سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » سید حسن خمینی: عاشورا نتیجه‌ی انحراف همراه با ظلم در گونه‌های مختلف بود...
» "درس عاشورا این هم بود که هر کار آمیخته با بی‌تدبیری، شجاعت نیست"

سید حسن خمینی: عاشورا نتیجه‌ی انحراف همراه با ظلم در گونه‌های مختلف بود

چکیده :عاشورا قیامی است علیه انحراف و ظلم همراه با شجاعت و درایت. شرط شجاعت متوجه‌بودن هزینه‌ها به خود انسان و نه دیگری است. هزینه شجاعت شما نباید از جیب دیگران باشد. نباید شما حرف بزنید و هزینه‌اش را دیگران بدهند. این دیگر شجاعت نیست شجاعت چیزی است که شما خودتان هزینه اش را بپردازید....


سید حسن خمینی گفت: ما امروز با جامعه ای مواجه هستیم که بیش از هر زمان دیگری محتاج درس گرفتن از عاشورا است. همواره باید عاشورا را به عنوان سرچشمه حقیقت در ذهن خود داشته باشیم.

به گزارش جماران، نوه امام خمینی که در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در حسینیه جماران سخن می‌گفت، به تبیین درس‌های عاشورا برای عصر حاضر پرداخت و اظهار داشت: عاشورا، مبادی بزرگی برای روزگارهای مختلف دارد. قهرمانان عاشورا بی‌تردید مظهر کمالات بسیاری هستند. عاشورا جلوه های بزرگی دارد که عشق، شجاعت، صمیمیت و اخلاق از آن جمله‌اند. ویژگی بارز سیدالشهدا در برابر دیگران، پایبندی به مبادی اخلاقی بود.

وی با اشاره به وی‍ژگی‌های هویت عاشورا، گفت: اگر بخواهیم عاشورا را تعریف کنیم، باید بگوییم، عاشورا قیامی است علیه انحراف و ظلم همراه با شجاعت و درایت.

نوه امام ادامه داد: اینکه در جامعه آن روز چه اتفاقی می افتد که نوه رسول خدا به شهادت می رسد، به انحراف جامعه برمی گردد و اینکه این انحراف از چه اهمیتی برخوردار بود و آمیخته با چه مشکلاتی بود،‌ در یک کلام می توان گفت، عاشورا نتیجه انحراف همراه با ظلم در گونه های مختلف بود.

سید حسن در ادامه با بیان اینکه عاشورا منادی شجاعت است،‌ به تبیین مفهوم شجاعت پرداخت و اظهار داشت: شجاعت در حوزه‌ی رفتارهای ارادی مفهوم پیدا می کند و رفتار ارادی هم مقدماتی دارد. وقتی انسان می‌خواهد کاری انجام دهد، اول آن را تصور می‌کند،‌ بعد فائده آن را تصدیق می کند، بعد مشتاق انجام می‌شود این اشتیاق رفته رفته شدت می‌گیرد و شوق موکد باعث تحریک عضلات می‌شود و نهایتا انسان به فعل می‌رسد.

وی با بیان اینکه انسان در همه این چهار مرحله‌ی تصویر،‌ تصدیق، شوق موکد و فعل، دچار تردید می شود، گفت: تردیدها بخاطر ترس از خطراتی است که انسان را در صورت انجام کار تهدید می کنند. ضریب خطر باعث می شود که فائده دچار تردید شود و انسان با خود بگوید انجام این کار، به ریسکش نمی‌ارزد.

سیدحسن خمینی در ادامه گفت: اگرچه همه کارها احتمال خطر دارند و نیاز به سبک‌سنگین کردن فائده و ضرر دارند اما گاهی وظیفه انسانی ایجاب می‌کند، انسان خطرات را بر گردن بگیرد و به خاطر زیان رسیدن به فوائد شخصی،‌ در انجام آن تردید نکند. نجات یک انسان از کشته‌شدن، شاید ضرری هم به منافع شخصی داشته باشد اما در نهایت، ستودنی خواهد بود.

نوه امام راحل اضافه کرد: گاهی ریسک و منفعت از جنس مادیات هستند اما بسیاری اوقات این دو از یک جنس نیستند. شجاعت در این‌جا مفهوم پیدا می کند. انسان گاهی همه‌ی مراحل تصور، تصدیق و شوق موکد را انجام می‌دهد اما طمع یا ترس باعث می شود، از انجام کار منصرف شود.

وی افزود: برخی وقت‌ها، راهزن‌‍‌هایی پیدا می‌شوند که انسان از ترس آن‌ها، می‌گوید؛ اگر این کار را انجام دهم، مصالح شخصی من از بین می رود. گاهی برخی افراد، سخن از مصلحت می‌گویند. باید توجه کنیم که در همه مراحل،‌ مصلحت‌سنجی، درست نیست. مصلحت در مبادی فعل، سنجیده و درست است اما بعد از مرحله نتیجه‌گیری، مصلحت‌سنجی، دخالت دادن منافع شخصی در اموری است که مصالح دینی و اخلاقی را تامین می کند و این دقیقا همان رابطه مصلحت و شجاعت است.

سید حسن خمینی در ادامه شرط شجاعت را متوجه‌بودن هزینه‌ها به خود انسان و نه دیگری دانست و گفت: هزینه شجاعت شما نباید از جیب دیگران باشد. نباید شما حرف بزنید و هزینه‌اش را دیگران بدهند. این دیگر شجاعت نیست شجاعت چیزی است که شما خودتان هزینه اش را بپردازید. اگر قرار باشد هزینه و عدم‌النفع را دیگران پرداخت کنند، این جا شجاعت دیگر مفهومی ندارد.

یادگار امام به تبیین مصادیق سخنان خود در رخداد عاشورا پرداخت و اظهار داشت: آنچه در عاشورا اتفاق افتاد اول تصور انحراف در بن‌مایه‌های دین پیامبر بود و دوم، تصور ظلم به عنوان یک واقعیت در جامعه اسلامی. تصدیق به فایده این بود که نمی‌توان این انحراف و ظلم را تحمل کرد. در مرحله‌ی بعد شوق موکد شوق موکد پدید آمد و در نهایت سیدالشهدا هزینه این امر را شخصا بر گردن گرفت.

وی افزود: در آن روزگار،‌ کسی که بر علیه دستگاه خلافت می‌شورید لقب خارجی می‌گرفت و آبرویش می‌رفت. هزینه اول سیدالشهدا قبل از عاشورا، آبروی او بود. بعد از این هزینه نخست، هزینه های بسیاری داد که همه می دانیم که البته این هزینه های سنگین به معنای این نبود که عاشورا از عنصر تدبیر و درایت خالی بود. عاشورا درس بزرگ دیگری که به ما داد آن بود که هر چیزی که آمیخته با بی‌تدبیری باشد، شجاعت نیست.

یادگارامام در ادامه اظهار داشت: ما امروز با جامعه ای مواجه هستیم که بیش از هر زمان دیگری محتاج درس گرفتن از عاشورا است. همواره باید عاشورا را به عنوان سرچشمه حقیقت در ذهن خود داشته باشیم.

سیدحسن خمینی در ادامه با اشاره به بداخلاقی ها در جامعه گفت: بسیاری می گویند درد جامعه ما ترس است اما من فکر می کنم درد بزرگ جامعه ما نترسیدن است. ای کاش، درد، ترس بود. بسیاری از بداخلاقی ها بخاطر این است که از خدا نمی ترسیم و باور نداریم این جهان خدایی دارد. نترسیدن از خدا، رمز همه مشکلات اخلاقی است.

در پایان سیدحسن خمینی یاد و خاطره دانشجویان شهید در انقلاب و دفاع مقدس و همچنین شهدای 16آذر را گرامی داشت.


7 پاسخ به “سید حسن خمینی: عاشورا نتیجه‌ی انحراف همراه با ظلم در گونه‌های مختلف بود”

  1. ناشناس گفت:

    سيد بزرگوار..نوه گرامي امام عزيز.جامعه امروز احتياج به يک عاشوراي حسيني ديگر دارد.درجامعه امروز ما بنام اسلام جنايت .دزدي بيت المال.شکتجه.زندان .کشتن کساني که حرف حق ميزنن.تجاوز.قداره کشي ووو…هزاران جنايت ديگه بيداد ميکنه.سکوت نوه امام هم طبق تفسير خودتان ازعاشورا خود شايد تاييد ويا مصلحت سکوت ويا .. هرچه باشد ازالگو گرفتن ازجدتان حسين فاصله ها دارد….شما نيز باتاسي ازراه امام انقلاب راازدست شيادان خارج کنيد .و.. ….سکوت رابشکنيد وبايک ياحسين ادامه دهنده راه جدتان باشيد وباور داشته باشين مردم دلگرم ميشن تا بااتحاد ريشه ظلم را بخشکانند…

  2. ناشناس گفت:

    آنچه که فعلا در جامعه ما میگذرد درد نیست – اشتباه نکنید ! بلکه عذاب است. عذاب راه گم کردن است. عذاب پیروی از کسانی است که جز به نادانی و جهل و تعصب و خودخواهی و خود گرائی دعوتی ندارند. آیا ندیده اید که اگر در راه درست و حق بودیم تا حالا رسیده بودیم؟ آیا ندیده اید که اگر از دانائی و خبر و آزاد اندیشی و سلامت نفس محور و شاکله تفکر و شخصیت رهبری خیلی معظم انقلاب بود مردم و پیروان او هم به تبع به اخلاق و دانش و معنویت رو میاوردند و به جای چشم و هم چشمی و مسابقه مال اندوزی در راه خیر و کمال با یکدیگر مسابقه میگذاشتند؟ آیا ندیده اید که از کوزه همان تراود که در اوست؟ از کسی در درون مال آمال از تنش و تضاد است آیا جز اختلاف و دعوا و کش مکش و بد بینی به زمین و زمان چیز دیگری بر میاید؟ آیا جز ناکارآمدی و اتلاف وقت و انرژی بر میاید…

  3. narahat گفت:

    سیدبزرگوارشما چرا ازجد بزرگوارتان تأسی نمی جویید?ازشما انتظاربیشتری داریم.یادتان باشدنوه ی چه کسی هستید.

  4. ناشناس گفت:

    سید حسن خمینی: عاشورا نتیجه‌ی انحراف همراه با ظلم در گونه‌های مختلف بود

  5. نار گفت:

    جناب سید حسن شما در مقابل مردم مسیولیذ زندان شکنجه کشتار را نمیبینید چرا ساکتید ؟

  6. ناشناس گفت:

    در تعجبم از مردمی که خود زیر بار ظلم وستم زندگی میکنند و بر حسینی میگریند که ازاد زیست

  7. ناشناس گفت:

    از ایران از ایرانی بودنم متنفرم تو جایی زندگی میکنم که رجالش همه کثیفن به اسم مذهب دارن مردم رو از بین میبرن چرا ساکتی مگه نمیگین مرگ حقه از چی میترسی چرا حرف نمیزنید دارم از اسلام ایرانی متنفر میشم پر تزویرو ریا