سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » در محضر امام خمینی هیچ‌کس جرات تملق نداشت...
» مجید انصاری:

در محضر امام خمینی هیچ‌کس جرات تملق نداشت

چکیده :باید عرق شرم بریزیم که در مجلس شورای اسلامی به تهمت و هتک حرمت و دروغ جایزه می‌دهند؛ این مصیبت را به کجا باید برد؟ //معتقدیم آسیبی که از سوی جریانات متحجر به ولایت فقیه وارد می‌شود، هرگز از سوی دشمنان اسلام صورت نگرفته بود، امروز بعضی‌ها به گونه‌ای دروغ می‌گویند که انگار این عمل از واجبات شرعی است و این رفتار را در قالب آمار و ارقام و تهمت‌زدن‌ها، نیز...


حجت‌الاسلام محید انصاری در بیست و ششمین نشست تخصصی ماهانه باران که با عنوان « انسان از دیدگاه امام خمینی (ره)» در محل بنیاد باران برگزار شد، با تاکید بر جایگاه والای ”انسان“ در اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: علت نفوذ کلام و گرایش مردم به امام خمینی (ره) به این خاطر بود که امام از خودشان آغاز کردند و به حد شایسته انسان رسیدند و از آن جایگاه به تقویت ارشاد مردم پرداختند.

به گزارش ایلنا وي افزود: در همه مکاتب، انسان مورد توجه بوده و برای مسلمانان نیز بسیار پرافتخار است که تحلیل اسلام در مورد انسان جامع‌ترین و پرشکوه‌ترین تعریف است. حضرت امام نیز به عنوان انسان‌شناسی بزرگ در عالم معاصر، آن قدر که در معرفی ابعاد شخصیت انسان صحبت کرده است، شاید در هیچ زمینه دیگری سخن نگفته و این بعد از سخنان ایشان تاکنون مغفول واقع شده است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز يادآور شد: از شروع مبارزه در سال 42 به خصوص از سال 56 و بالاخص از 57 ، شخصیت علمی امام تحت‌الشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفت و یکی از خسارت‌ها به جامعه، عدم استفاده از این جنبه‌های شخصیت امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و ای کاش جنگ تحمیل نمی‌شد تا جامعه و تاریخ می‌توانستند از ابعاد علمی و معرفتی امام بیشتر استفاده کنند.

وي ادامه داد: البته امام در مقطعی این اقدام را با تفسیر سوره حمد آغاز کردند، اما بعضی‌ سطحی نگران آنقدر فشار آوردند که ایشان مجبور شدند بحث را تمام کنند و بعید است امروز کسی بتواند آن مباحث را بیان کند. سخنان امام ترجمانی از روح انسان بود که اسلام آن را بیان می‌کرد، اما امروز در میان دوستداران ایشان هنوز سخنان معرفتی و انسان‌شناسانه امام مهجور است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به شان انسان از دیدگاه قرآن، تصریح کرد: حضرت امام از این نظر که عارف و فیلسوف نظری و عملی بودند از بسیاری از علمای تاریخ اسلام متمایز بودند و از درون بحث چیستی انسان، سراغ فقه آمدند و آن را به عنوان ابزاری برای هدایت انسان و سیر او در مسیر تکمیل و تشریع بشریت مطرح کردند و از همین رو فقه ایشان از سایران متمایز است.

وي با بیان این که وقتی انسان در فقه مورد توجه قرار گرفت، اصولی مانند عدالت، کرامت، مصلحت، زمان و مکان به عنوان چارچوب مطرح می‌شود، گفت: تمام اصول فقهی امام ناشی از دیدگاه انسان‌شناسانه ایشان بوده است، گرچه هنوز قواعد فقهی که برخاسته از متن انسان باشد کمتر طراحی شده و اگر به این مساله توجه شود، فقه ما دگرگون شده و جامعه متاثر از آن خواهد شد.

انصاری خاطرنشان كرد: امام خمینی (ره) به این خاطر که انسان را محور و موضوع تکوین و تشریع می‌دانستند در ابتدا به خودسازی پرداختند و علت نفوذ کلام و گرایش مردم به امام به همین خاطر بود که ایشان از خودشان آغاز کردند و به حد شایسته انسان رسیدند و از آن جایگاه به تقویت ارشاد مردم پرداختند.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: بعضی مکاتب ضد عرفان و فلسفه که امام را تحت فشار قرار می‌دادند به خاطر همین طرز دیدگاه ایشان بوده است، زیرا معرفت‌شناسی امام قطعا به شناخت حق‌تعالی می‌انجامد و معتقد بودند که ”انسان مظهر اسم اعظم الهی است“و این تعبیر امام را تاکنون از کس دیگری ندیده‌ام. لذا کافی است این برداشت تبدیل به قاعده فقهی شود تا هر انسان تبدیل به روح‌القدس شود که در این صورت از میکاییل و جبرییل هم بالاتر خواهد رفت.

انصاري خاطرنشان كرد: عرفا، بعضا وقتی تجلیات معرفت دینی در جانشان زیاد می‌شود نسبت به ظواهر و کمیات شرعیت کم‌توجه می‌شوند در حالی که امام این‌گونه نبودند. در محضر امام هیچ‌کس جرات تملق نداشت، در دوران تدریس، امام پرسش های طلاب را به طور کامل پاسخ می‌گفتند و سپس کلاس را ترک می‌گفتند و اجازه نمی‌دادند که طلبه‌ای در خیابان برای طرح سوال به دنبال ایشان راه بیفتد. در حالی که این‌گونه حالت برای برخی علما عظمت و جلال محسوب می‌شد.

وي در بیان خاطره‌ای از امام گفت: یک بار در جریان اختلاف هایی در استان فارس، یکی از علمای آن استان نزد امام آمد و به ایشان گفت، آن افراد طرف دیگر اختلاف، مقلد شما نیستند، که به محض بیان این سخن، امام به قدری عصبانی شدند که به آنها گفتند همین صحبت شما نشان داد که آنان بهتر از شما هستند و شما اشکال دارید، و به دنبال این سخن امام جلسه نیز پایان یافت.

انصاری تصريح كرد: تا آخر عمر امام خمینی، رساله ایشان از پول بیت‌المال منتشر نشد و هرگز ایشان اجازه مریدبازی و تملق را ندادند، زیرا آنقدر خودساخته بود که «خود» را از میان برداشته بودند. امام می‌فرمایند « دل انسان عرش خدا است و هر چه غیر خدا در آن جای گرفت بت است و باید آن را شکست»، همان‌طور که امام علی (ع) هم قبلا درون‌خود بت‌شکنی کرد و لذا رفتار آن بزرگوار نمادی از شکستن معرکه بت‌ها در درون خودش بود.

وي خاطرنشان كرد: قلوبی که به راحتی دیگران را نمی‌بینند و به راحتی از اشک مظلوم می‌گذرند، شیطان و ابلیس در قلب آنها جای گرفته است، امام علی (ع) که هیچ چیز نمی‌توانست او را بترساند در برابر اشک مظلوم قلبش می‌لرزید و حتی در برابر کندن خلخال از پای زن یهودی بی‌تاب می‌شد و اگر قالب هم تهی می‌کرد حق داشت، زیرا قلب ایشان قلب رحمانی بود. قصد بحث سیاسی ندارم ولی مگر می‌توان سیاست را از دین و رحمانیت جدا کرد؟ سیاست جدا از رحمانیت، سیاست ابلیسی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گفته شده است که تز « تفرقه‌بینداز و حکومت کن» مربوط به انگلیس است، قرآن نیز این تز را مربوط به فرعون دانسته است. اگر قدرت، حاکم و حکومت خوی استکباری بگیرد قطعا به سمت ظلم می‌رود و تفرقه می‌اندازد و در این راستا یک گروه را تقویت و دیگری را تضعیف می‌کند و به گفته قرآن تمام این مصیبت‌ها به این برمی‌گردد که انسان جایگاه خود را گم می‌کند؛ اما امام خمینی (ره) که داعی‌الی‌الله بود، به سمت احزاب و گروه‌ها گرایشی نداشت.

انصاری با تاکید بر اینکه مردم به دلیل این که در امام پیرایه‌ای نمی‌دیدند جذب ایشان ‌شدند، یادآور شد: اگر سروده‌های امام را نیز با این دیدگاه ببینیم، نتیجه خواهیم گرفت که هر چه ایشان به مراحل قدرت مادی، نزدیک شده، به خضوع الهی هم نزدیک‌تر شده است.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانویون مبارز گفت: نکته بسیار مهم دیگر این که گرچه سایر معلمان و عرفا تلاش کردند از خلق جدا شوند اما هنر امام این بود که در متن جامعه زندگی کرد و خرقه صوفیانه‌ انزوا نپوشید و زنده‌بادها و مرده‌بادها نیز در او اثری نگذاشت، زیرا امام تبدیل به نفس مطمئنه شده بود و با همین منطق وارد عرصه سیاست شده بود.

وي ادامه داد: به دلیل همین تفکر، امام حق رای، را ملاک نظر قرار دادند، زیرا مگر می‌شود انسان خدا را ملاک کتاب تکوین و تشریع بداند اما معتقد باشد که انسان‌ها باید مطیع عده‌ای خاص باشند؟ البته امام به این مسئله اعتقاد واقعی داشت و مانند بعضی‌ها تعارف نمی‌کرد.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با ذکر روایتی از امیرالمومنین و ابراز تاسف از این که به این روایت کمتر استناد شده است، گفت: سیدبن‌طاووس در کتاب « کشف‌المهجه» از قول‌امیرالمومنین(ع) می‌گوید، قرار نیست مردم برده و تسلیم حاکم باشند، بلکه باید از او انتقاد کنند و در غیر این صورت آیه شریفه « لااکراه فی‌الدین» زیر پا گذاشته می‌شود. هر تفسیری از حق حکومت که برخلاف آزادی انسان باشد مخالف صریح آیات قرآن است و بحث اعتقادات مطرح نیست، بلکه این یک امر بدیهی است و امام علی (ع) هم می‌فرماید « پیامبر از من تعهد گرفته است که اگر بدون جنگ و خونریزی و به طور داوطلبانه مردم مرا پذیرفتند و رای دادند حکومت را قبول کنم، اما اگر نپذیرفتند رهایشان کنم و در دنیا حق ندارم با زور و شمشیر حکومت کنم»، با وجود این مسایل، بعضی‌ها می‌گویند رای مردم تزیینی است و امام از روی اضطرار اصل جمهوریت را پذیرفتند، در حالی که امیرالمومنین می‌فرماید، به جان خودم اگر همه مردم (نه فقط فقها و مومنان) امکان جمع شدن داشتند باید رای می‌دادند و لذا چون مسیر این مساله هموار نیست اگر اهل حل و عقل پذیرفتند بقیه هم تسلیم آن شوند.. این الگوی حاکمیت امام مهدی(عج) نیز هست، گر چه برخی دایم، دکترین مهدویت می‌نویسند و می‌گویند هزار و 300 سال است ایشان شمشیر خود را برای دشمنان تیز می‌کنند.

انصاری در ادامه با تاسف شدید از مغفول ماندن مکتب اخلاقی امام و با تاکید بر اینکه باید اخلاق رحمانی را جایگزین کنیم، ادامه داد: باید عرق شرم بریزیم که در مجلس شورای اسلامی به تهمت و هتک حرمت و دروغ جایزه می‌دهند؛ این مصیبت را به کجا باید برد؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد شدید از انتشار برخی بولتن‌ها در تخریب شخصیت‌های برجسته انقلاب افزود: در این بولتن‌ها در مورد اشخاص زمان امام، طوری جعل واقعیت می‌کنند که انگار امام تلاش کرده تا بدترین انسان‌ها را در مسوولیت قرار دهد؛ به همین دلیل بود که امام می‌گفت، از روزی بترسید که ما را به خاطر مبارزه با شاه محاکمه کنند. البته بحث صرفا چهره‌های اصلاح‌طلب نیست بلکه چهره‌های شاخص اصولگرا و علما و مراجعی که به امام تکیه کرده بودند هم مورد تهمت قرار می‌گیرند و گفته می‌شود اینها از اول انقلاب خراب بودند.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: ما اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی را به عنوان نتیجه عمر سیاسی امام پذیرفته‌ایم و جامعیت اصول قانون اساسی را قبول داریم و معتقدیم با آنها نباید گزینشی برخورد شود. معتقدیم آسیبی که از سوی جریانات متحجر به ولایت فقیه وارد می‌شود، هرگز از سوی دشمنان اسلام صورت نگرفته بود، امروز بعضی‌ها به گونه‌ای دروغ می‌گویند که انگار این عمل از واجبات شرعی است و این رفتار را در قالب آمار و ارقام و تهمت‌زدن‌ها، نیز می‌بینیم.


15 پاسخ به “در محضر امام خمینی هیچ‌کس جرات تملق نداشت”

  1. ناشناس گفت:

    عوضش الان متملقین نه تنها پاداش نمیگیرند بلکه بهشون مقام و درجه هم میدن .هر کس متملق تر چاپلوس تر ، نزدیکتر و مقدمتر .

  2. سارا گفت:

    ” در محضر امام خميني هيچکس جرات تملق نداشت ” يعني چي؟…

  3. سلام گفت:

    خداوند پیر مراد ما خمینی ره را رحمت کند تمام حرکاتش نشانه ایمان و ترس از خدا بود …هنگام ورود به ایران برای کشتن نفس خود و برای جلوگیری از غرور به بهشت حضرت زهرا س رفت….مداحی جرات تملق از امام ره را نداشت….واقعا ایت خدا بود بر روی زمین……یادش به خیر…قدرش را ندانستیم و اکنون نیز بخ وصایایش عمل نمیکنیم…

  4. رضا گفت:

    سارای بزرگوار به یاد دارم روزی یکی از خطیبان که اکنون به رحمت خدا رفته قبل از سخنان امام ره شروع به تعریف از ایشان کرد که تو…..هستی و …نو……نماینده ……هستی …امام ره آنچنان به ایشان توپید که همه مات ماندند…….ایشان دوست نداشتند که از ایشان تعریف کنند..حتی در خاطرات اقای عبدالله نوری در روزنامه توقیف شده خرداد خوانده بودم که ایشان گله میکردند ( نقل به مضمون ) :چرا همه روزنامه ها هر روز عکس مرا چاپ میکنند …من به عنوان یک روحانی هر روز ملاقاتهایی داریم …بروید عکس کشاورز و مبتکران و افراد محتلف جامعه را چاپ کنید….ایشان اجازه نمیدادند مداحان در مراسم عزاداری سالار شهیدان مداحی ایشان را انجام دهند ..حتی نقل است عذر یکی از روحانیون را که برای ذکر مصیبت آمده بود را خواسته بودند وعلت انرا چنین عنوان کردند که روضه خوان باید مداح اهل بیت باشد نه ( امام ) خمینی……خداوند آن عارف وارسته را رحمت کند…..

  5. yazdan گفت:

    برادر گرامی آقای انصاری مگر حضرت امام(ره)نفرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد -چرا اجازه دادید این اتفاق شوم بر سر مردم خراب شود – شما مسوولان در این امر مقصرید-درود بر جنبش رهایی بخش سبز-یاحسین میر حسین.

  6. سارا گفت:

    کلمه عزيز ممنونم که مابقي کامنتم را با … ثبت کرده ايد
    کلمه: مخاطب عزیز ما هم متقابلا از شما متشکر و معتذریم…

  7. سخنی دلسوزانه با آقای حسینیان و حسینیان ها :
    هدف شما از کوبیدن نوه عزیز امام چیست ؟ برایتان یک داستان کوتاهی نقل میکنم :
    امام حسین نوه حضرت محمد ( س) ، در واقعه کربلا توسط عبید الله زیاد در زمان استبداد حکومت یزید، سخت تحت محاصره قرار گرفت که با آنها بیعت کند تاریخ شناسان حتا در تاریخ روایات مختلفی نوشته اند که عبید الله اخبار نا صحیح هم به شام نزد یزید فرستاده است .
    عبید الله در کوفه و کربلا در فاصله روزهای اول تا نهم محرم سال ۶۱ در کوفه و کربلا شایعه کرد کهامام حسین از خط حضرت محمد جدا گشته است و بار ها شیادانه به امام حسین پیغام فرستاده شد که از خط خارج گشته ای و هشدار داد که به خط حضرت محمد بر گرد.
    امام حسین ، در پاسخ به عبید الله پاسخ داد که تو حضرت محمد را بهتر میشناسی یا من؟ تو بهتر به حضرت محمد عشق میورزی یا من ؟ تو بهتر خط ایشان را میشناسی یا من ؟ و من هرگز با کسانی که خودشان از خط حضرت محمد خارج هستند و حکومت را بدون رای مردم قبضه کرده اند بیعت نمیکنم و به مردم باید احترام گذشت .
    باقی داستان را همگان میدانند و اکنون بعد از ۱۴۰۰ سال ، همگان میدانند که کدام در خط امام بوده است و کی نبوده است اگرچه امام حسین ناجوانمردانه شهید گشت
    حالا من از آقای حسینیان سوالی دارم :
    شما حضرت امام را بهتر میشناسی یا نوه امام ؟ شما به ایشان بهتر عشق میورزی یا نوه امام ؟ شما بهتر ، خط امام را میشناسی یا نوه امام ؟ دایه به فرزند بیشتر علاقه دارد یا مادر اصلی ؟ آقای حسینیان ، لطفآ بگذارید نوه عزیز امام ، کار خود را که ۱۰۰% خط امام را از هر کسی بهتر میشناسد رهبری کند
    آقای حسینیان : شما تا دیر نشده به خط امام بر گردید و از نوه امام به خاطر حرفای اشتباهی که زاده اید عذر خواهی کنید همه ما به زودی عمر کوتاه خود را به پایان میرسانیم و دنیا دوستی شما ، ارزش این را ندارد که از راه حقیقت خارج شوید و نوه امام را متهم به خارج بودن از خط کنید ملت هوشیار استعزیز
    امضا بهروز ، بهزاد ، جمی از دوستان ،

  8. امیر کوچک فراهانی اراکی گفت:

    پیامبر بزرگوار اسلام که درود خدا بر او باد گفت: و چون چاپلوس را دیدید بر صورت او خاک بپاشید.
    می دونید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چون واقعیت را وارونه و یا اشتباه جلوه می ده.
    خاک بر صورت حداد عادل ، حسینیان ، رسایی ، کوچک زاده ، شریعتمداری ، مداح دولتی… و همه متملقان دروغگو.

  9. امین گفت:

    هر چه بیشتر جلو می ریم اطمینانم از دشمنی ها با امام بیشتر می شه .ساده ترین نمونه اش اینه که صدا و سیما موقع پخش سخنان امام فیلم سخنرانی رو تند می کنه تا امامو عصبی نشون بده

  10. سبز دل گفت:

    ma to khordam ham emamo az dast dadim

    ham enghelabi ke ba rahbariye emam bedast avorde bodim

    vali motmaen bashin yarane emamo az dast nemidim

  11. یا حسین گفت:

    با امیر کوچک زاده اراکی مواااااااااااااااااااااااااااااااااااااافقم ! یا حسین

  12. علیرضا گفت:

    اون چیزی که مهمه اینه که امروز جایگاه مقام معظم رهبری همون جایگاه مرحوم امام خمینیه و پیروی از دستورات ایشون برای پیشرفت و اعتلای کشور لازمه . . .

  13. زیر خط فقر گفت:

    آقا یه جور میگید که امام از تملق بدش میامد که خدای نکرده منظور دیگری دارید.
    خوب امام اینجوری بود دلیل نمیشه که همه آدمها هم مثل امام باشن . وگرنه همه امام بودند.
    در ضمن رهبر معظم هم انانی هستند که از تملق بعدش می آید.

  14. نجفی گفت:

    بسیاری از مردم مسلمان شیعه ایران این حرف شما را قبول ندارند علیرضا جان.
    به نظر شما چه جوری باید این قبول نداشتن را اعلام کنند؟!

  15. بسیجی واقعی گفت:

    متاسفانه تا جایی که اینگونه تملقات باشه .ما به جایی نخواهیم رسید..در حال حاضر تملق جای تخصص رو گرفته.شاید اگر ما سبزها هم تملق گویی بلد بودیم الان ……..