سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » افرادی که به تجمّعات حمله و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند مصداق محارب می...
» مصادیق محارب از نظر آیت الله دستغیب:

افرادی که به تجمّعات حمله و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند مصداق محارب می‌باشند

چکیده :مردم حق دارند به طور مسالمت‌آمیز و با حفظ آرامش و بدون این که مخل به مبانی اسلام باشد، راهپیمایی و اعتراض نمایند و هیچ کس حقّ منع مردم از این حقّ قانونی‌شان را ندارد.چنانچه افرادی به صورت غیر قانونی به این گونه تجمّعات حمله کنند و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند و یا برای مردم ایجاد رعب و وحشت نمایند، مصداق محارب می‌باشند و مردم می‌توانند برای حفظ جان، از خود دفاع...


کلمه: آیت الله دستغیب در پاسخ به سوال یکی از مقلدان در باره حکم محاربه جوان معترض اظهار داشته است که کسی که در مقام دفاع از خودش برآید و از خود دفاع کند، این را نباید جز محارب محسوب کرد.

متن این پرسش را به همراه پاسخ آن، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله دستغیب می خوانید:

پرسش:

با توجه به اینکه در اخبار نقل شده که برای جوانی به جرم پرتاب سنگ، حکم محاربه و اعدام صادر شده، بفرمایید آیا این فعل ایشان می تواند از مصادیق محاربه بوده و موجب صدور حکم اعدام شود؟

پاسخ:

اولاً: همانگونه که در متن «محارب کیست و جزای او چیست؟» آمده است؛ بطور کلی باید گفت: اگر کسی به عنوان اعتراض به حق از دست رفته خود(ولو به حساب خودش) اعتراض کند، نه در مقام اینکه بخواهد مثلاً کسی را بکشد یا مال کسی را ببرد و یا براندازی کند؛ در مقام دفاع از خودش برآید و از خود دفاع کند این را نباید گفت جزء محارب است. محارب از حَرب به معنای جنگ است. و کسی را گویند که با مردم ستیز دارد و روبروی مردم بایستد؛ نه در مقام دفاع از حق خودش، بلکه می خواهد یک چیزی را به مردم تحمیل کند؛ می خواهد با ظلم، آزادی مردم را سلب کند و با اسلحه و چوب و… با ملت در گیر شود مانند منافقین اوائل انقلاب.

ثانیاً: بر فرض اینکه به نظر بعضی این شخص از مصادیق محارب باشد، ولی أصحّ این است که این عقوباتی که در قرآن است به حساب ترتیب است. در این مسائل شرعی باید دقت شود در جاهایی که شبهه است باید احتیاط کرد(تدرء الحدود بالشبهات)؛ خصوصاً در موقعیتی که حکومت در دست روحانیون است که مردم از ایشان توقّع لطافت و مهربانی دارند؛ خوب اینها باید لحاظ شود نه اینکه با خشونت با مردم برخورد شود. آن افرادی که اعتراض داشته اند یک نفر و دو نفر که نیستند؛ شاید هزاران نفر باشند که ممکن است اعتراضی داشته باشند و اینکه همه آنها را محارب نامید به نظر بنده درست نمی باشد.

پاسخ تفصیلی در خصوص محاربه

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیّد علی محمّد دستغیب (مدّ ظلّه العالی)

احتراماً با توجّه به این که این روزها لفظ «محارب» در کلام خطباء و سخنرانان، زیاد مطرح می‌شود، لطفاً بفرمایید از نظر حضرتعالی «محارب» کیست و جزای او چیست؟

و آیا شرکت در راهپیمایی‌ها و تجمّعات و انتقاد از مسئولین نظام، محاربه شمرده می‌شود؟ و حمله‌ی افراد خودسر به این اجتماعات و مضروب نمودن ایشان چه حکمی دارد؟

بررسی محارب در قرآن، سنّت و فتوای فقهاء:

محارب از نظر قرآن: قال الله تعالی: «انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه و یَسعَونَ فی الارضِ فَساداً أن یُقَتَّلوا أو یُصَلَّبوا أو تُقَطَّعَ أیدیهم و أرجُلهم من خِلافٍ أو یُنفَوا مِنَ الارض ذلک لهم خِزیٌ فی الدنیا و لهم فی الاخرة عَذابٌ عَظیمٌ الّا الذین تابوا مِن قَبل أن تَقدِروا عَلَیهِم فَاعلَموا أنّ الله غَفورٌ رَحیم». (سوره مائده آیات 33 و 34)

ترجمه: کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ برمی‌خیزند و در روی زمین دست به فساد می‌زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند) این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند، یا (چهار انگشت از) دست راست و پای چپ آنها بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند، این رسوایی آنها در دنیا است و در آخرت مجازات بزرگی دارند مگر آنها که قبل از دست یافتن شما به آنان توبه کنند؛ بدانید خداوند آمرزنده و مهربان است (و توبه آنها را می‌پذیرد).

در مورد شأن نزول آیه در وسائل الشیعة از ابوصالح روایتی را که از جهت سند ضعف ندارد و به اصطلاح موثّقه است از امام صادق علیه السلام نقل کرده که عده‌ای از طایفه بنی ضبّه بر پیغمبر صلی الله علیه و آله وارد شدند در حالی که مریض بودند؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به آنها فرمود: در نزد من باشید تا هنگامی که صحّت یافتید شما را به همراه عدّه‌ای از مسلمانان برای جهاد می‌فرستم. آنها گفتند: ما را از مدینه بیرون فرست. حضرت آنها را به خارج از مدینه در مکانی که شترهای صدقه و زکات محافظت می‌شدند فرستاد تا از آنها استفاده کرده و از شیرهای آنها بخورند. هنگامی که سلامتی را یافتند و قوی شدند به سه نفر از نگهبانان و محافظین شترها حمله کردند و آنها را به قتل رساندند. این خبر به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) رسید، پس علی(علیه السلام) را به سوی آنها فرستاد، در حالی که در یک دره‌ای مانده بودند و راه خروج نداشتند ـ نزدیکی زمینهای یمن ـ پس علی(علیه السلام) آنها را اسیر کرده و به نزد رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) آورد، در این هنگام این آیه نازل شد. پس رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) قطع را اختیار کرد، و دستور داد دست راست و پای چپ آنها را قطع کردند. (وسائل الشیعة ج 28 باب 1 از ابواب حد محارب حدیث 7)

از این آیه با در نظر گرفتن شأن نزول استفاده می‌شود که اگر کسی یا کسانی ناگهانی بر افرادی که از یاران و دوستان خدا و رسول(صلّی الله علیه و آله) هستند حمله کنند و آنها را یا بعضی از آنها را بکشند محارب بوده و مفسد فی الارض هستند.

حال ببینیم روایات در این باره چه می گویند و مصداق محارب کیست؟

محمد بن مسلم در روایت صحیحه از امام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمود: کسی که سلاح بر مردم بکشد در شهری از شهرها، پس آنها را زخمی کند، قصاص می‌شود و تبعید می‌گردد و کسی که سلاح بر مردم بکشد در شهری از شهرها، بزند و زخمی کند و مال مردم را ببرد، امّا کسی را نکشد پس او محارب است و جزایش جزای محارب است و امرش به نظر امام است اگر خواست او را بکشد و دار بزند و اگر خواست دست و پایش را قطع کند. فرمود: و اگر زد و کشت و مال برد پس بر امام است که ید راست او را بخاطر دزدی قطع کند؛ سپس او را به اولیای مقتول تحویل دهد که مال را از او بگیرند و سپس او را بکشند. محمد بن مسلم می گوید: ابوعبیده سوال کرد: اگر اولیای مقتول او را عفو کردند چه می‌فرمایید؟ حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: اگر از او عفو کردند بر امام است که او ر ابکشد؛ چون محارب است و قتل کرده و سارق هم هست. محمد بن مسلم می گوید: ابوعبیده پرسید: اگر اولیای مقتول خواستند که از او دیه بگیرند و رهایش کنند می توانند؟ فرمود: نه باید کشته شود. ( وسائل الشیعة ج 28 باب 1 از ابواب حد محارب حدیث1)

و در صحیحه برید بن معاویه آمده است که می‌گوید از امام صادق(علیه السلام) سؤال کردم درباره قول خدای تعالی: انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه»؟ فرمود: این به نظر امام است که هر چه خواست انجام می‌دهد. راوی می گوید گفتم: آیا کاملا در اختیار او است؟ فرمود: نه و لکن به اندازه جنایتی که انجام داده. (همان مأخذ حدیث2)

و عبید الله بن اسحاق مدائنی در روایتی از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده که از حضرت درباره قول خدای تعالی: «انَّما جَزاؤ الذین یُحارِبونَ الله و رَسولَه و یَسعَونَ فی الارضِ فسادا» سؤال شد که مورد هر کدام از چهار جزایی که در آیه ذکر شده را بیان فرمائید. فرمود: زمانی که با خدا و رسول محاربه کند و فساد در زمین نماید پس بکشد، کشته می‌شود؛ و اگر بکشد و مال ببرد، کشته می‌شود و دار زده می‌شود؛ و اگر مال مردم را بگیرد و برباید امّا کسی را نکشد، دست راست و پای چپش قطع می‌شود؛ و اگر شمشیر بکشد و با خدا و رسولش محاربه کند و فساد در زمین کند و نکشد و مال کسی را نبرد تبعید می‌گردد. (همان مأخذ حدیث4)

روایات دیگری نیز هست که هر چند از جهت سند ضعیف می‌باشند اما همانند همین چند روایتی است که ذکر شد. هنگامی که در این روایات که در مقام بیان آیه محاربه است نظر می کنیم به سه مطلب می‌رسیم: 1 ـ محارب به کسانی گفته می‌شود که به ناحق به مردم حمله می‌کنند، می‌کشند یا می‌زنند یا می‌ترسانند. 2 ـ منظور از امام در این روایات امام معصوم(علیه السلام) است در زمان حضور یا نائب عام او که همان مرجع تقلید عادل و یا قاضی که مجتهد عادل باشد در زمان غیبت. 3 ـ امام یا حاکم بر طبق جنایتی که محارب انجام داده حکم کند؛ چون اطلاق روایت محمد بن مسلم به وسیله روایت برید بن معاویه و عبیدالله بن اسحاق مقیّد می‌شود.

حال فتوای فقها را هم ببینید تا بعد مطالب دیگری عرض شود.

نظری به فتاوای علما از قدیم الایام تا به حال

شیخ طوسی(رحمه الله) در کتاب النهایه می‌فرماید: محارب کسی است که سلاح بر مردم بکشد و از اشقیا باشد؛ در شهر باشد یا در خارج از شهر، در شهرهای کفار باشد یا مسلمانان، شب باشد یا روز، پس هرگاه چنین کرد محارب بوده، چنانچه کسی را بکشد کشته می‌شود و اگر بکشد و مال مردم را هم ببرد واجب است که مال را از او بگیرند و بخاطر دزدی قطع دست و پا کنند و بعد او را بکشند و به دار آویزند. (النهایة ص720)

و شیخ مفید(رحمه الله) در کتاب مقنعه می‌فرماید: کسی که برروی مردم سلاح بکشد و آنها را بکشد و به عنوان یاغی قلمداد شود، کشته می‌شود یا به دار آویخته می‌گردد. (المقنعة ص 805)

و ابن حمزه در کتاب وسیله می‌گوید: کسی که به طور علن با سلاح مال مردم را ببرد محارب است. (الوسیلة ص423)

و قاضی ابن برّاج در کتاب المهذّب البارع همانند شیخ طوسی فرموده. (مهذب البارع ج2 ص 554)

و ابن ادریس در کتاب سرائر پس از ذکر آیه می‌فرماید: بین فقها خلافی نیست که مراد از آیه قطّاع الطریق و دزدهای سرگردنه هستند و در نزد ما شیعه هر کس بر مردم سلاح بکشد تا آنها را بترساند در خشکی باشد یا دریا، در آبادیها باشد یا شهرها، یا صحراها و در هر حال هر گاه ثابت شود، امام مخیّر است بین یکی از چهار جزایی که قرآن فرموده. (کتاب سرائر ج3 ص505)

اینها فقها تا قرن ششم هجری می باشند.

محقّق حلّی صاحب شرایع (متوفّی 676) می‌فرماید: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح بکشد در هر جا و هر زمان. (شرایع ج4 ص180)

و شهید اول (متوفّی 786) و شهید ثانی (متوفّی 965) در کتاب لمعه و شرح آن می‌فرمایند: محارب کسی است که بر مردم سلاح بکشد تا مردم را بترساند در هر مکان و یا زمان. و اگر مردم را سنگباران کند و یا عصا و چوب بزند و یا آنها را با قدرت بگیرد، محارب است. (لمعه و شرح آن ج9 ص 290 تا 292)

و در جواهر (متوفّی 1266) می فرماید: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح می‌کشد یا سلاح حمل می کند برای ترساندن هر کس که ترساندن او حرام است. و کشیدن عصا و چوب و سنگ هم برای ترساندن مردم مشمول محارب است و همچنین هر چیزی که موجب ترساندن مردم و فساد در زمین باشد. (جواهر الکلام در شرح شرایع ج 41 ص564 تا 566)

و مرحوم امام خمینی(رحمه الله) در تحریر الوسیله می‌فرماید: در مسأله 1: محارب کسی است که برای ترساندن مردم سلاح می‌کشد یا آماده می‌کند و اراده فساد دارد. و در مساله 5 می‌فرماید: جزای محارب یکی از چهار چیز است : قتل یا دار زدن یا قطع دست و پا و یا تبعید. و بعید نیست که به ترتیب جنایت باشد. که بر عهده حاکم است که با اثبات موضوع حکم کند. (تحریر الوسیلة ج2 ص 492)

امّا پاسخ به سؤال

همچنان که از آیات و روایات و فتاوای فقهاء ظاهر است و در اصل 27 قانون اساسی نیز تصریح شده است: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

مردم حق دارند به طور مسالمت‌آمیز و با حفظ آرامش و بدون این که مخل به مبانی اسلام باشد، راهپیمایی و اعتراض نمایند و هیچ کس حقّ منع مردم از این حقّ قانونی‌شان را ندارد.

و چنانچه افرادی به صورت غیر قانونی به این گونه تجمّعات حمله کنند و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند و یا برای مردم ایجاد رعب و وحشت نمایند، مصداق محارب می‌باشند و مردم می‌توانند برای حفظ جان، از خود دفاع نمایند.

صرف توهین به مسئولین، صدق محاربه نمی‌کند. البته توهین کننده استحقاق تعزیر دارد و منحصراً سبّ و دشنام دادن به پیامبر اکرم(ص) و ائمّه‌ی اطهار(ع) حکم قتل دارد


18 پاسخ به “افرادی که به تجمّعات حمله و شرکت کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند مصداق محارب می‌باشند”

  1. علی از تبریز گفت:

    اولین ومهمترین دلیل صدق عنوان محارب , اخافه و ترساندن مردم است یعنی حتی اگر فردی سلاح گرم نیز حمل کند و استفاده نیز بنماید اما موجب خوف مردم نشود صدق عنوان محاربه نمیکند و در صورت جرم بودن عمل, باید با مواد دیگری از قانون مجازات تسلامی مطابقت داده شود. با توجه به اینکه مردم خود برای اعتراض و احقاق حقی که احساس میکردند من غیر حق پایمال شده به خیابان امده و تظاهرات میکردند و قدر متیقن برای ترساندن خودشان اجتماع نکرده بودند پس حتی در صورت بروز دادن واکنشی قهر آمیز هم عملشان صدق عنوان محاربه نمی کرد و به تبع اولی تر پرتاب سنگ که دیگر وضعیتش معلوم است . بنابرین دادن احکام محاربه برای این موارد نه تنها مبنای شرعی وقانونی ندارد بلکه مبنای عقلی و اخلاقی نیز نداشته و با فلسفه وجود قانون که همانا اجرای عدالت باشد نیز منافات دارد. این احکام فقط و فقط برای ترساندن مردم از استیفای حق خود صادر میگردد و تنها نتیجه ان محدود کردن ازادیهای اساسی مردم, مصرح در قوانین اساسی و موضوعه میباشد و برای حاکمیت نتیجه ای جز رفتن به سوی دیکتاتوری بیشتر ندارد

  2. حقجو گفت:

    سلام به همه آزاد اندیشان
    من چند پیشنهاد خدمت جناب آقای میر حسین موسوی وسایت کلمه دارم
    جنبش سبز جنبشی از برخواسته از تمام ملت ایران ولی متاسفانه گاهی اشتباهاتی پیش میاد که این جنبش از عوام فاصله میگیره و بیشتر داره به سمت روشنفکرن و سرمایه داران میل میکنه
    پیشتهاد من اینه که باید رهبری فکری و سیاسیه جنبش این را مد نظر اشته باشن که مشکل اصلیه مردم ما مشکل اقتصادیه. آقایان محترم که دم از حقوق بشر میزنید.ملتی که نان خوردن نداره چجوری میتونه به آزادی فکر کنه به حقوق بشر فکر کنه به حقوق زن فکر کنه و به …
    همه ی این حقوق شریف هستند ولی اولیت با اقتصاد چون مشکل اصلیه عامه ی مردم اینه .خواهش من اینه کاین نوشته را به دست میر حسین وفادارمون برسونید و بگید که داره با استقامتش یک الگوی تاریخی از وجود خودش برای مردم ایرانن میسازه
    من حتم دارم اگه به مشکلات اقتصادیه مردم توجه بشه سبزهایی که زیاد هستند زیاد تر خواهند شد
    به امید رسیدن به تمام اهداف جنبش حق مردم ایران درود بر سبز اندیشان

  3. مانی گفت:

    درود به ایت الله دستغیب. واقعا امثال ایت الله دستغیب تو این مملکت کم است.

    اون روحانیونی که واقعا از وظعیت فعلی مملکت خسته شدند , ولی به دلایلی سکوت کردند. این افراد روز قیامت چه کار خواهند کرد. ایا میتوانند پاسخگو باشند. اصلا چرا بریم راه دور. همین الانش که سرزنده و میان عموم ملت سبز ایران هستند , ایا میتوانند جلوی مردم سرشون رو بیارن بالا و پاسخگو باشند. به خدا که دارد به ملت ایران ظلم میشود. 5 سال تمام دارد ظلم میشود.
    دوست عزیزی که گفتی “تا زمانی که موسوی , کروبی و خاتمی سکوت بکنند همین خواهد بود. دوست عزیز این رو مطماین باشید که سکوت نمیکنند. انتظار نداشته باشید که بیانیه تندی بدهند. درضمن خانوم فاطمه کروبی هم فرمودند که اگر اوباش بخواهند این کارها رو تکرار بکنند, دست به افشاگری میزند.

  4. درود بر آیات الله دستغیب که روحانیت زیبنده اوست ،چنین کسانی‌ شایستگی این را دارند که در مورد دین و اعتقادات مردم سخن بگویند زیرا گفتارشان از روی ایمان و خلوص است نه از روی ترس و حب دنیا

  5. مجید گفت:

    آنچه در این نوشته واضح است نبودن زندان به شکل فعلی است. اصلا چه لزومی در بریدن دست چپ یا راست کسی است؟ برای مثال افرادی که جنایات کهریزک را انجام دادند هم باید دستگیر و تا پایان عمر خود در زندان باشند. قطع دست و پا با زندگی قرن ۲۱ منافات دارد.

  6. سلام بر تمامی آزاد اندیشان
    درود بر تمام علمای آزاده.
    امیدوارم مردم ما به درجه ای از فهم و شعور سیاسی برسند تا این دروغهاو تهمتهای دولت را باور نکنند.

    باتشکر
    آریایی جوان—اندیشه سبز

  7. ناشناس گفت:

    با حکم این آیت الله قضیه چای و قند تکرار می شود

  8. درود بیکران گفت:

    چه قدر عالیه که مراجعی هستند که درد مردم درد روح و دل و جان آنهاست و حاضرنمی شوند بنده غیر خدا شوند
    روحانیت مستقل پاک ملجا و ماوای مردم زخم خورده اند مثل چشمه ای می تونند لطافت و پاکی و ایمان رو به جامعه بیارند
    این دلزدگیها تو جامعه بازتاب احساس مردم نسبت به اونهاییست که تنهاشون گذاشتند
    درود به آیت الله دستغیب و شجاعت و آزادگیش فقط باید مواظب بود یک وقت سکته ناگهانی یا تصادف اتفاقی نکنه یا آنفولانزا نگیره یا سالاد مخصوص بخوردشون ندند!

  9. ايراني گفت:

    روحانيوني هستند كه از آنچه مي گذرد راضي نيستند ولي به خاطر آنكه گمان مي برند همين نظام كه با نام اسلامي فعال است اگر فعال نباشد ديگر سنگ بر روي سنگ بند نمي شود و از آنجا كه بنا بر تبليغات مسموم صدا و سيما اكثريت سبزها را برانداز و ضد اسلام مي دانند، سكوت كرده اند.
    روحانيون خموش بايد بدانند كه رهبران اين جنبش بيش از بقيه دغدغه ايران و اسلام و انقلاب را دارند و اكثريت جنبش نيز شايد انتقاداتي به مديريت جمهوري اسلامي در اين 30 سال داشته باشند ولي براندازي هدف آنها نيست زيرا همه فهميده اند كه فرصت سوزي خاصيت انقلاب است و به يك انقلاب خاص نيز محدود نمي شود. مردم مي خواهند امور اصلاح شود ، آزادي ها بيشتر شود، اقتصاد فعال شود، مشكلات معيشتيشان از بين برود و كسي يا گروهي نخواهد دايه مردم شود و آنها را به زور به بهشت بيندازد. مطمئن باشيد كه مردم در چنين حكومتي با يكديگر همدلتر مي شوند و ارزشها را بهتر رعايت مي كنند و دينداران واقعي در چنين فضايي محترم هستند.
    اسلامي كه ما را از سكوت در مقابل مصيبت همسايه غير همكيش نيز منع كرده چگونه مي تواند نسبت به سكوت شما عزيزان كه لباس عالمانش را بر تن كرده ايد بي تفاوت باشد؟ يا لباس را از تن به در آريد و يا به وظيفه ديني اتان كه هر سال در سالگرد عاشورا گوشزدش مي كنيد عمل نماييد( بدون توجيه)
    يا حسين ميرحسين

  10. علی گفت:

    در شوره¬زار دانه اگر سبز می¬شود
    از چرخ بخت اهل هنر سبز می¬شود
    روزی که برف سرخ ببارد از آسمان
    بخت سیاه اهل هنر سبز می¬شود
    گر از بهار سبز شود تخم سوخته
    دل هم به سعی دیده تر سبز می¬شود
    نشو و نما زخم زبان است عشق را
    اینجا نهال از آب تبر سبز می¬شود
    گر آب چشم دام کند سبز دانه را
    تخم امید اهل نظر سبز می¬شود
    در سنگدل اثر نکند شعر آبدار
    از ابر گرچه کوه و کمر سبز می¬شود
    تخم امید سبز درین روزگار خشک
    گر می¬شود به خون جگر سبز می¬شود
    آلوده¬ام چنان که اگر خار خشک مغز
    چسبد مرا به دامن تر سبز می¬شود
    دل چو سیاه گشت بشو از امید دست
    تا ریشه خشک نیست شجر سبز می¬شود
    صائب

  11. سبز گفت:

    درود بر سید بزرگوار حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب.

  12. سبز تا همیشه گفت:

    درود بر این روحانی مردمی و آزاده.. .آیت الله دستغیب

  13. ایرانی مسلمان گفت:

    درودبراین روحانی بزرگوارکه از اسلام ناب محمدی دفاع میکنه نه ابزاری برای قدرتهای دنیوی.اسلام علوی باسیاست اموی میانه نداره.

  14. سید علی گفت:

    درود خدا بر مرجع بزرگوار سبز آیت الله سید علی محمد دستغیب

  15. سید علی گفت:

    درود خدا بر مرجع بزرگوار سبز آیت الله سید علی محمد دستغیب ایشان واقعا شجاع هستند

  16. مختاري گفت:

    مگر امام نگفتند ولايت فقيه همان ولايت رسول الله است . کسي که عليه ولي فقيه قيام کند محارب است يا نيست ؟ مگر ولي فقيه نگفت کارهايتان را از طريق قانوني پيگيري کنيد چرا نکرديد ؟ چرا کشته سازي کرديد ؟ چرا بهانه دست دشمن داديد ؟ يهوديان که به گفته قران شديدترين دشمن مومنين است براي شما کف و سوت زد چرا بيدار نشديد ؟

  17. ناشناس گفت:

    من فقط یک خواهش دارم شماها که خیلی آدمهای خوبی هستید چرا برای یک بار هم که شده اجازه نمیدید مردم سوالهاشونو از میرحسین بپرسند؟
    سایت الف نزدیک 70 سوال مردم رو به انصاری داد جا زد خوب میشد شما به این 70 سوال پاسخ بدید بعد ژست حق به جانب بگیرید!
    با تشکر از سانسور چی محترم…
    اینم بدونید شاید کامنت سانسور بشه ولی این سوالات جواب داده نشده شما باعث رسوایی شماست
    البته می دونم جواب ندارید بدید

  18. دست گفت:

    سلام

    جناب نا شناس .. خيلي وقتها سوال براي تغيير و جابجايي نگاه مردم ( يا همون زمين بازي) هست .. بايد ديد اين سوالها چي هست ..

    عيبي نداره اين هفتاد تا سوال رو بدين سبزها جواب بدن .. در عوض 7 تا سوال سبزها رو هم خداوكيلي جواب بديد و قصه حسن كرد تحويل ملت ندين