سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » یک آئین با کلیه لوازم به فروش میرسد!...

یک آئین با کلیه لوازم به فروش میرسد!

چکیده :پیشوایان معنوی جامعه جایگاه خود را که افزایش مکارم اخلاقی خلایق است ترک گفته و یکسره تن به سیاست سپرده و جایگاه خود را بر اساس نسبتی که اکنون با سیاست و قدرت دارند تعریف کرده اند. نفوذ معنوی و روحانی جای خود را به قدرت سیاسی داده است....


ضمیمه این یادداشت، چند عکس و تصویرهست که برای زحمت ندادن به خواننده، خلاصه آنها رابرایتان شرح میدهیم. یکی فیلمی است از یک طلبه دختر (https://t.me/VideoJournalism_Iran/3349) که گویا عشق فیلم و تحصیلکرده این رشته هم هست و از کمک خودش به غسالان تهیه کرده و یک کار مستند دانشجویی و در عین حال تبلیغی درباره معرفت طلاب است. دومی (https://t.me/akhbarefori/220545) هم به غسالخانه مربوط میشود و در ان طلبه‌ای ازفداکاری طلاب در امور تطهیر و کفن میگوید، سومی (https://t.me/mobahesatmagz/1836) هم مقاله ایست از سایت مباحثات در ۱۵ روزپیش که ضمن انکه معتقد است روحانیت خیلی زود عقب نشینی و میدان را برای آنهایی خالی کرد که به بهانه خطر شیوع کرونا قائل به حذف رسومات کفن و دفن اسلامی بودند، از پس گرفتن این سنگر و شروع دوباره اجرای آداب مذهبی برای درگذشتگان کرونا سخن گفته است. دیگری شرح کفن و دفن (https://t.me/MostafaTajzadeh/25722) و هزینه های یک مرحومه کرونایی در خرم‌آباداست… جز اینها ، یک مطلب دیگر از طلاب (https://t.me/chandsanieh/199516) در شبکه هست که فعلا حرفی درباره آن نمیزنیم تا بعد!

ناظران رفتار روحانیت و اشخاص مذهبی در ایران دو دسته‌اند . گروهی منتظرند یک طلبه یا آخوند خطایی کند و گافی بدهدتا آنرا دستمایه ریشخند روحانیت و تخطئه کل حکومت کنند .گروه دیگری هم که الزاما اشخاصی مذهبی نیستند رفتار روحانیون و طلاب را زیرنظر دارند و از خطاهم نمیگذرند، اما از خطا شادمان نمیشوند و اسباب تمسخر و ریشه‌زنی فراهم نمیکنند. در واقع به صورت توامان دلسوز کشور و شان روحانیت هستند. تذکرات آنها هم در همین راستا است.

اخیرا دوستی که از گروه دوم است این نقد را مطرح میکرد که فرو کاستن نقش مذهب در این شرایط مصیبت عمومی به مساله غسل و کفن و دفن ناشی از کج سلیقگی و فقد توجه به جایگاه واقعی روحانیت است. نقش باورهای مذهبی و روحانیون در چنین شرایطی ارامش بخشی به ذهن شهروندان مصیبت‌زده است و تبدیل انها به سوژه فیلمهای تبلیغاتی با مضمون کفن و دفن نقض غرض است.

راستش را بخواهید، چیزی فراتر از نقض غرض است. دادن پاسخ انحرافی به جامعه ای است که پرسشهای جدی‌تری در باره نقش روحانیون دراداره کشور دارد. آیاحتی اشخاص بسیار مومن‌ بیشتر نگران غسل مردگان خود هستند یا وضع اقتصاد کشور؟ سهمی که روحانیت در زندگی انها دارد مهمتر است یا نمازی که بر پیکر میتشان میخواند؟ مسئولیت این همه نقص در حیات اجتماعی ما آیا باروحانیت است که در همه شئونات حرف آخر را زده یا مردمانی که مقلد ومنفعل و تابع بوده‌اند؟ از این قبیل پرسشها بسیار است…

پاسخ به این پرسشها آسان است و آن را وامینهیم. اصل موضوع این است که پیشوایان معنوی جامعه جایگاه خود را که افزایش مکارم اخلاقی خلایق است ترک گفته و یکسره تن به سیاست سپرده و جایگاه خود را بر اساس نسبتی که اکنون با سیاست و قدرت دارند تعریف کرده اند. نفوذ معنوی و روحانی جای خود را به قدرت سیاسی داده است. اتفاقا چسبیدن به جزئیات فقهی، مناسک و رسوم و آئینهای بخیه زده شده به ‌دامن معنوی و اخلاقی مذهب و دادن میدانی فراخ به اهل آواز، برای لاپوشانی همین واقعیت است. باز گذاشتن دست هر کس که به دلایل منفعت شخصی به عمده کردن این جزئیات، ظواهر و حتی توسعه خرافات مشغول شود، به همین منظور است. نقل است روزی یک آمریکایی نزد سامرست موام فخر فروشی کرد که بزرگترین نماد عمده ترین شهر ما مجسمه بزرگ آزادی است . موام جواب داد در کشور ما هم وقتی بزرگی از بین میرود مجسمه اش را درست میکنند! …ما هم پوسته‌باور شده‌ایم، این را رهبران دینی ما میدانند، و حیرت آنکه کاری نمیکنند! حتی حرفی نمیزنند!

علت اصلی این وانهادن هسته و اصل، و چسبیدن به پوسته و شکل ، تبدیل ایمان و باور به ابزار سیاسی و تبدیل امور وجدانی، روحی و معنوی، به سوژه و ملات ساخت کاخ سیاست و منظومه قدرت است. به واقع ، این نیم جمله مشهور که”دیانت ما همان سیاست ماست” نیمه دیگر را فروداده و در معده خود هضم کرده است: فقط سیاست است که وجود دارد و چون فقط آن هست، به اخلاق و وجدان، انصاف و آگاهی، و عقل و منطق نیازی نیست. به همین دلیل است که این روزها دینداران مستقل زیادی میبنیم که بین خود و خدا نیازی به واسطه تعریف نمیکنند و “هیچ آدابی نمیجویند”، و در مقابل حکومت به مناسک و آداب، چیزهایی مثل همان کفن و دفن، اهمیت میدهد و تسلط اجتماعی را در تاکید بر انها مییابد.دین و مکارم اخلاقی آن به سیاست فروخته و در پیشگاه قدرت قربانی شده است. از همین رو کسی پیدا نشد جلوی آن را که اخیرا گفت نواب صفوی هنوز زنده است بگیرد! عجیب و پرسش برانگیز است که او را نهی نکردند! فرض کنید یکی از شیاطینی که در پس‌پرده‌های این کشور زیادند ، آن بازیگررا در خیابان چاقوبزند یابه تیربکشد. چگونه میتوان از طلاب مشعول به غسل و کفن رفع اتهام کرد؟

پی نوشت: برای مشاهدۀ هر یک از مطالب یادشده روی لینک مربوطه در خود متن (به رنگ آبی) کلیک کنید.

منبع: جامعه نو


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.