجود دارد در آن دخالت کند؛ روز قدس مساله ملت ایران است و من معتقدم جریانات اصلاح طلب و آزادی خواهی که در متن این انقلاب بوده اند و از جمهوری اسلامی به عنوان جمهوری متکی بر رای مردم و اهتمام کننده به حقوق اساسی مردم دفاع می کنند، این روز از طرف آنها بیشترباید مورد توجه باشد.

خاتمی گفت: از سوی دیگر نباید راضی بود که به نام دفاع از مردم فلسطین مسائلی مطرح شود که بهانه های بیشتری برای سرکوب ملت فلسطین، مقابله با نظام جمهوری اسلامی داده شود.

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه فکر نکنیم که منافع ملی و حیاتی در تعارض با منافع ملت های مظلومی چون ملت فلسطین است یادآور شد: ایران به خاطر آزادی خواهی و استقلال طلبی اش است ، بهترین و والاترین مدافع مردم فلسطین است. مساله «یا ایران یا فلسطین» برداشت غلط یا القاء خطرناکی است که از سوی دیگران مطرح می شود.

خاتمی گفت: مساله قرار گرفتن ایران و فلسطین در مقابل هم مساله ای نیست که در ذهن و وجدان جامعه ما وجود داشته باشد وهمه مردم ایران به فلسطین احترام می گذارند و از رنج این ملت مظلوم رنج می کشد.

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به روز قدس گفت: امروز سرزمین فلسطین به زور اشغال شده است؛میلیونها انسان آواره شده اند و آنان نیز که در سرزمین خود مانده اند تحت سخت ترین فشارها و تحقیرها و سرکوب هستند.اماکن دینی اسلامی و مسیحی تخریب می شود.حق تاریخی یک ملت نادیده انگاشته می شود.غزه به عنوان تجربه نوپای دموکراسی تحت فشار و محاصره و سرکوب است اینها جنایات بزرگی است؛که نمی توان و نباید در برابر آن سکوت کرد.

وی افزود: خوشبختانه وجدان بشریت آزاده نیز بی تفاوت نیست.دیدیم که در جریان تهاجم وحشیانه به کاروان آزادی و شهادت آزادی خواهان از ملت های مختلف چه شوری در دنیا علیه اسرائیل و حامیان او برپا شد و به نظر ما شکست معنوی رژیم صیهونیستی پس از این اقدام جنایتکارانه از شکست هائی که در درگیری های نظامی خورده است سنگین تر بود و روز قدس یعنی خود را در کنار مظلوم دیدن و ظالم را محکوم کردن.

هیچکس و هیچ جریانی حق ندارد روز قدس را به نفع خود مصادره کند

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: گرامیداشت روز قدس ؛ مقتضای یک رسالت الهی و انسانی است و ملت ما هم به وظیفه خود آشناست و حضور در مراسم آن باید با این رویکرد و البته نگاهداشت حرمت ماه رمضان باشد و هیچکس و هیچ جریانی حق ندارد آن را به نفع خود مصادره کند.

رئیس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها با بیان اینکه مقاومت فلسطین مقاومت کل ملت فلسطین و مقاومتی عام است و شامل یک مذهب و گرایش خاص نیست،گرچه مبارزان مسلمان و مسلمانان در این مقاومت پیشتاز هستند ادامه داد: ولی همه گروه ها و گرایش های مختلف فلسطین باید اختلافات را کنار بگذارند و در کنار هم باشند. زیرا چند پارگی در مساله فلسطین بهترین خدمت به اسرائیل است.

سیدمحمد خاتمی در پایان با بیان اینکه صلح باید عادلانه باشد و اگر خواست مردم نباشد محقق نخواهد شد یا پایدار نخواهد بود، گفت: قابل عمل ترین و انسانی ترین راه برای ملت فلسطین این است همه آنها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی چه آنان که در سرزمین فلسطینی هستند چه آنان که آواره شده اند بیایند و نظر بدهند و نظر آنان مبنای عمل قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این راه معقول؛انسانی،مسالمت جویانه و سازگار با موازین انسانی و حقوق بشر است و راه درست حل مساله است.امری که به هنگام تحویل ریاست کنفرانس اسلامی در دوحه پیشنهاد کردیم و در آنجا ثبت شد.

در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت کمیته سابق دانشجویی دبیرخانه حمایت از فلسطین داده شد و اینکه با رویکردی علمی و واقع بینانه به مساله نگاه شده و به لحاظ حقوقی و علمی منطقی مساله فلسطین و لزوم حمایت از مردم مظلوم و مقابله با جنایات رژ یم صیهونیستی و تبیین درست مساله پرداخته شد و دست آوردهای مطلوبی نیز داشت.


30 پاسخ به “مساله «یا ایران یا فلسطین» برداشت غلطی است”

  1. حسين گفت:

    جالب بود .

    سخنان جالبي بود . كاشكي عده اي از كساني كه در جنبش سبز هستند و بنا بر احساسات شعارهايي را پيشنهاد ميكنند كه جنبه نژاد پرستانه دارد به اين صحبت ها توجه كنند كه اتفاقا مسئله فلسطين مسئله ايست كه آزادي خواه ها بايد بيشتر توجه كنند ولي نه اينگونه كه الان حكومت دارد القا ميكند و با سخنان تند و نابجا تازه شرايط را براي فلسطينيان بدتر ميكند .

    همونطور كه آقاي خاتمي گفتند بايد مسئله صلح در بين خود فلسطينيان به رفراندوم گذاشته شود كه خودشان تصميم بگيرند .

  2. nima azadi گفت:

    khatami aziz aya mitavan baray e mardom e ranjdideh e felestin chegoonegi taeen sarneveshteshan ra dikteh kard ya een keh een az hoghoogh e mardom e felestin ast keh bayad baray e hall e masael e khod tasmim begirand?

  3. alireza گفت:

    man az baghie mikham nazareshooono darbareye in jomleye aghaye khatami begand mamnoon misham mikham bebinam aya oon chizi ke be zehne man miad vaghti in jomlaro khoondam too zehne shomam hast وی افزود: نباید بگذاریم بعضی مسائل اصولی و اساسی تحت تاثیر بعضی رویکردها و مسائل خاص و منافعی که گروهها دارند لطمه ببیند.

  4. محمد امی گفت:

    به نام خدا
    سلام
    متاسفانه هیچ کدام از آقایان مطرح اصلاح طلب _ به استثنای آقای مهندس موسوی که هنوز موضعی از ایشان ندیده ام _ به این نکته توجه نمیکنند که شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران توسط هر گروهی که بود در مقابل کسانی به عرصه ظهور رسید که به عبارت ” نه غزه نه لبنان نه ایران جانم فدای …” معتقدند. ( برای این … زدم که من نمیدانم این … قدرت است ، شهرت است، شهوت ! _ با توجه به لایحه خانواده_ است ، پوچی، دزدی و یا گزینه دیگری است که من به ذهنم نمیرسد )

    • محمد حسین گفت:

      دقیقاً درست است.
      ضمناً، حتی آن دولت غاصب خاورمیانه هم می تواند باشد به جای “…” .

  5. سعید گفت:

    پيشنهاد ميکنم در اين روز که نماد وحدت همه در مقابل ظلم است آقايان خامنه اي و هاشمي و خاتمي و موسوي و کروبي و احمدي نژاد و لاريجاني و… در يک صف و در يک مسير و باهم بيايند و مردم را هم به همان مسير اصلي از مسيرهاي فرعي دعوت کنند. اين ميتواند نماد وحدت ادعايي همه آقايون از راست و چپ را به مردم نشان دهد و شروعي براي وحدت عملي باشد. با اختلاف که چه عرض کنم با جنگ در بين خودمان که نميتوانيم به جنگ ظالمان خارجي برويم. همه باهم باشيد اگر راست ميگوييد.
    ياحسين ميرحسين

  6. علی گفت:

    باشه آقا غلطه….. برنامه ی روز قدس چیه ؟

  7. آقای خاتمی در تحلیل خود از مسئله فلسطین به قرائتی ملایم از همان گفتمانی رسیده اند که آقای احمدی نژاد هم از آن پیروی میکند. علامت تساوی گذاردن بین منافع ملی و همبستگی اسلامی و یا همبستگی عربی در نگاه آقای خاتمی نشان میدهد که وی برغم تعارفات احترام آمیز به کثرتگرائی سیاسی نقطه عزیمت خود را از یک محدوده از پیش تعین و خط کشی شده اعتقادی و سیاسی برای منافع ملی شروع میکنند و لذا دفاع ایشان از احترام به سلایق سیاسی متناقض بوده و متأسفانه نشان از آن دارد که وی در بنیاد اندیشه خود اعتقادی به این چند فرهنگ چند صدائی سیاسی ندارند.
    من فکر میکنم چنین نگاهی به جنش سبز و بنام این جنبش میتواند برای آن هلاکت بار باشد.
    نباید حتی برای لحظه ائی فراموش کرد که جنبش سبز بر حول محور رأی من کو ؟ و ابطال انتخابات شکل گرفت و فرهیختگان و یا منصوبین به جنبش نمیتوانند و حق ندارند به تدریج و ذره ذره نقطه نظراتی را وارد این جنبش کنند که روی آن اجماع نبوده و نیست.
    امیدوارم مسئو لین محترم سایت کلمه این نظر مرا درج فرمائید. و یا لااقل در این باره روشنگری کنند که افرادی نظیر نویسنده این سطور بیدار شوند و بدانند منشور سبز موادی دیگری هم در لابلای سطور و لایه های زیرین خود دارد که برای خواندن و درک آن زبانی ویژه لازم است.

    • سبز گفت:

      اينکه شما عضوي از جنبش باشي و به تکثرگرايي هم اعتقادداشته باشي دليل نميشه که ابراز عقيده شخصي هم نکني. مسئله مهم اينه که سيد جبري در صحبت هاشون نيست. ضمنا دليل نميشه چون آقاي احمدي نژاد يک چيزي مي گه ما حتما مخالفشو بگيم تا درست باشه. ممکنه ايشون هم اعتقادات درستي در بعضي زمينه ها داشته باشن. مثل دوستيشون با مردم اسرائيل يا مکتب ايراني و… که از زبان مراد ايشون بيرون مي آد.

    • سبز گفت:

      سلام آقای تبریزیان

      به نظرم دفاع از حق و دفاع از مظلوم ( در هر جایی که باشد) نقطه ی قوت جنبش سبز و گواهی بر تایید راهی است که سبز ها از بعد از انتخابات تا به امروز طی کرده اند

  8. احمد گفت:

    درود بر شما وهمراهان شما ولی ای کاش صدای شما را بشنوند کاش راهی بود که صدای حق شما به گوش همه برسد

  9. حسین گفت:

    سلام بخوانندگان گرامی و مسؤلین سایت

    آقای خاتمی در دیدار با کمیته دانشجویی سابق دبیرخانه حمایت از فلسطین اظهار داشت « نباید بگذاریم بعضی مسائل اصولی و اساسی تحت تاثیر بعضی رویکردها و مسائل خاص و منافعی که گروهها دارند لطمه ببیند. شما خودتان را درگیر مساله بسیار مهمی کردید که نه تنها برای ملت و انقلاب ما مطرح بود، بلکه برای تاریخ و جامعه بشریت مساله مهمی است.»

    وی پس از این مقدمه مستقیما” به مسألهء فلسطین می پردازد و می گویند «..قدس نماد است؛ نماد حقیقتی است که باید آن را پاسداشت. یک ملت فداکار و رشید نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. بنابراین جانب داری از ملت مظلوم فلسطین برای ما یک اصل اسلامی، انسانی و حقوق بشری است…»

    آری جناب آقای خاتمی یک ملت رشید نمی تواند نسبت به ظلم بی تفاوت باشد.

    در واقع آنچه که یک ملت رشید را دارای مسؤلیت می کند پایبندی به ارزش های انسانی و حقوق بشری « مبارزه با ظلم و تعدی »است.

    این یک اصل است که در میان مردم آزاده پذیرفته شده است و هیچ مرز جغرافیائی نیز مانع و باز دارندهء آن نیست.

    جناب آقای خاتمی ، از سخنان شما چنین استباط می شود که یک ملت رشید برای پاسداری از ارزش های خود ، در کنار جماعتی که برای این ارزش ها هیچ ارزشی قائل نیست که هیچ ، با تمام قدرت کسانی را که برای حفظ این ارزشها مبارزه می کنند، سرکوب می کنند ، دستگیر می کنند ، می کشند ، اعدام می کنند ، دادگاه های غیر قانونی و نمایشی برگزار می کنند و …

    در ایران انقلابی اما جناب آقای خاتمی ما می توانیم برای اظهار همدردی با مردم آن سامان دست به برگزاری جلسات ، میتینگ ها ، سخنرانی های مستقل بزنیم. ما می توانیم برای اظهار همدردی با آنان در هر کجای این کرهء خاکی گرد هم آئیم و صدای اعتراض خود را بگوش مقامات بین المللی و مردم آزادهء جهان برسانیم. اما

    اما جناب آقای خاتمی چرا در کنار گروه ظالمی که می خواهد با ریختن اشک تمساح دامن خود را از اینهمه جنایت و ظلم و تعدی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر و حقوق شهروندی ملت ما ، بشوید و تطهیر کند. مگر این مسألهء پیچیده ای است که درکش مشکل باشد؟

    جناب خاتمی ، ما همرا مبارزین را آزادی علیه نظام زیر سلطهء و استبدادی آن و همچنین در انقلاب بوده ایم. برای استقلال کشور و در آغوش گرفتن آزادی هم کم بها نپرداخته ایم. امید ما اما این بود که در ایران و در کنار استقلالش که« متأسفانه کم کم ناظر از دست رفتن آن هم هستیم »، بر سر نوشت خودمان حاکم شویم. وقایعی که از پس انتخابات دهمین دورهء ریاست جمهوری بوقوع پیوست اوج بر باد رفتن همهء امید ها و توهمات ما از حکومت گران فعلی ایران بود.

    اما چنین پیدا است که برداشت شما و ما از وقایع گذشته یکی نیست زیرا توصیهء شما ظاهرا” اینست که همراه گرگان کمین کرده بر حق تعیین سرنوشت مردم ایران ، برای احقاق حق ملت فلسطین و در راستای تحقق حق تعیین سرنوشت آنان به خیابانها بیائیم. حتما شما جناب آقای خاتمی شما چیز هائی را دیده و یا شنیده اید که ما ندیده و یا نشنیده ایم.

    آیا جناب آقای خاتمی شما آثاری از تغییر فکر و عمل و باز گشت این جماعت به مسیر مردم گرائی ، چه با پسوند و چه بدون پسوند دینی ، مشاهده کرده اید.

    تقلب انتخاباتی را پذیرفته اند . معترضین را بعنوان بخشی از ملت برسمیت قبول کرده اند. متجاوزین به حقوق مردم را بسزای اعمال خود رسانده اند. زندانیان را آزاد کرده اند و امکان فعالیت های آنان بار دیگر فراهم شده است . خساراتی که به اینهمه خانواده تحمیل شده است تا حدودی جبران شده است. روزنامه ها به فعالیت های آزاد خود باز گشته ، فضای امنیتی آنان به فضای سیاسی تبدیل شده است. دیگر معترضین ،عوامل فریب خوردهء صهیونیست ها وانگلیسی ها و آمریکائی ها محسوب نمی شوند. آیا کسانی که مدعی شدند که شما ، آقای خاتمی ، بعنوان یکی از سران فتنه بیش از یک میلیارد دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است سند خود را به مقامات قضائی ارائه کرده است و … چه اتفاقی افتاده است که جنابعالی در صدد هستید که گرگ و میش در کنار یکدیگر از یک مسأله حقوق بشری حمایت کنند که نتیجه اش تطهیر جنایتکاران باشد ؟

    جناب آقای خاتمی ، جمهوری اسلامی ایران تمام رهبران فلسطینی را برسمیت نمی شناسد و برخی از آنان را خائن به آرمان فلسطین معرفی می کند. در مورد آنانی که خائن محسوب می شوند فعلا” کاری ندارم سخنم اما در بارهء آن عده از رهبران فلسطین است که برای رهائی از « ظلم » و برای بدست آوردن « حق تعیین سرنوشت » در سرزمین آباء و اجدادی خود مبارزه می کنند ، می باشد. آیا این رهبران آنچه را که برایش مبارزه می کنند « ارزش های جهانشمول » می دانند؟ موضع این رهبران در برابر اینهمه تعدیات و تجاوزات و جنایات رهبران جمهوری اسلامی که بر علیه مردم سرزمین خودشان انجام داده اند ،چه بوده است؟ آیا شما جز تمجید و تعریف حکومت گران ما ، از آنان چیز دیگری شنیده اید ؟

    من حساب ملیون ها انسانی که قربانی جنایت هستند با حساب رهبرانشان یکی نمی کنم ولی این به این معنی نیست که کارهای ما باید بی حساب و کتاب و از روی احساس صورت گیرد.

    جناب آقای خاتمی ، آیا بهتر نبود از این جوانانی که مخاطب سخنان زیبای شما بودند می خواستید که برای مبارزه با ظلم و تجاوز و مرز بندی با متجاوز و ظالم در برنامه های جداگانه ،احساسات انساندوستانه خود را در معرض تماشای تمام مردم آزادهء دنیا بنمایش می گذاشتند. آیا بهتر نبود برای مبارزین علیه ظلم و جنایت در کشور ،در پی تقویت یک هویت مستقل از مبارزین بودید؟ آیا تقویت این هویت مستقل به تضعیف تعدی و ظلم در جامعهء فلک زدهء ما ایران ،کمک نمی کرد؟ آیا جمع بندی تجربیات شخصی شما از دوران هشت سالهء ریاست جمهوری و آنچه که ناکامی های شما را سبب شده است هنوز از ابهام خارج نشده است .

    جناب آقای خاتمی با این توضیحات هنوز شما واقعا” باور دارید که « گرامیداشت روز قدس ؛ مقتضای یک رسالت الهی و انسانی است و ملت ما هم به وظیفه خود آشناست و حضور در مراسم آن باید با این رویکرد و البته نگاهداشت حرمت ماه رمضان باشد و هیچکس و هیچ جریانی حق ندارد آن را به نفع خود مصادره کند.؟» ، دفاع از ارزش آزادیخواهی و مرزبندی میان ظالم و مظلوم است ؟

  10. مخالف گفت:

    چرا فرداي اون شعار سخيف ” نه غزه نه ….”بر عليه اين شعار موضع گيري نكرديد.

  11. محمد گفت:

    اصل همه ی مسایل اتفاق افتاده در این مدت همین است که این آقا ی تمامیت خواه دو هشت سال زخم خورده . 8 سال دوران نخست وزیری آقای موسوی و 8 سال دوران آقای خاتمی .

  12. محمد گفت:

    تو یه چیزی موندم……………..آخه اگه کار صهیونیستا بده, چطور مایی که با هموطن خود چنین رفتارهایی رو داریم میتونیم اونو محکوم کنیم…..اونا با کسایی که به زعم خودشون حیوونند و پستند, چنین رفتاری دارند.. با اونایی که معتقدند سرزمین موعودشونو غصب کردند.. جمهوری اسلامی با این رفتارهای سال گذشته نشون داد که آرمان فلسطین فقط یه ابزار سیاسیه….اگه من مسلمون شیعه باید دلم باسه مظلوم بسوزه و به یاریش بشتابم, چطور میتونم به ظلمی که به مشت بچه شیعه تو این یه سال اخیر شد, سکوت کنم……!؟
    حکومت نشون داد که بر خلاف تفکر شیعی حاضره به هر قیمتی خودشو نگه داره…. از هیچ ظلمی فروگذار نداره…مایی که با برادر دینی و هم مذهب و هم وطنمون ,باسه دو روز حکومت پست دنیا این طور معامله میکنیم…. چطور میتونیم یه مشت صهیونیست منحرف دنیا دوست (حریصترین مردم به دنیا یهودند- قرآن کریم) رو محکوم کنیم!؟

  13. Mehrdad گفت:

    خاتمی عزیز
    شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران اصلآ به معنای ان بود که اول منافع ایران ،چطور ما مردمی که اسیر مشتی تمامیت خواه در کشور خود هستیم
    ادعای حمایت از مردمی دیگر را داریم آیا حق حاکمیت مردم را اول نباید در خانه خود ثابت کنیم،به قول موسوی اگر اول برای مردم خودمان عزت
    قائل نباشیم چگونه شعار برای دیگران بدهیم.ملت ایران بشر دوست است و مخالف ظلم ،ولی ما باید اول آزادی و استقلالی داشته باشیم که برای
    دیگران حرکتی کنیم و ان هم کمک کنیم نه دخالت بیجا ،داشتن آرمان نه تنها بد نیست ،که لازم است ولی عاقلانه وبا مصلحت اندیشی اول برای ملت
    خود،کاری که ملتهای عاقل جهان میکنند،مگر تنها در فلسطین ظلم میشود؟هر روز به فرزندان این آب و خاک هزاران ظلم میشود ،پس بهتر است
    نشان بدهیم که توان و ارادیی ایجاد حق حاکمیت را اول برای خودمان داریم .یا به عبارتی نشان بدهیم بیل زن هستیم.
    درود بر ملت همیشه سبز و استوار ایران

  14. ایران گفت:

    نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران

  15. ازادي گفت:

    محترم بودن حقوق فلستينهابعداز انتخابات رياست جمهوري هم محترم بود واگر اين اقايان وديگران مانند موضعگيري بعداز بيش ازيگسال ايشان در همان موقع كه دركف خيابانهاي تهرا ن عد ه اي عربده ميكشيدند نه لبنان نه غزه موضعگيري ميكردندحتما ازناامني وفتنه ايكه بوجودامد كاسته ميشد

  16. رفیق گفت:

    خیلی سخته که برای دفاع از فلسطین بری ولی ازت به نفع خودشون استفاده کنند ولی چون شما امر میفرمایید چشم.

  17. سبز گفت:

    بنده معتقدم درصورتي بايد در تظاهرات شرکت کرد که به قول مهندس با حفظ هويت باشه و اگر قرار باشه اين حفظ هويت(حمل پرچم سبز) برامون هزينه دارباشه بهتره مثل روز 22 خرداد راهپيمايي حذف بشه و بايکوت کنيم و فقط بايک قطعنامه مسئله جمع بشه.اينطوري علي ميمونه وحوضش. ما قبول داريم که بايد در راهپيمايي در دفاع از مردم مظلوم فلسطين شرکت کرد اما اگه قرار باشه مثل 22 بهمن بگن همشون طرفدارهاي وضع موجود بودن خب ديگه بايد عطاش رو به لقاش بخشيدو فقط در منزل براشون دعا مي کنيم و هم دردي.

  18. محمد گفت:

    اشک تمساح حکومت برای فلسطین فقط سیاسیه.مگر مسلمانان چچن وچین با مسلمانان غزه فرق داشتند؟چرا حکومت در قتل عام انان سکوت کرد؟

  19. امید گفت:

    اقای خاتمی با همه احترامی که برای شما قائلم عرض میکنم که فعلا در ایران بیشتر از فلسطین بشریت درمعرض خطراست.
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران

  20. محمد گفت:

    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.ایران در سایه دار است منشینید خموش.فعلا به فکر ملت خود باشید تا ایران به ایرانستان تبدیل نشده.

  21. دوستار خاتمی گفت:

    درود بر تو کاملا نظراتتو قبول دارم

  22. ناشناس گفت:

    ‫جناب خاتمی! یک تپه را سالم بگذارید ، اینهمه برای ایران کار کردید که ما مجبور شدیم به دارالکفر مهاجرت کنیم که مسلمان بمانیم! ایران را نجات دهید ، فلسطین صاحب دارد، و شاید هم خیلی دلسوزی ما را نخواهند!

  23. ناشناس گفت:

    کاوه کردی مقدم زندانی سیاسی کرد بر اثر عوارض ناشی‌ از شکنجه در زندان ارومیه جان باخت

  24. ناشناس گفت:

    زنده باد جنبش سبز

  25. حامد گفت:

    اگر به جای احساسی گری های موسوی و طرفدارانش، (گرچه شاید به جا هم باشد) منطقی گری و گفتمان خاتمی عزیز غالب میشد، وضعیتمان بسیار بهتر بود.
    کاش دوستان جنبش سبز، کمی از متانت و وقار خاتمی درس یاد می گرفتند تا با اعتراضهای بدفرمشان (در روز قدس و… سال گذشته) همه چیز را خرابتر نمی کردند. کاش «اعتراض مدنی» را به جای ریختن در خیابان و زد و خورد و تحریک غده های خشونت نظامیان، با فعالیتهای فکری-فرهنگی-حزبی ادامه می دادند…

  26. شهریار گفت:

    ما خواهیم امد باقدرت و با اقتدار و به کوری چشم محافظه کاران و مصالحه گران این بار رو در رو و با شجاعت تمام و هر کس می ترسد با ما نیست دوستان ما در زندانها و بازداشتگاههازیر شکنجه بازجویان به خاطر اعتراض مدنی وقانونی وانسانی که در حمایت کل ایران و ایرانی وانسان و انسانیت بازداشت شده اند از فلستینیهایی که حکوت ظالم وستمگر ایران ازش حمایت میکند وان هم فقط بخاطر مسایل سیاستهای خارجی خودش در این روز خواص حمایت نخواهند کرد و ما معظف هستیم این را به گوش جهانیان برسانیم

  27. ناشناس گفت:

    بنده به نوبه خود هنوز نفهمیده ام که چه اشکالی در شعار “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران” هست؟ واقعا این را نفهمیده ام و نمیدانم این همه هیاهو برای چیست؟ هنوز این را درک نمیکنم که چگونه میتوان یک عده ای را تا چنان حدی شرطی کرد که حتی نتوانند تقدم و تاخر مصالح خود را درست تشخیص بدهند. این شعار به معنی این نیست که ما نسبت به سرنوشت مردم غزه یا لبنان بی تفاوت باشیم بلکه به این معنی است که کاسه داغتر از آش نباشیم و زیر باری که مسئول آن نیستیم نرویم. ما هر کاری که در حد معقول برای مردم مظلوم آنجا و “سایر مناطق دنیا” که از عهده مان برآید میکنیم و “باید بکنیم” ولی به جان و حیات خدادادی خود بیش از آن ارزش قائلیم که بخواهیم آنرا برای آنها یا سایرین “فدا” کنیم. اگر کسی در این اشکالی میبیند لطفا جواب بدهد شاید ما هم روشن شویم. ممنون.