سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آیت‌الله دستغیب: اگر قانون اساسی همچنان نقض شود، شرکت در انتخابات وجه شرعی و عقلی ...
» ادعای عصمت ولی فقیه، مهیا کردن فضا برای استبداد و خودکامگی است

آیت‌الله دستغیب: اگر قانون اساسی همچنان نقض شود، شرکت در انتخابات وجه شرعی و عقلی ندارد

چکیده :آیت‌الله دستغیب، شرط شرکت مردم در انتخابات آتی را آزادی موسوی و کروبی و دیگر زندانیان سیاسی، لغو نظارت استصوابی و حاکم شدن رای مردم، بازگشت ولی فقیه به جایگاه قانونی، ممانعت از دخالت نیروهای امنیتی و نظامی در سیاست و اقتصاد دانست و تاکید کرد که در غیر این صورت، رای دادن وجه شرعی و عقلی ندارد. ایشان طرح ادعای عصمت ولی فقیه را نیز زمینه‌ساز استبداد و خودکامگی دانست و هشدار داد که اگر ولایت فقیه از اختیارات قانونی خود فراتر برود، استبداد در لباس دین خواهد بود....


آیت‌الله‌العظمی سید علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز، شرط شرکت مردم در انتخابات آتی را آزادی موسوی و کروبی و دیگر زندانیان سیاسی، لغو نظارت استصوابی و حاکم شدن رای مردم، بازگشت ولی فقیه به جایگاه قانونی، ممانعت از دخالت نیروهای امنیتی و نظامی در سیاست و اقتصاد دانست و تاکید کرد که در غیر این صورت، وضع مانند دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته خواهد شد و در چنین شرایطی “رای دادن وجه شرعی و عقلی ندارد.”

به گزارش کلمه، این عضو مجلس خبرگان رهبری که به طور اختصاصی با وب‌سایت حدیث سرو گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی درباره ادعای عصمت ولی فقیه که به تازگی از سوی برخی افراد مطرح شده، با تاکید بر اینکه احدی غیر از چهارده معصوم، مصون از اشتباه نیست، ولایت فقیه فعلی را چیزی غیر از ولایت فقیه دوران امام خمینی (س) دانست و افزود: “طرح اینگونه مسائل از جانب برخی روحانیون موجب خدشه دارشدن اصل امامت و سست شدن اعتقاد مردم به صاحبان شریعت می شود و فضا را برای استبداد و خودکامگی فراهم می کند و باورهای دینی را از بین می برد.”

آیت‌الله دستغیب همچنین مسئولیت اصلی تخلفات فعلی از قانون اساسی را برعهده‌ی شورای نگهبان دانست و این شورا را متهم کرد که “بعد از فوت حضرت امام (ره)، مطالب را عکس و مردم را از صحنه خارج و زحمات موسّس جمهوری اسلامی را نادیده و خواسته غیر منطقی خود را بعمل درآوردند و آن شد که می بینید.”

ایشان همچنین به اظهارات رئیس جدید و برخی اعضای مجلس خبرگان مبنی بر اینکه وظیفه خبرگان، تحسین و پاسداری از جایگاه رهبری است، انتقاد کرد و گفت: “اینکه گفته می شود اعضای مجلس خبرگان رهبری باید مجتهد باشند نه مقلّد، بدین جهت است که اگر حرفی زده می شود از روی منابع فقهی یعنی قرآن وسنت باشد نه از روی سیاست و به بهانه حفظ نظام! سخن کسانی که می گویند باید تسلیم امر رهبری شد و ایشان را فصل الخطاب قرار داد به حکم فقه و منطق مورد قبول نیست بلکه از ناحیه فشار و در نهایت تقلید است و نظراتی اینچنینی موجب بی اعتبار شدن مجلس خبرگان و وهن جمهوری اسلامی ایران است.”

وقتی شرع و قانون نقض می‌شود، آیا هنوز رای دادن واجب است؟

سایت حدیث سرو در اولین سؤال این مصاحبه، به وجوب شرعی رای دادن برای حفظ قانون اساسی اشاره کرد و از آیت‌الله دستغیب پرسید: “در صورتی که قانون رعایت نشود، و حقوق مردم ضایع شود و خلاف شرع حاکم گردد و هیئت حاکمه جوابگو نباشند، آیا رای دادن به قوّت خود باقی است؟”

در توضیح این سؤال نیز در وب‌سایت مذکور آمده است: “شخصی که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مثل آقای مهندس میرحسین موسوی؛ در ردیف رتبه اول است، و مورد تایید امام امّت می باشد و هیچ مدرکی علیه او یافت نکردند، شورای نگهبان او را تایید می کند، آن هم در اثر فشار مردم و ترس از آنها، اما در عمل به فرمانداری ها گفته می شود که سعی شود ستاد انتخاباتی ایشان ( جناب آقای میر حسین موسوی) تشکیل نشود؛ و به دفعات به ستاد وی حمله می شود و در روز انتخابات نمایندگان آن بزرگوار را از حضور در پای صندوقهای رای و نظارت بر آنها محروم می کنند و نتیجه انتخابات را پیش از تمام شدن وقت قانونی ابلاغ می نمایند و مردم را بی اطلاع از جریانهای مهندسی شده قرار می دهند؛ که هیچ کدام آن از نظر قانون رعایت نشده، با این حال چگونه مردم اطمینان کنند که رای آنها محترم بوده و حقوق آنها رعایت می شود؟”

در ادامه توضیح خاطرنشان شده است: “شورای نگهبان که باید حافظ قانون اساسی باشد، خود ناقض بوده و رای مردم را بی ارزش می داند، مجلس شورای اسلامی که باید مستقل و در راس امور بوده و حافظ منافع ملت باشد، آلت دست گردیده، نیروهای امنیتی و نظامی که باید حافظ مرزها و امنیت کشور باشند، سبب نا امنی و مخلّ اقتصاد ملت گردیده و در امور مردم دخالت می کنند، قوه قضائیه که باید مستقل بوده و مدافع حقوق مردم باشد، فاقد فقه الهی و غیر مستقل و مجری دستورات نیروهای امنیتی و نظامی می باشند؛ زندانیان بدون محاکمه در حبس به سر می برند که در واقع اتهام زندانیان سیاسی بخاطر عمل نکردن به نظر شخص است، نه عمل خلاف شرع و قانون؛ با این فرض که مسائل انتخابات رعایت نمی شود آیا می توان گفت این وجوب شرکت در انتخابات همچنان بقوّت خویش باقی است؟”

شورای نگهبان و نظارت استصوابی، ریشه اصلی انحرافات

آیت‌الله دستغیب در پاسخ به این سؤال، تصریح کرده است: “علت فاصله مردم از حاکمیّت از ناحیه “شورای نگهبان” می باشد؛ این نهاد که باید حافظ قانون اساسی بوده و عمل بر طبق قرآن و سنت کند، این امور را رها کرده و چسبیده است به نظارت استصوابی و ولایت مطلقه فقیه در تمام امور؛ که حضرت امام خمینی (ره) در زمان حیات خویش بخوبی معنی ولایت فقیه در قانون اساسی را بیان و پیاده کردند و فرمودند: “میزان رای ملت است”. و با شورای نگهبان بر سر این مطلب (میزان رای ملت است) اختلاف داشتند و حق را به مردم دادند نه به شورای نگهبان. اما شورای نگهبان بعد از فوت حضرت امام (ره)، مطالب را عکس و مردم را از صحنه خارج و زحمات موسّس جمهوری اسلامی را نادیده و خواسته غیر منطقی خود را بعمل درآوردند و آن شد که می بینید؛ و خودشان هم نسبت به این اشتباه عملا اعتراف دارند. زیرا در اثر نظارت استصوابی و کنار گذاشتن رای مردم چنان مبتلا شده اند که نمی توانند رئیس جمهور مورد تایید خودشان که فعلا در مقابلشان ایستاده، را استیضاح کنند چون اکثر نمایندگان تابع رئیس جمهور هستند. اما اگر نمایندگان با پشتوانه قویّ مردم و بدون قیچی شورای نگهبان انتخاب می شدند، قوه مجریه نمی توانست تخلف از قانون نماید. پس شورای نگهبان مسئول تخلّف از قانون اساسی است. لذا باید گفت که راهی جز بازگشت به منطق و عذر خواهی از ملت شریف ایران و اینکه قوای سه گانه بر طبق قانون اساسی اداره شوند؛ نه اینکه از طریق نیروهای امنیتی و نظامی ودفتر اصل صدوهفتم قانون اساسی، اداره شود.”

بزرگان تا دیر نشده برگردند، خط و نشان هم نکشند

ایشان افزوده است: “مردم به قانون اساسی رای دادند، به جمهوری اسلامی که در راس آن حضرت امام خمینی (ره) بود رای دادند، امام امت (ره) وعده تحقّق عدل علی بن ابیطالب (ع) و سنّت رسول خدا (ص) به مردم داد و تا حدودی لذت اسلام محمّدی (صلی الله علیه و آله) را چشیدند. اما اکنون آن وعده ها از میان رفته و مردم حالت نا امیدی و دلسردی پیدا کرده اند. لذا بر بزرگان است تا دیر نشده به اصل خود برگشته و انقدر خط ونشان نکشند، مردم هم قطعا اهل گذشت هستند.”

چند شرط اساسی شرکت در انتخابات
شرکت در انتخاباتی مانند 84 و 88 با شرع و عقل مغایرت دارد

وی ادامه داده است: “بنابراین در صورتی که نظارت استصوابی برداشته شود و ولی فقیه بعنوان یک فقیه تنظیم کننده قوای سه گانه باشد و خبرگان ناظر بر اعمال وی باشند؛ دادگاه ویژه روحانیت که غیر قانونی است برچیده شود و آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان بهمراه جمیع زندانیان سیاسی آزاد شده و اعاده حیثیت شوند و سه قوه مستقل عمل کنند و نیروهای امنیتی و نظامی از دخالت در سیاست و اقتصاد و امور مردم ممنوع شوند و مردم حکومت کنند و خواسته آنها انجام گیرد، می توان امید داشت که مردم مایل به رای دادن شوند؛ و در غیر اینصورت همان وضعی که در انتخابات ریاست جمهوری سال هشتادو چهار و هشتادو هشت بر سر مردم رفت تکرار خواهد شد و با این حال رای دادن وجه شرعی و عقلی ندارد؛ یعنی با فرض مذکور نسبت به عدم اجرای قانون اساسی و رعایت نکردن حکم شرع واجب نمی باشد.”

ادعای عصمت ولی فقیه، مهیا کردن فضا برای استبداد و خودکامگی است

در سؤال دوم از آیت‌الله دستغیب پرسیده شده است: “می خواستیم نظر حضرتعالی را جویا شویم درباره بعضی از متفقّهین که با استناد به اصل صدوهفتم به بعد قانون اساسی، اینطور می گویند: “که ولی فقیه اشتباه نمی کند و باید تنها یک نفر در راس باشد”، آیا این مطلب موجب خدشه دارشدن اصل امامت که افرادش باید معصوم و از طرف خدا تعیین شده باشد نیست؟ آیا معنای عصمت که تنها در چهارده معصوم ( علیهم السلام)، است بی معنی نمی شود و آیا اینگونه مطالب مورد بدعت نیست؟”

این مرجع تقلید به سؤال مذکور اینگونه پاسخ گفته است: “باید به این نکته توجه داشت که تنها چهارده معصوم هستند که خطا و اشتباه نمی کنند و احدی غیر از ایشان مصون از اشتباه نیست و طرح اینگونه مسائل از جانب برخی روحانیون موجب خدشه دارشدن اصل امامت و سست شدن اعتقاد مردم به صاحبان شریعت می شود و فضا را برای استبداد و خودکامگی فراهم می کند و باورهای دینی را از بین می برد.”

برداشت غلط از ولایت فقیه، ریشه تمام گرفتاری‌های مملکت
ولایت فقیه فراتر از اختیارات قانونی، می‌شود استبداد در لباس دین

ایشان ادامه داده است: “تمام گرفتاریهای مملکت ما از ناحیه برداشت غلط از ولایت فقیه می باشد. چنانکه قبلا در یک بیانیه گفته شد، آنچه در قانون اساسی راجع به اصل صدوهفتم به بعد می باشد این است که خبرگان شخصی را که مجتهد و عادل و آگاه به مسائل روز است را تعیین کنند و او را بعنوان تنظیم کننده قوای سه گانه ( قضائیه، مقنّنه، مجریه) با اختیاراتی که در قانون برای وی تعیین شده به مردم معرفی نمایند تا حافظ احکام قرآن وسنت باشد، و در غیر این صورت استبداد در لباس دین خواهد بود.”

آیت‌الله دستغیب سپس تصریح کرده است: “جهت اطلاع باید عرض شود، تمام اشتباه از خلط مبحث ولایت “مطلقه” فقیه و ولایت “فقیه” تصویب شده در قانون اساسی است. ولایت فقیه تعریف شده در قانون اساسی تنظیم کننده قوای سه گانه( مجریه، مقنّنه، قضائیه) است که دارای شرائطی از جمله مجتهد و عادل و آگاه به مسائل روز می باشد. اما ولایت “مطلقه” فقیه که از جمله منصب امام امت (ره) ، در سال پنجاه و هفت به بعد اتفاق افتاد، و کلّی منحصر در فرد بود و جَعل امام معصوم (علیهم السلام) منطبق بر ایشان بود، لذا مورد تایید مراجع عظام و علمای اعلام و پشتیبان قاطع مردم بودند. اما ولایت فقیه قانون اساسی تنظیم کننده سه قوه می باشد. در عین حالیکه این منصب (ولایت مطلقه) بر حضرت امام خمینی (ره)، انطباق داشت ولی مع ذلک ایشان از خطا و اشتباه مصون نبود همانطور که در قضیه مهندس بازرگان فرمود: بنده اشتباه کردم؛ آنوقت چطور بعضی اینطور ادعا می کنند که منتخب خبرگان که وظیفه اش تنظیم قوای سه گانه است از خطا و اشتباه مصون است؟!”

اعضای خبرگان باید از روی منابع فقهی حرف بزنند، نه از روی سیاست و حفظ نظام

حدیث سرو در سؤال بعدی از آیت‌الله دستغیب پرسیده است: “اخیرا مطالبی از ریاست مجلس خبرگان رهبری در رسانه ها منتشر شده درباره اینکه وظیفه خبرگان “کشف” و تعیین رهبری و نظارت به معنای “تحسین و پاسداری” از جایگاه رهبری است و اینکه بر اساس قانون، رهبری فصل الخطاب است، نظر حضرتعالی در این مورد چیست؟”

نماینده مردم شیراز در خبرگان نیز پاسخ داده است: “اولا: بنده بارها عرض کرده ا م که نظریه “کشف” مبنای فقهی ندارد و این معنی که منتخب خبرگان همان فرد مورد نظر امام زمان (ع) است سخنی بی پایه و اساس است. و ثانیا: اینکه گفته می شود اعضای مجلس خبرگان رهبری باید مجتهد باشند نه مقلّد، بدین جهت است که اگر حرفی زده می شود از روی منابع فقهی یعنی قرآن وسنت باشد نه از روی سیاست و به بهانه حفظ نظام! ”

اگر رابطه خبرگان و رهبری برعکس شود، باعث تمسخر مردم می‌شود

این تنها عضو منتقد مجلس خبرگان خاطرنشان کرده است: “سخن کسانی که می گویند باید تسلیم امر رهبری شد و ایشان را فصل الخطاب قرار داد به حکم فقه و منطق مورد قبول نیست بلکه از ناحیه فشار و در نهایت تقلید است و نظراتی اینچنینی موجب بی اعتبار شدن مجلس خبرگان و وهن جمهوری اسلامی ایران است به علت اینکه قوام رهبری به خبرگان است و این اعضا اگر نتوانند نظر دهند و انتقادات را به سمع رهبری برسانند، خوب در این صورت منجر به این می شود که مطلب عکس شود و قوام خبرگان به رهبری شود و این امر باعث تمسخر مردم می شود.

ایشان به عنوان نکته سوم و پایانی نیز گفته است: “‌و ثالثا: وظیفه رهبری را قانون اساسی مشخص کرده است که همان نظارت بر قوای سه گانه می باشد و قانون به عنوان فصل الخطاب نقش مهمی در این امر ایفا می کند که برای همین ولی فقیه منتخب خبرگان هم وظایفی مقرّر شده است.”


87 پاسخ به “آیت‌الله دستغیب: اگر قانون اساسی همچنان نقض شود، شرکت در انتخابات وجه شرعی و عقلی ندارد”

  1. سبز گفت:

    درود بر ایت الله دستغیب

    یا حسین میر حسین

  2. هدی صابر گفت:

    با سلام ودرود خدمت جناب آیت الله دستغیب عزیز ممنونم ازشما که پا به میدان نهاده وهمچون سلاله روشن بین وآزاده گان حقجویی ، چون شهیدان راه قانون و آزادگی ، بزرگان معزز این ملت : بهبهانی ها ، خیابانی ها ، مدرس ها ، وروحانی آزاده وروشن بین و مفسر ودانشمند قرآنی ومردمی مرحوم طالقانی دست از جان ومال شسته اید و با حیات خویش رگه هایی از حریت وآزادگی و حقجویی ودمکراسی مدفون شده وزنگار گرفته به دست مدعیان دروغین و جاهلان پر مدعا حامیان زر و زور و تزویر از متن دین بیرون کشیدید و انوار روشن وچشم ودلنوازش را به ما نمایاندید

  3. علی گفت:

    با این فتوای تحریم انتخابات تکلیف همه روشن است این فتوی در این زمان همانند فتوای میرزای بزرگ شیرازی در مورد تحریم تنباکو است همانطور که آن فتوی کمر استعمار را شکست این فتوی کمر استبداد دینی را خواهد شکست
    این مصاحبه مخصوصا قسمت هایی که در مورد ولایت فقیه است به عقیده بنده تیشه ای بود بر پایه هایی که آقایان داشتند به آرامی می ساختند تا همه کشور را تاراج نمایند اما ایشان با تیز هوشی نقشه آنان را نقش بر آب کرد
    و حال وظیفه ما اطلاع رسانی گسترده در این مورد است
    از کلمه خواهشمندم این خبر را تا مدتی نگه دارد و آرشیو نگردد ضمن اینکه بصورت کامل در اولین شماره بعدی روزنامه پوشش داده شود.
    با تشکر

  4. ناشناس گفت:

    درود

  5. ناشناس گفت:

    درود بر آیت الله دستغیب.

  6. افشین گفت:

    من از صمیم قلب از آیتالله دستغیب جهت آگاهی دادن و روشن کردن مردم تشکر میکنم . اما به ان دوستی که میگفت فقط ۵% از مردم ایران به مطالب سایت کلمه و روشنگریهای روحانیونی مثل آیتالله دستغیب دسترسی دارند، دوست عزیز اگر کدام از ما مطالب وب سایت کلمه و یا سایر مطالبی را که در ایران با تحریف به خورد مردم میدهند برای دوستانمان توسط ایمیل بفرستیم و از آنها هم بخوهیم که آنرا برای دوستانشان بفرستند کم کم حرف حق به گوش هموطنانمان خوهد رسید . من همیشه مطالب سایت کلمه را برای دوستانم میفرستم و در حال حاضر یک گروه ایمیلی ۴۰ نفره دارم که آنها هم مطالب را به سایرین میرسانند
    به قول معروف در این روزگار سخت هر کمک کوچکی از کاری نکردن و بی تفاوت بودن بهتره !

    موفق و پیروز باشید

  7. ناشناس گفت:

    این نمایندگان به اصلاح اصلاح طلب مجلس که اعلام کردند با اقتدار در انتخابات ( همان انتصابات) شرکت می کنند بدانند چند روز دنیا ارزش ندارد که به خون هموطنت خیانت کنی. این جوانانی که خونشان سنگفرش خیایان شد را بیاد آور که چه مظلومانه جان سپردند.
    شرکت در انتخابات بدون برچیدن اصل دیکتاتوری نظارت استصوابی یعنی خیانت به خون شهدا و همه ملت ایران.
    خواسته های آقای خاتمی حداقل و کف کف خواسته های مردم است.حالا شما بروید بصندلی مجلس را بچسبید.

  8. از استان فارس گفت:

    افتخار می کنم که ایرانیم به خاطر افراد شجاعی که در این مرز و بوم برای آزادی مبارزه می کنند ،
    افتخار می کنم که از استان فارس هستم به واسطه فردی که تنها نماینده منتقد مجلس خبرگان رهبری است
    درود بر آیت الله سید علی محمد دستغیب

  9. محمود حبیبی گفت:

    دستغیب نمونه روحانی راستین شیعه و پیرو صادق علی(ع) است که بر خلاف شمار قابل توجه از هم کسوتان خویش که در برابر این همه جنایت ، خیانت، دروغ، دین فروشی، وطن فروشی، به قهقرا بردن ایران و ایرانی و …. سکوت کرده اند، قهر مانانه در برابر استبداد و غارت منابع کشور و …به پیروی از مولایش علی جانانه ایستادگی می کند. او مایه افتخار ایران و اسلام و خاری در چشم دین فروشان غارتگر است که پرده رسواییشان کاملا فرو افتاده است. درود بر دستغیب و سلام بر میر حسین

  10. سعید گراوند کلسرخی گفت:

    درود خداوند برشما واقعیت همین است
    انتخاباتی به در فضای سالم و قانونی وبا شرکت همه جریانها برگزار نشود عیر شرعی و حرام است
    باید گفت معنای واقعیش انتصابات تست نه انتخابات

  11. ناشناس گفت:

    همه ارکان این نظام با وسواس چیده شده و اگر یکی از آنها درست کار نکند نظام به پیش نمی رود و چون پسوند اسلامی دارد مطمئنا به حال دین مفید نخواهد بود و در جهت خلاف آفرینش است. خواهش می کنم که یکبار دیگر همه فرهیختگان کشور ارکان نظام و وظایف آنرا در جهت قوام و پیشرفت نظام و آماده سازی بسترهای دینی دوباره مورد بازبینی قرار دهند. ما تا آخر در راه امام ایستاده ایم.

  12. آرش,خسرو,مهدي,جواد,عقيل گفت:

    اي شيرازيهاي عزيز سلام ما را هم به مرجع اعلم شيعه آيت الله دستغيب برسانيد.

  13. hassan گفت:

    dorood bar sharaafatat

  14. فولاد شهر اصفهان گفت:

    از سخنرانی مرجع سبز ایران و جهان آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب این مطلب فهمیده میشود که با شرایط فعلی ، حرف مردم این است :
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات
    تحریم انتخابات

  15. طلبه گفت:

    درود بر ایت ا… دستغیب و اقای حاجی

  16. پیر سبز گفت:

    درود خدا بر این بنده صالح ، حلالخور و با تقوا ، که سبب قدرت تشخیص ( سوره فرقان ) بالائی شده است ، مثل طالقانیها ، منتظریها و … . متاسفانه هرم مدیریتی کشور ما(از نظر دانائی و تخصص ) بتدریج بعد از انقلاب وارونه شده است یعنی دانایان در کف هرم ( یا بیرون و زندان ) و اخوندهای درباری نادان (چاپلوس و نفتخوار ) در سطوح بالای هرم . دلیل عمده عدم پیشرفت (بلکه پسرفت ) هم همینست . د رودبر کروبی و میر حسین .

  17. ناشناس گفت:

    خداوند حفظ کند شما را.

  18. ناشناس گفت:

    اسلام بزرگانی مانند آیة الله دستغیب را تربیت کرده وگرنه سران حکومتی ما تربیت شده ی هوی و هوس خویش اند

  19. ناشناس گفت:

    تحریم تحریم تحریم

  20. ناشناس گفت:

    باید گفت که جمهوری اسلامی تبدیل به یک فرقه شده که با سوء استفاده از نامهای شیعی (مانند ولایت و فقیه و …) در صدد است نظامی مشابه نظام صفویه (نوعی قطب گرایی صوفیانه که شاه در رأس آن است و مرشد اعظم نامیده میشود) راه اندازی کند و مهدویت را که قرنها ملجأ و مرجع مراجع عظام برای حفظ تشیع بوده به بازیچه ی نظام صوفیانه و صفوی خود مبدل کند. از اینها گذشته شباهت این نظام به عصر ایران باستان نیز حائز اهمیت است علی الخصوص با این فره ایزدی که برای شخص اول مملکت (مرشد اعظم صفویان) قائل شده اند و نظام طبقاتی (ارتشتاران یا همان سپاهٰ موبدان یا همان روحانیت درباری و …) را پدید آورده اند. شبکه ی الجزیره خوب این نکته را فهمیده که در اخبار خود از رهبر ایران با عنوان «مرشد» و نه «قائد» یاد میکند تا به یادمان بیاورد این جا ما با یک فرقه ی رازآمیز و ناشناخته روبرو هستیم که اهداف کلی آن هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

  21. بسیجی دفاع مقدس گفت:

    اگر نبود معدود علما و روحانیونی همچون ایشان ، مطمئناً آبرویی دیگر برای روحانیت باقی نمی ماند !

  22. سبز گفت:

    دروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود بر شرفت

  23. پیمان گفت:

    با درود به شما جناب دستغیب که در این دوران سخت می‌رزمید ولی دوستان عزیز که هنوز به اصل ولایت فقیه پایبندند این موضوع را بدانند که این اصل از اول یک اشتباه مرگبار بود. وقتی راس کشور از یک طبقه خاص (روحانیت، کارگر، پزشک و…….) شود یعنی دیگر طبقات زیردست یک گروه هستند. به مرور فشاد، انحصار، دیکتاتوری، دزدی و کلیه کارهای بد در این گروه عادی می‌شود چون چرخش قدرت وجود ندارد و این طبقه خیالش از داشتن قدرت راحت است. وای به وقتی که این گروه با تمسک به دین حکومت خود را نیز خدایی جلوه دهند. این می‌شود همین ولایت فقیه ایران امروز که بجز بدبختی چیزی برای این سرزمین به ارمغان نیاورده است.

  24. حسین گفت:

    درود خدا بر راست قامتان واقعی

  25. ایرانی گفت:

    انچه البته به جایی نرسد فریاد است….دیگر انچه نباید اتفاق بیفتد افتاده … من که با خودم عهد کرده ام : بر من لعنت اگر در انتخابات شرکت کنم…….. حالا امثال این بزرگواران هر چه می خواهند تلاش کنند دیگر فایده ای ندارد … فاتحه مع الصلوات

  26. ناشناس گفت:

    درود بر شما

  27. مازندران سبز گفت:

    خداوند شما را از شر بد خواهان و دیو صفتان حفظ فرماید.

  28. mehdi گفت:

    man 1 shirazi dor az vatanam dar in ghorbata sard ba in marjaa taghlid salam mirasanam maha mobaraka ramazan baraya etaraz ham shoda ba masjada ghoba baravid

  29. ناشناس گفت:

    اصلاحات نشدنیست تحریم کامل انتخابات و؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  30. مشهدی گفت:

    وقتی مطلب را خواندم به خود لرزیدم…
    واقعا هنوز چنین روحانیون آزادی خواه و باوجدانی هستند؟درود خداوند بر آیت الله دستغیب و درود بر پدر بزرگوار ایشان…
    مرگ و ننگ بر هر خودکامه ی فریبکار…

    نصر من الله و فتح قریب

  31. کویرماهی گفت:

    من هم برای سلامتی آقای سید علی محمد دستغیب شیرازی دعا می کنم
    امیدوارم بقیه علما و مراجع هر چه زودتر سکوت خود را بشکنند و به صلاح برگردند.
    از نظر من سکوت مراجع یا به خاطر مصلحت است که به نظر من بی مورد است و یا به خاطر ترس از حکومت است. که اگر این گونه باشد وای بر ما

  32. مصدق گفت:

    درود بر شرفت روحانی آزاده تنهایت نمی گذاریم

  33. علی گفت:

    درود خدا بر راست قامتان واقعی

  34. ناشناس گفت:

    با سلام
    این انتخابات مسئله دوم ماست
    وقت آن نرسیده که عامل اصلی انحطاط و سقوط همه جانبه به همگان معرفی شود؟
    مسئله اصلی حذف دیکتاتور و تفکرات دیکتاتور مابانه است
    بیاییم پیامک مختصر ، کم هزینه و کم خطر مرگ بر شاه را برای همه آنهایی که می شناسیم بفرستیم و زیر لب و موقع اعتراض و ناراحتی نجوا کنیم تا باز هم ملکه ذهن مردم شود. آنوقت دیکتاتور خود سقوط خواهد کرد …
    عاقلان خود می دانند معنی این حرف را

  35. عبدالله گفت:

    حضرت امام مضمونی به این شرح فرمودند :روحانی خوب بهترین نعمتهاست وروحانی بد بدترین…: لذا باید گفت خداوندا تو را به خاطر اعطای نعمت عظیم و پربرکت وجود ایت الله العظمی دستغیب صمیمانه شکر نموده وبه وجود این نعمت بزرگ بر خود بالیده وافتخار میکنیم امید انکه سایر مراجع وروحانیون نیز با صداقت وشجاعت تمام به مردم بپیوندند

  36. بسیجی گفت:

    ای کاش شما رهبر جمهوری اسلامی بودی……

  37. علی گفت:

    آنچه باعث حق گوئی آیت الله دستغیب شده پیوستگی ایشان به خدا و بریدن از دنیا است،در این صورت است که شجاعت در عمل کارآمد وتاثیر گذارمیشود.تا دیگر عزیزان روحانی و مراجع درچنین شرائطی قرار نگیرند نباید انتظار غرشهائی فقهی ،صادقانه وشجاعانه از این دست را داشت