سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
» آری! علی‌ابن ابیطالب نه دی نداشت

در حسرت امامی که نه دی نداشت…

چکیده : حکومت امام علی که نه دی ندارد. امامش طاقت دیدن اشک یتیم و شیون بیوه زنان ندارد. در چنین حکومتی صالحان به جرم کمک به خانواده های بی سرپرست زندانی راهی زندان نمی شوند. حاکم اسلامی پیرو علی حاضر است بمیرد ولی در قلمروش خلخال از پای زن یهودی نکشند. چنین حکومتی چه شباهتی دارد با چادرهایی که از سر زنان کشیده شد و سیلی هایی که به گوش مسلمانان زده شد و حرمتها که دریده شد و ناسزاها که گفته شد. در حکومتی که نه دی ندارد، یاوران دین به حصر نشدند و انصار به حبس نرفتند. در این حکومت مسجد خانه خدا حرمتش حفظ شد و مراسم احیا و عزا تعطیل نکردند...


کلمه- نسیم بهشتی:

شبیه سازی تاریخی  توسط حاکمان ما امر تازه ای نیست. تلاش برای معادل کردن مقام ولایت به زمان امامان معصوم و صحنه پردازی و داستان سرایی در مقایسه شرایط فعلی با صدر اسلام طی سه سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته و تا جایی پیش رفته که حتی برای جلوگیری از آنچه برای امامان پیش آمد، گروهی بسیج شده و تلاش می کنند با تغییر شرایط برقراری و ماندگاری امام زمانه را فراهم کنند تا دچار بحران فتنه نشود. این تلاش تا آنجا پیش رفت که نماینده ولی فقیه در یک موسسه فرهنگی گفته بود اگر امام حسین و امام علی در این زمان بودند به شهادت نمی رسیدند و عمر حکومت امیرالمومنین به پنج سال ختم نمی شد!

تناقض در شبیه سازی و تغییر متغیرها به نسبت ماندگاری در قدرت، برای صاحبان قدرت مفهوم تازه ای نیست. کسانی که تنها هدفشان ماندن در قدرت به هر قیمتی است ابایی ندارند تا در این میانه ارزشها و باورهای دینی مردم را نیز قربانی کنند تا شاید بتوانند چند صباحی بیشتر در این مسند بمانند.

نه دی از “ایام الله” ی است که توسط دستگاه تبلیغاتی برای توجیه قدرت ساخته شد و تا آنجا پیش رفت که هزاران آثار هنری و گرافیکی برایش آفریدند و بیت المال را برای تنهایی رهبری خرج کردند تا ثابت شود که ولی فقیه تنها نیست و خواص بی بصیرت بیاموزند در برابر ارشادات و رهنمودهای ایشان چه موضعی باید اتخاذ کنند. اما تلاش به همین جا ختم نشد و توهم به آنجا رسید که آرزو کردند ای کاش امیرالمومنین هم چنین روزی داشت تا به مدعیان مردم سالاری ” سیلی ” زده و آنان را سرجای خود می نشاندند!!

آرزو برای امام معصومی که اگر می خواست همانند سیاسیون زمامداری کند دانشش بر آنان افزون و قدرتش از آنان بیش. آنچه امیرالمومنین و حکومت کوتاه پنج ساله اش را جاودانه تاریخ کرد، ارزشمداری و عدالت محوری بود.

امام علی (ع) مردم را محور حكومت مى داند و حكومت را در راستاى تحقق ارزش‏هاى الهى و تأمين خواسته‏هاى مردم شكل مى دهد. در مکتب علوی هيچ گاه و به هیچ توجیهی حكومت بر مردم تحمیل نمی شود. امام معصوم ، حق حکمرانی خود را وقتی از حمایت مردم برخوردار نیست رها می کند و بیست و پنج سال خانه نشین می شود و تنها زمانی عرصه حکومتی را که از آب دهان بز پست تر است برای اقامه عدل به دست می گیرد که مردم از صميم دل و رضايت خاطر برای بیعت به سمت حضرت می آیند “و لا تكون الا عن رضا المسلمين” امیرالمومنین زمام امور را به دست می گیرد وقتی مردم آنچنان مشتاق حضرتش بودند که “وَ بَلغَ من سرور النّاس بِبَیعَتِهم ایّایَ أَنِ ابتَهَجَ بهَا الصَّغیرُ، وَ هَدَجَ الیها الکبیرُ، وَ تَحَامَلَ نَحوَهَا العَلیلُ، وَ حَسَرت الیها الکِعَابُ” “آنچنان مردم در بیعت با من خشنود بودند که خردسالان، شادمان و پیران برای بیعت کردن لرزان به راه افتادند. بیماران بر دوش خویشان سوار، و دختران جوان بی نقاب به صحنه آمدند.”


چنین مردمی که تجلی حق را در کلام امام علی یافته بودند و زمامداری را برای خویش برگزیدند که هدفش از حکومت “إستِصلاحِ أهلِها” اصلاح مردم و احقاق حق همه طبقات جامعه بود. امامی که صلاح حکومت و ملک در صلاح مردم آن متجلی می دید. هدف حضرت علی از حکومت تحقق خواسته‏هاى مردم است ” الا و انه ليس لى امر دونكم”.

امام علی زمامداری است که فرمان به ” انصف الناس” می دهد ” و اشعر قلبك الرحمة للرعية و المحبة لهم”. فرمانداران را توصیه می کند که قلبهایشان را از محبت مردم پر کنند و در میان مردم انصاف و عدالت داشته باشند. در مرام زمامداری چنین امامی، لشکری تا بن دندان مسلح برای سرکوب مردم به خیابانها نمی آیند و فرزندان این مردم از پل به پایین پرتاب نمی شوند و جوانانشان را با باتوم و شوکر نمی زنند. در شیوه حکومتی امام علی ” فانهم صنفان اما اخ لك فى الدين او نظير لك فى الخلق” مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو یا انسان و به هر دو به مهربانی امر شده است. در سیره علوی زندان و درفش و تازیانه و شکنجه جایی ندارد. در این حکومت مردم گروه گروه نشده اند. همه در زیر چتر حکومت اسلامی به صلح و صفا زندگی می کنند. کسی به خاطر عقیده اش آواره از وطن نیست و کسی بخاطر حق گویی اش راهی حبس نمی شود.

حکومت امام علی که نه دی ندارد. امامش طاقت دیدن اشک یتیم و شیون بیوه زنان ندارد. در چنین حکومتی صالحان به جرم کمک به خانواده های بی سرپرست زندانی راهی زندان نمی شوند. حاکم اسلامی پیرو علی حاضر است بمیرد ولی در قلمروش خلخال از پای زن یهودی نکشند. چنین حکومتی چه شباهتی دارد با چادرهایی که از سر زنان کشیده شد و سیلی هایی که به گوش مسلمانان زده شد و حرمتها که دریده شد و ناسزاها که گفته شد. در حکومتی که نه دی ندارد، یاوران دین به حصر نشدند و انصار به حبس نرفتند. در این حکومت مسجد خانه خدا حرمتش حفظ شد و مراسم احیا و عزا تعطیل نکردند.

در این حکومت، امام علی (ع) حاکمی است که با مردم بی واسطه سخن می گوید و از آنان می خواهد که حقوق خود را مطالبه کنند “ایها الناس ان لکم علی الحق” برایشان خط و نشان نمی کشد و به فرمان تیر تهدیدشان نمی کند. در این حکومت به جرم نصیحت گویی حاکمان کسی به زندان نرفته و از همه حقوق انسانی اش محروم نشده است. اولین حقی که امیرالمومنین از آن سخن می گوید این است که حکومت باید خیرخواه شما باشد و خدمتگزارتان. نه اینکه مردم باید برای رفع تنهایی حاکم بسیج شوند و همه منابع مسلمین به کار گرفته شود که نمایش قدرتی در خیابانها به تصویر کشیده شود که به گفته یادداشت نویس زیر نظر دفتر رهبری ” اقتدار رهبري را به دنيا نشان دهد”.

در این شبیه سازی تاریخی ای کاش سفارش علی بن ابی طالب نصب العین حاکمان قرار می گرفت که ” وَ أَشْعِر قَلبَكَ الرَّحمَ لِلرَّعِيَّ، وَ الْمَحَبَّ لَهُمْ، وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لا تَكُونَنَّ عَلَيهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُم” مهرباني با مردم را پوشش دل خويش قرار ده! و با همه دوست و مهربان باش! مبادا چونان حيواني شكاري باشي كه خوردن آنان را غنيمت داني…


21 پاسخ به “در حسرت امامی که نه دی نداشت…”

  1. ناشناس گفت:

    حاکمیت ضد ملی و ضد دین است

  2. بهروز سبز گفت:

    مرگ بر دیکتاتور اروز میکنم تا زنده هستم این اقایانی که با مردم سرزمیناشان مانند حیوانات رفتار کرده اند خوار شدنشان را ببینم
    درود بر موسوی سلام بر خاتمی زنده باد کروبی

  3. ناشناس گفت:

    این مشکل علی هست مشکل ولایت که نیست خب میخواست 9 دی هم داشته باشد ولایت در 9 دی معجزه کرد که توسط چند هزار نفر تظاهرات ده میلیونی کرد ایمان بیاورید بی بصیرت ها خود خدا هم عاچز از این معجرات هست با پول نفت و ساندیس چه ها که نمیشود کرد چه خوب میشد اگر خدا هم ساندیس و نفت داشت همه طرفدارش میشدند سانسور نفرمایید آب از سر ولایت گذشته

  4. مادرسبز گفت:

    این آب دهان بز برای شما تشنگان قدرت! اما بدانید که ما برای احیای دین و احقاق حقوق از دست رفته ی خود دست از تلاش بر نمی داریم تاااااااااااااسرنگونی این جریان سیاسی اقتدارگرا که چون کفتار بر زندگی مردم ما سایه افکنده است !!!!!

  5. علی گفت:

    9 دی باید باشد تا معلوم شود چه کسی در روز عاشورا مردم به خون کشید. نه دی مرا یاد روزی می اندازد که جنازه های یاران امام حسین را می بردند و شادی می کردند از این فتح الفتوحشان.

  6. مجتبی گفت:

    پناه بر خدا که امام حتی پیش بینی این … را هم کرده بودند. ما هنوز همان حکومت عدل علی را می خواهیم برابری برادری حکومت عدل علی

  7. ناشناس گفت:

    چه قیاس مع الفارقی گردید. آیا صحیح است که این حکومت با حکومت علی (ع) مقایسه شود . این کجا و ان کجا .اصلا چه سنخیتی دارد؟ اگر با حکومت بنی امیه مقایسه میکردید اشتراکات بیشتری می یافتید. لطفا کمی بیشتر تامل کنید. باعث مباهات اینها نشوید .

  8. ناشناس گفت:

    امام علی اصلاح طلبی مردمی بود او برای برپائی عدل حکومت را پذیرفت و فرمود برای اینکه حقی را به حقدار برسانم حکومت را پذیرفتم وگرنه از اب دهان بز این حکومت بی ارزشتر است نقل به مضنون کدام یک از اقایان برای برپائی عدل در مسند کارند؟ اگر راست میگویند بخاطر خدا از قدرت کناره گیری کنند اقای خامنه ای مردم شما را نمیخواهند اگر واقعا مقتدای شما حضرت علی ع است افسار حکومت را رها کنید مردم میدانند انرا به چه کسانی بسپارند.
    درود بر 4 یاور مردمی خاتمی موسوی هاشمی و کروبی

  9. حسن گفت:

    هموطنم ! یادت باشد حکومت نمی خواهیم . حکومت یعنی زور . یعنی ( جکم حکومتی !) مردم جمهوری می خواهند . یعنی هر کس تا مدتی معین و آن هم با شرط و شروط قانونی .

  10. ناشناس گفت:

    نه دي نماد رسوايي اين حكومت است. روزي كه ده هزار مزدور كه از اداره ها با زور و ترس با اتوبوس به ميدون انقلاب آورده شدن و جمعا با عابراي پياده حتي نشد يك جمعيت متراكم ايجاد كرد.

    بعد حكومت به دروغ گفت ميليونها نفر در تهران!!!

  11. ناشناس گفت:

    آفرين به هم وظنمان به اسم “علي” كه نوشته است:
    ۹ دی باید باشد تا معلوم شود چه کسی در روز عاشورا مردم به خون کشید. نه دی مرا یاد روزی می اندازد که جنازه های یاران امام حسین را می بردند و شادی می کردند از این فتح الفتوحشان.

  12. ناشناس گفت:

    با بوق تبليغاتي دست پاچه وواقعياتي عيان جاي گفتار نيست فقط اندكي صبر سحرنزديك است

  13. lind گفت:

    با سلام يه نكته جالب اينه كه بدونيد اصلا مقايسه تو فقه شيعه اصلا درست نيست ….
    من موندم كه در ‍‍‍‍‍كره آلمان فرانسه كه ولايت فقيه نيست مردم اموراتشونو چه جوري ميگردونن!!خدا به دادشون برسه الان چه زجري ميكشن!!

  14. سبز گفت:

    مرگ بر دیکتاتور

  15. دوستدار راه امام علی ع گفت:

    9 دی یادآور شادی یزیدیان است که خود را فاتح عاشورای خونین میدانند…..9 دی روز شادی کسانی است که دیدند در عاشورا هموطنشان در زیر ماشین نیروی انتظامی جان داد مانند عزیزان عاشورایی در کربلا در زیر سم اسبان سپاه یزید……بقول هموطن عزیزمان “علی” 9 دی باید باشد….

  16. علی گفت:

    با سلام:
    پیشاپیش از آنچه می گویم پوزش طلبیده وامیدوارم خای متعال و اهل بیت(ع) بنده راببخشایند.
    امروزه قدرتمداران با رفتارشان چنان بلایی بر سر ایمان مردم آورده اند که تعداد زیادی از مردم به ویزه جوانان نعوذوبالله گاه فکر می کنند
    نکند خدای تاکرده درزمان مولای متقیان علی ودیگر معصومین(ع) نیز چنان بر مردم می رفته که امروز می رودو این
    تیشه ای است که آقایان به اصطلاح دینمدار بر سر اعتقادات ومذهب مردم خصوصا جوانان آورده وموجبات دین گریزی آن ها رافراهم
    کرده است.برای جوانی که درزندان های حکومت دینی مورد تجاوز قرار می گیرد سخت است باور کند درحکومت دینی 1400سال قبل
    جزاین بوده است. وای بر شما که این بلا را برسرجوانان مظلوم این دیار آورده اید.انشاالله خداازشما نگذردکه قطعا چنین خواهدبود.

  17. ناشناس گفت:

    رو که نیست سنگ پای قزوین است هم کشتند هم جشن سالانه اش را با تزریق و زور بپا کردند الحمد لله کسی هم جوابشان نداد

  18. عمران گفت:

    و حسبك داء ان تبيت به بطنه — و حولك اكباه تحن الي قيد

    نقل است روزي يكي از دوستان علي عليه السلام غذائي لذيذ ساخته و به هديه پيش علي عليه السلام آورد و در پيش علي عليه السلام نهاد – علي عليه السلام انگشت خود را در غذا فرو برد و در او مي نگريست و چشيد — و از پيش خود دور كرد – گفتند يا امير المومنين اين بر تو حرام است ؟
    فرمود نه – وليكن من راعي رعيتم – كي روا دارم كه در رعاياي من بسيار اندك كسي باشند كه بر اين و كمتر از اين آرزومندند – من امروز اين بخورم – فردا به روز قيامت خدا را چه گويم ؟ و از عهده جواب اين چگونه بيرون آيم ؟
    آنگاه اين بيت را حضرت علي عليه السلام بگفت :
    و حسبك داء ان تبيت ببطنه — و حولك اكباه تحن الي قيد

    درد تو اين بس كه با شكم سير شب را سحر كني ولي پيرامون خانه تو ( كشور تو خامنه اي و حاكمان كشوري ) كساني باشند كه جگرهايشان آرزوي ليسيدن پوست داشته باشند ؟ ( نقل از تفسير ابوالفتوح – جلد 10 صفحه 163 – تفسير كبير جلد 28 صفحه 27(

    در اين كشور عظيم و ثروتمند وقتي سه هزار ميليارد دلار دزد يده مي شود و رهبر براي حفظ نظام مي گويد سكوت كنيد – وقتي در عرض سي و دو سال 900 ميليارد دلار پول نفت به عناوين گوناگون و تبليغي جهاني حيف و ميل مي شود و در اين كشور زن ها و مردها و كساني هستند كه خودكشي مي كنند و بخاطر فقر و نداري و گراني و بيكاري خود را مي كشند در اين صورت شما حا كمان كشوري و استانداران و وزرا و رهبر و ولي فقيه ( مدعي راعي رعيت ها كشور ) و ايت الله ها و مراجع تقليد كه ثروت بي نهايت كه خدا از آن اطلاع دارد اندوخته ايد و دم از حمايت و طرفداري از حضرت علي عليه السلام مي زنيد – چه مي گوئيد ؟

  19. ناشناس گفت:

    تا وقتی مردم خودشونو اصلاح نکردن وضع همینه!چرا نمی خواهید بفهمید که این مردم اینقدر کشنه هستن که با وعده یه وعده غذا حاضرن حتی خانوادشونم بفروشن!

  20. شکوفه گفت:

    هر چی جشن بگیرن که از جشنهای 2500 ساله بیشتر نمی توون جشن بگیرن. خوش باشید. داستان فواره و ایناست بالاتر که می ره با کله می خوره زمین. ما هستیم و شاهد

  21. ناشناس گفت:

    پناه بر خدا