سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » انتقادهای علی مطهری از بازداشتهای گسترده بعد از انتخابات...
» انتقادهای صریح علی مطهری در تلویزیون :

انتقادهای علی مطهری از بازداشتهای گسترده بعد از انتخابات

چکیده :من با بسیاری از این بازداشت‌ها مخالفم، اگر جرمی صورت دادند که باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد وگرنه چه دلیلی دارد هنوز عده‌ای بعد از هفت ماه در زندان هستند، این رفتارها اشتباه است.در نظام حکومتی دینی مانند جمهوری اسلامی، کفایت نمی‌کند که ما به فرد اعتماد کنیم بلکه چرخه نظارت اجتماعی باید فعال...


کلمه: علی مطهری با حضور در برنامه رو به فردا که این برنامه وحید جلیلی به عنوان کارشناس و البته حامی احمدی‌نژاد حضور داشت به بیان سخنانی پرداخت که در ماه‌های اخیر یا در صدا و سیما شنیده نشده بود و یا کمتر شنیده شد و به دلیل همین سخنان این برنامه شب گذشته مورد استقبال طیف گسترده‌ای از مردم قرار گرفت.

به گزارش سفیر به دلیل اهمیت سخنان فرزند شهید مطهری، سخنان وی در این برنامه را به طور کامل منعکس می‌کنیم.

مطهری در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص ارزیابی زیر ساخت‌های فرهنگی حوادث ایران در سال ‪ ،۸۸‬گفت: به عقیده من نگاه جامعه و مردم ما به برخی مسایل فرهنگی و اعتقادی، نگاه کاملی نیست و گاهی برداشت‌های غلطی از بعضی مقوله‌های فرهنگی داریم.

وی افزود: مقوله اعتراض در جامعه ما خیلی شناخته شده و پذیرفته شده نیست و اینکه کسی به یک پدیده در جامعه ما اعتراض داشته باشد خیلی سریع به مخالفت با نظام و حتی اسلام تعبیر می‌شود یا مساله اطاعت از ولایت فقیه ممکن است برای برخی از ما درست روشن نشده باشد و برداشت درستی از آن نداشته باشیم.

او ادامه داد: به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری ایران افراد و گروه هایی بودند که اعتقاد داشتند رییس دولت فعلی بهتر است انتخاب نشود، این شعار ممکن است این گونه تعبیر شده باشد که این افراد مخالف با نظام هستند و چون علامت‌هایی هم از سوی رهبری دیده بودند و احساس کردند که نظر رهبری هم به آقای احمدی نژاد است بنابراین این طور تلقی شد که هر کس که مخالف ایشان است بنابراین مخالف رهبری و نظام به شمار می‌آید در حالی که هیچ گاه مقصود رهبر معظم انقلاب چنین چیزی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما برداشت‌های درستی از چنین پدیده‌ای بی‌سابقه‌ای در انقلاب داشتیم، این بحران با زیان ها و ضایعات کمتری مواجه می‌شد.

مطهری در پاسخ به استدلال جلیلی که معتقد بود صدا و سیما تنها بخشی از جامعه و بخصوص بالای شهرتهران را منعکس می‌کند و از روستاها غافل شده، گفت: به طور کامل نمی‌توان این حرف را قبول کرد که چون رسانه ملی تمامی طبقات جامعه ایران را نمایش نمی‌دهد، بنابراین تصور مردم ایران هم این است که جامعه ایران محدود به شمال تهران می‌شود.

نماینده مردم تهران افزود: این انتخابات، انتخاباتی خاص بود، جبهه بندی شدیدی شاهد بودیم، ریشه این مسایل از سوی خواص، خود نامزدها و مردم به مسایل فرهنگی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه خواص و نامزدهای ما گاهی از یک وسیله نا مقدس برای هدف مقدس خود استفاده کردند، اظهارداشت: یک طرف در مناظره از ابزاری استفاده کرد که موجب افزایش آرا شود و طرف مقابل، دیگری را متهم به دروغگویی کرد و هر دو این اقدام را به عنوان یک پروژه پیاده می‌کردند و این طور نبود که در مناظره به طور اتفاقی این مسایل مطرح شد بلکه این موارد در ستادها برنامه ریزی شده بود.

او تصریح کرد: وقتی که یک فرد جامعه ما نگاه می‌کند که دو طرف در حال استفاده از هر وسیله‌ای برای پیروزی هستند، خود به خود بدبین می‌شود و زمانی که نامزد مورد نظرش پیروز نمی‌شود، شبهه تقلب پررنگ می‌شود.

مطهری تاکید کرد: من همچنان هم معتقدم که نباید این افراد را ایادی آمریکا و اسرائیل خواند، این‌ها لغزش‌های سیاسی است و صرف لغزش سیاسی دلیلی بر این نیست که فرد از چارچوب نظام خارج شده است.

وی اضافه کرد: آقایان موسوی و کروبی دچار یک لغزش و اشتباه سیاسی شده اند همانطور که معتقدم آقای احمدی نژاد هم در آن مناظره‌ها تحت تاثیر هیجانات قرار گرفت و دچار لغزش سیاسی شد.

او خاطرنشان کرد: در مفهوم لغزش سهوی بودن نهفته است یعنی تعمدی در کار نیست و کسانی که ادعای تقلب کردند امری از روی عمد نبوده که بخواهند از آن به عنوان ابزاری برای شورش و آشوب استفاده کنند ، بلکه فضا برای اینها به این شکل بوده اما نحوه برخورد با این موضوع مهم است یعنی اگر من نامزد انتخابات احساس کردم واقعا تقلب شده آیا باید مردم را دعوت کنم به خیابان‌ها بیایند یا اینکه طبق قانون باید نظر شورای نگهبان ملاک باشد و سایر مسایل به گونه‌ای دیگر پیگیری شود تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.

این نماینده مجلس در پاسخ به سووال مجری برنامه مبنی بر اینکه این موضوع تا کجا لغزش محسوب می‌شود و ادامه آن را چه باید نام گذاشت، تصریح کرد:ممکن است کسی بگوید من ضمن آنکه ولایت فقیه را قبول دارم، این نظر خاص مقام معظم رهبری را قبول ندارم و به عقیده من چنین فردی هنوز از چارچوب نظام خارج نشده و صرف قبول نداشتن، مادامی که به اقدام عملی منتهی نشود به این معنی نمی‌تواند باشد.

مطهری با بیان اینکه در ابتدای بحث هم اشاره کردم که باید برداشت درستی از اطاعت از ولایت فقیه، مساله آزادی بیان و مقوله اعتراض داشته باشیم، افزود: مردم، افراد متدین و حزب اللهی باید قبول کنند که هر حکومتی تعدادی مخالف دارد و ما باید مخالفان نظام را به رسمیت بشناسیم و مادامی که دست به اسلحه نبردند محترم هستند و ما باید حرف آنها را بشنویم و این منطق و فرهنگ باید در جامعه ما جا بیفتد.

مطهری در ادامه اظهارداشت: بعد از لغزشی که دوستان ما دچار آن شدند، برخوردها نیز با این حادثه خیلی خوب نبود و اولین خطا در رابطه با مدیریت بحران این بود که حساب رهبران آشوب‌ها را از مردمی که واقعا تصور می‌کردند که تقلب شده و اعتراض قانونی داشتند، جدا نشد.

علی مطهری ادامه داد: در اثر خطاهایی که از طرف ما صورت گرفت ، آنها عکس العمل نشان می‌دادند و شاهد لغزش‌های بعدی بودیم تا به چنین روزی رسیدیم که البته در نقطه نسبتا خوبی قرار گرفته‌ایم و در راهپیمایی نهم دی ماه همه اقشار در دفاع از نظام آمدند و در ادامه نیز شاهد انعطاف و نرمش از برخی نامزدهای معترض بودیم.

وی به آخرین بیانیه میرحسین موسوی اشاره کرد و افزود: در این بیانیه به قانونی بودن دولت فعلی اعتراف شد که نقطه‌ای مثبت و گامی به جلو به شمار می رود اما اگر پشت سر لغزش‌های اول شاهد لغزش‌های بعدی بودیم، برخی به نحوه عملکرد ما باز می‌گشت چرا که ما عادت نکرده‌ایم که یک گروه معترض ببینیم که بیایند حرف خود را بزنند.

مطهری در ادامه در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد که یک نخبه سیاسی مرتکب لغزش‌های بزرگ می‌شود، گفت: نقطه‌های لغزش یک نخبه همان چیزی است که امیر المومنین(ع) فرمودند کسی می‌تواند مصلح باشد که اهل ملاحظه کاری نباشد، همرنگ جامعه نباشد و نقاط ضعف جامعه در خود او وجود نداشته باشد و در نهایت بنده طمع، ثروت، مال و مقام نباشد .

وی ادامه داد: بنابراین نخبگانی می‌توانند در جامعه موثر باشند که این روحیات را داشته باشند و اگر شاهد هستیم نخبگان ما آن تاثیری که باید داشته باشند، ندارند به سبب این است که یا گرفتار دنیا شده اند، یا گرفتار شهوت و پست مقام هستند و یا گرفتار ملاحظه کاری شده اند.

او تصریح کرد: وظیفه نخبه این است که در جایی که احساس می‌کند حقی ضایع شده، به داد مظلوم برسد، حرف حق را بیان کند، ملاحظه کسی را نکند و حتی نظر خودش را بگوید نه اینکه صرفا بخواهد نظر حکومت را بیان کند.

جلیلی در ادامه بحث تاکید کرد: در نظام حکومتی دینی مانند جمهوری اسلامی، کفایت نمی‌کند که ما به فرد اعتماد کنیم بلکه چرخه نظارت اجتماعی باید فعال باشد.

وی گفت: نکته مهمتر درس و عبرتی است که ما برای آینده می‌گیریم که در نظام اجتماعی خوشبینی، اعتماد و مسایلی این چنین در یک حدی لازم است اما در کنار آن در یک نظام اجتماعی سیاسی فضای نقد درست و همچنین حوزه نظارت عمومی اجتماعی در آن فعال باشد.

او با بیان اینکه باید فضای نقد منصفانه به عنوان بخشی از مردم سالاری دینی ترویج شود، تصریح کرد: دشمنان ملت و آنهایی که در خارج نشسته اند نمی خواهند چنین اتفاقی رخ دهد و می‌ترسند فضای نقد فعال در جامعه ما وجود داشته باشد و یکی از درس‌هایی که ما باید از حوادث اخیر و ریزش نخبگان بگیریم این است که نخبگان فعلی در آینده نزدیک یا دور به این خطاها دچار نشوند.

مطهری در ادامه این مناظره تلویزیونی درباره علت لغزش برخی نخبگان اظهارداشت: به طور کلی گاهی نخبگان بینش انحرافی دارند یعنی ما نخبگانی داریم که اساسا نظام ولایت فقیه را قبول ندارند و معتقد به دموکراسی مطلق هستند ،بنابراین اختلاف در بینش مساله‌ای بسیار مهم و گریز ناپذیر به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مساله دوم بحث گرایش‌ها به شمار می‌رود، افزود: این مساله به روحیات افراد و قوت نفس آنان باز می‌گردد و این واقعیتی است.شهید مطهری نیز عنوان کرده است که هر کسی، فردی یا گروهی در رتبه خودش هواهای نفسانی دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید نفس انسان را کوچک بگیریم چرا که آن قدر پیچیده است که انسان گاهی خودش هم نمی‌فهمد کاری که می‌خواهد انجام دهد برای خداست یا مسایل و هواهای دیگری هم وجود دارد اما ما بیشتر باید به دنبال ریشه‌های واقعی حوادثی باشیم که رخ داد.

مطهری با اشاره به اینکه حوادث به گونه‌ای پیش رفت که به عناد و لجاج کشیده شد، اظهارداشت: نقطه آغاز آن در مناظره تلویزیونی بود که برخی حرمت ها شکسته شد، پرده حیا میان مردم و حکومت تا حدودی دریده شد و در ادامه شاهد عکس العمل‌ها بودیم که در نهایت به لج و لجبازی کشیده شد و شاید حتی خیلی جنبه اختلاف بینش و تقلب در انتخابات هم نباشد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا این نخبگان لجوج همچنان خواهان ادامه داد لجاجت خود و کشاندن مردم به خیابان ها هستند، گفت: مقصود من این است که این لجاجت از سوی طرفین است و یعنی اگر در آن طرف لجاجتی وجود دارد، در این سو نیز افرادی هستند که مصر بر حذف طرف مقابل از انقلاب می‌باشند که حرف درستی نیست.

مطهری با تاکید بر اینکه پایان دادن بحران به وجود آمده کار آسانی است و دو طرف باید عذرخواهی کنند و احمدی‌نژاد هم باید بیاید بگوید که مردم در آن مناظره‌ها من اشتباه کردم؛ فضایی به وجود آمد که حرف‌هایی را زدم که نباید می‌گفتم، به انتقاد از بازداشت‌های صورت گرفته در ایام بعد از انتخابات پرداخت.

وی گفت: من با بسیاری از این بازداشت‌ها مخالفم، اگر جرمی صورت دادند که باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد وگرنه چه دلیلی دارد هنوز عده‌ای بعد از هفت ماه در زندان هستند، این رفتارها اشتباه است.

وی تنها راه حل این بحران را اجرای عدالت خواند و تاکید کرد: عدالت اگر اجرا شود این بحران حل می‌شود ،یعنی آنچه که وجدان جامعه را آرام می‌کند اجرای عدالت به شمار می‌رود.

سپس مطهری در مورد آزادی بیان در ایران گفت : حرف ما این نیست که در ایران آزادی بیان وضعی نابسامان دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط طبیعی آزادی بیان در ایران به طور نسبی مطلوب است، گفت: حرف ما این است که در این شرایط بحرانی و حوادث بعد از انتخابات نیازی به این مقدار فشار و بستن فضا و توقیف مطبوعات نبود چرا که در شرایط عادی در مجموع وضع آزادی بیان در ایران خوب است.

وی افزود: اگرچه در یکی دو ماه اخیر به دلیل برخی سختگیری ها، شرایط برای مطبوعات سخت شده است اما در کشور ما از رییس دولت خیلی راحت انتقاد می شود.

مطهری در پایان گفت: همین برنامه، دلیلی بر این است که در ایران آزادی بیان به نحو نسبتا خوبی وجود دارد اما انتظار داریم سایر نهادها و رسانه ها هم این کارها را انجام دهند.

۸۳ دیدگاه

  • At 2010.01.08 12:31, امین said:

    بیطرفی صدا وسیما یعنی عدالت درنظام ولی اگر یکطرفه عمل کند یعنی مردمی نبودن نظام

    []
    • At 2010.01.08 12:32, lمهدی said:

      صحبتهای آقای مطهری منطقی تر به نظر می رسید . طرفداران تند رو دولت بدانند هرچه بر علیه مهندس موسوی رفتار غیر منطقی داشته باشند محبوبیت موسوی در نزد مردم بیشتر میشود

      []
      • At 2010.01.08 12:46, arashk said:

        pesar ku nadarad neshan az pedar*to bigane khanasht makhanash pesar

        []
        • At 2010.01.08 13:13, Dr .areyanmehr az hamedan said:

          مردیم از بس قضاوت های یک طرفانه و نا عادلانه را از صدا و سیما دیدیم که باعث شده بود از صدا وسیما متنفر شویم علت تمام این نا ارامی هاطرفداری جانبدارانه ی صدا و سیما از یک جناح خاص و به جوش اوردن خون جناح دیگر و تحریک انها با استفاده از اخبار دروغ بود که مدت ها بود باعث شده بود تلویزیون ایران را نگاه نکنیم دیشب که به طور اتفاقی برنامه ی رو به فردا شبکه ی سه را دیدیم و چشممان به جمال دکتر مطهری و آقای جلیلی روشن شد خوشحال شدیم وبا شنیدن صحبت های آن ها که انتقاد صریح از تبعیض رسانه ای حاکم بر فضای فعلی کشور بود کمی آرام شدیم البته اگر فقط منحصر به دیشب نباشد و ادامه یابد.

          []
          • At 2010.01.08 13:39, پیرو امام said:

            با اینکه آقای علی مطهری هم یه جاهایی گفتن که تو انتخابات تقلبی نشده ولی حرفای دیشبشون رو قبول دارم.در پاسخ به عرفان که میگه علی مطهری گفته بود ما با چشمای گریان به احمدی نژاد رای داده بودیم باید بگم من خودم بعد از انتخابات تو برنامه ی ایران ۸۸ ازشون شنیدم که گفتن من به رضایی رای دادم.

            وتحلیل من از برنامه های این چند روز صداوسیما اینه که میخوان عصبانیت سبزها رو کم کنن و ما رو با فضای جدید جامعه یعنی پذیرش ظلم عادت بدن ولی باید بدونن ما زنده به آنیم که آرام نگیریم …در راه تحقق اهدافمون وپس گرفتن رایمون برنامه های زیادی داریم .اگه رای مان را پس نگیریم دیگه هیچ وقت رای نمیدیم شاید هم دادیم ولی به موسوی ،حتی اگه رد صلاحیت بشه.ما منتظر یه رفتار درست ومنطقی از طرف اینا هستیم تا تصمیمات قشنگتری بگیریم وخلاصه اینکه ما حالا حالاها هستیم…

            []
            • At 2010.01.08 13:39, 55 said:

              سلام
              علی مطهری با حرفهاش گفت که حوادث بعد از انتخابات به گردن شخصیتی که در مناظره بهش توهین شد
              آقای مطهری به جای انتقاد از فرد توهین کننده
              باید از عوامل آشوبها انتقاد کرد

              []
              • At 2010.01.08 13:51, سبزاندیش said:

                خداوند رحمت کند شهید مطهری را که اینچنین فرزندی را تربیت نمود_با اینکه در جناه مخالف حضور دارد ولی وجدان علوی را زیر پا نگذاشت.

                []
                • At 2010.01.08 13:57, عباس said:

                  بوی گند آشتی کنان به مشام میرسد
                  آقای موسوی یادت باشه مردم دیگه رایشون رو نمیخوان

                  []
                  • At 2010.01.08 14:06, عباس said:

                    با آقای روح الله از اصفهان موافقم فرزند مطهری ناخلف است فقط نمی دانم چرا بیت امام و شهید بهشتی و رجایی و طالقانی قدوسی و دستغیب و همت و باکری و دهها خانواده که از بزرگان انقلاب بودند هم ناخلف شده اند !!!!!!

                    []
                    • At 2010.01.08 14:28, حتما بخوانید said:

                      اینا با این حرف ها میخوان جذب حداکثری دفع حداقلی کنن مواظب باشین
                      لطفا گفتگو های این برنامه را تو سایتتون نذارید
                      این برنامه کسانی را که اقای موسوی قبول داره توی برنامه نمیاره
                      ضمنا باید ببینید اهداف برنامه چیه؟
                      میخوان حذب اصولگرا را قوی کنن تا تو مجلس بعدی نماینده داشته باشه…..
                      اصلا مردم اینا را نمشناسن یهویی فکر میکنی این اصلاح طلاب هستن
                      کلا شما دارید به صداو سیمای میلی کمک میکنید

                      []
                      • At 2010.01.08 14:33, علی از اهواز said:

                        بابا جو گیر نشید..زیادم راحت صحبت نکرد.
                        خیلی ۲ پهلو صحبت کرد.
                        بیشتر از اینا باید صراحت به خرج میداد..

                        []
                        • At 2010.01.08 14:48, اتوپیا said:

                          این آقای به اصطلاح مجری که اشاره به وقایعی در تاریخ انقلاب میکرد که در زمان وقوعشون ایشون نطفه هم نبودند ،

                          []
                          • At 2010.01.08 14:50, الهه said:

                            آقای مطهری خیلی حرفای خوبی زدن
                            ولی هم مجری و هم اون یکی میهمان برنامه واقعا افراطی بودن و گاهی خیلی بی تربیت! اما باز هم آقای مطهری با اونا مثل یه معلم مهربون برخورد کرد.

                            []
                            • At 2010.01.08 15:09, عباس said:

                              جمع کنید این بساط خیمه شب بازی را

                              []
                              • At 2010.01.08 15:09, sayid said:

                                جای تعجبه !!
                                اونا که موضع آقای مطهری رو میدونستم، پس چرا گذاشتن بیاد توی برنامشون!!!

                                []
                                • At 2010.01.08 15:15, مهدی said:

                                  اگه راست می گن بذارن افرادی مثل اکبر اعلمی یا حتی خاتمی به نمایندگی جمعیت معترض بیایند و از مواضع ما دفاع کنند بعد اونوقت می فهمن که چه حرف های ناگفته ای هست که اگه بیان بشه خیلی ها که الان توسط صدا و سیما گمراه شدند را از خواب بیدار خواهند کرد. هر چند که علی مطهری نسبتا بی طرفه ولی یادتون نره در پیشنهاداتی که برای آرام شدن اوضاع داده بود تقلب رو به کلی نفی کرده بود که ما هنوز که هنوزه در این مورد قانع نشدیم .

                                  []
                                  • At 2010.01.08 15:21, سبح said:

                                    با نظر عرفان و Rasool موافقم. فقط در یک صورت می توانند اعتماد موج عظیم سبز و رهبران آن را به خود جلب کنند که ریگهای کفش خود را شفاف بیرون بریزند و به بند بند بیانیه ی نخبه ی انقلابی ، مهندس موسوی ، عمل کنند. و اگر از ابتدا عمل میکردند و غرور و تکبر شیطانی را کنار می گذاشتند خیلی بهتر بود. ولی حالا هنوز هم دیر نشده.

                                    []
                                    • At 2010.01.08 16:05, حسین said:

                                      به نظر من که اینها هیچ جوری قابل اعتماد نیستند حتما برنامه جدیدی برای سرکوب هرچه بیشتر این جنبش خودجوش مردمی دارند .

                                      درضمن آقای مطهری کاملا هم بیطرف نبودند بعضی صحبت هاشون صراحتا جنبش را زیر سوال می برد.

                                      زنده باد جنبش سبز ملت هشیار و آگاه ایران

                                      []
                                      • At 2010.01.08 17:44, رضا said:

                                        به نظر من ما نباید اشتباه کنیم این آقایون دارن نعل وارونه می زنند این آقا در غالب منتقد هم گفت تقلب نشده هم گفت رهبران جنبش سبز مردم رو کشیدن تو خیابون و باعث بحران شدن هم گفت رهبران جنبش سبز دچار لغزش شدن… بعد هم گفتن مهندس موسوی در بیانیه اش دولت اینها رو به رسمیت شناخته … می شه بگید اینها کدومش انتقاده؟ اگه یادتون رفته یادآوری می کنم عیناً این حرف ها رو در چند هفته اول بعد از انتخابات هم زده می شد…اینها دارن به مرگ میگیرن تا همه به تب راضیشن …لطفاً بی خودی ذوق زده نشیم…

                                        []
                                        • At 2010.01.08 17:54, محمد said:

                                          به نظر من تمام این حرکات نرمش صدا و سیما در قبال مردم است چون اگر با این همه تهدیدها اگر در آینده مثلآ ۲۲ بهمن تظاهراتی صورت گیرید آنچنان موجی به پا میکند که خدایی نکرده حکومت را هم با خود می برد اما امیدواریم چنین نشود و با اصلاحات آبرفته به جوی بازگردد.

                                          []
                                          • At 2010.01.08 18:02, مهدی said:

                                            مجری برنامه “رو به فردا” همان مدیر سایت رجا نیوز (رسانه تندرو حامی جریان افراطی) است. هموطنان من! برای حفظ نشاط مبارزه بد نیست گاهی اوقات به سایت رجا نیوز هم سری بزنیم :-)

                                            []
                                            • At 2010.01.08 18:12, حسام said:

                                              ما که از ضرغامی نمیگذریم……با این کارا هم دیگه اعتماد مردم بر نمیگرده……اینا اگه میخوستن به این حرفا گوش کنن که کار به اینجا نمیرسید.

                                              []
                                              • At 2010.01.08 18:18, احسان نراقی پور said:

                                                با احترام به نظرات جناب آقای مطهری، باید به ایشان بگویم که تا وقتی جناب عالی هم از اعتراضات به عنوان “شورش” یاد میکنید و جناب آقای موسوی، کروبی و خاتمی را سران “شورش” مینامید!!! یعنی هنوز جزو شما هم نخبگان ملاحظه کار هستید. اعتراضات باید چگونه پیش می رفت که شما اسم شورش بر آن ننهید و بزرگورانی چون میرحسین را سران شورش ننامید؟؟ اگر از اصول حرکت مدنی جنبش راه سبز امید بی اطلاعید مجدد اعلام می کنم که در این جنبش مرم رهبرانند و آرامش و پرهیز از برخورد، نشاط و خیرخواهی برای ایران عزیز از اصول این حرکت اعتراضی است. در طی این حرکت همه ایرانیان پیروزند. انشاله بزودی در ایران ما هم دو حزب قوی با ساختاری متعارف همانند کشورهای توسعه یافته تشکیل خواهد شد و یقینا وجود جناب آقای مطهری و همفکران ایشان به عنوان سیاستمداران لایق و آگاه در جناح رقیب باعث اطمینان خاطر مردم است.

                                                []
                                                • At 2010.01.08 18:27, به یاد تمام زندانیان said:

                                                  جناب آقای مطهری! تا کی میخواهید یکی به نعل بزنید یکی به میخ! مگر اینکه صراحتا بگویید که موضعتان همین است که من نام آن نه “میانه رو”! که “ملاحظه کار” میدانیم. باید بگویم که حرف جنبش راه سبز از همان ابتدا همین بود که اکنون هست. هدفمان نیز از همان ابتدا روشن بوده و اجرای بدون تنازل قانون اساسی چهارچوب خواسته های ماست. ما نه شورشی هستیم! نه دولت ناکارامدی که با این حجم تخلف سرکار آمده به رسمیت می شناسیم، و هوشیار و آگاه تمام ترفندهای صدا و سیما را زیر نظر داریم و رسوا می کنیم.

                                                  []
                                                  • At 2010.01.08 18:33, علی said:

                                                    زنده باد جنبش مدنی راه سبز امید

                                                    []
                                                    • At 2010.01.08 18:57, parvaz said:

                                                      Kolaahe besiar bozorghi daarand baraaye mardom midozand. Midonind baraye een barnaame saathaa roosh kaar kardand, kalame be kalame ke chi bagan va chi nagan..Saade tar az mardome maa heech kas nist. Eena kaamelan midonand ke mardom chegadr kam tavago hastand. Tamaamesh yek show be tamaam manaa.Maadare Sohraabe Arabi tu zendaane, har rooz daarand maadare Nedaa ru baa mozakhrafateshon shekanje mikonand. Fekr konid poshte dare een zendaanhaa darand baa behtareen javoonaamoom chekar mikonad? Chetor mitonid eenaa ru baabar konid vagti daarand migan, khode Neda dar koshtane khodesh negsh daashte va mamore CIA va Englis boodeh, zeere lebaasesh keese khoon ghozashte boode va khooni ke az beeni va dahanesh oomade, baa daste khodesh boode va yek cheezi ru feshaar daade ke oon khoonhaa ru sooratesh reekhte. Haalaa tavago daarid ke yek chenin mojodati be fekre shomaa baashand. Az Mafia badtar hastand.

                                                      []
                                                      • At 2010.01.08 19:15, روح الله said:

                                                        >> درورد بر سه سید فاطمی ————– خمینی و موسوی و خاتمی <<

                                                        سبز سبزیم ریشه داریم ………..

                                                        []
                                                        • At 2010.01.08 19:28, الف.محفوظ said:

                                                          با سلام – این آقا حرفهای بدی نزده ولی به ایشون بگین برادر من اگر آزادی بیان هست چرا همین رادیو تلویزیون که مال ملت است حرف ملت را درست پخش نمی‏کند و دروغ پراکنی کار رسوای آن است. آیا شما یک نظر مخالف را از رسانه‏های مال مردم پخش می‏کنید؟ خود این آقای برادر طرفدار اینهاست وگرنه که به آنجا راهش نمی‏دادند.
                                                          خدا همه دروغگویان را رسوا نماید آمین

                                                          []
                                                          • At 2010.01.08 19:38, ب said:

                                                            خیلی جالبه که تا دو شب پیش از این حرفها خبری نبود و میرحسین و کروبی رو سران فتنه می دونستند اما حالا شدند نخبه به خطا رفته.باید حواس جنبش سبز جمع باشه چون اینا دیدند که با سیاست ارعاب نمی تونند مردم رو از هدفشون منصرف کنند حالا سیاست نرمش رو به کار میبرند تا هم مردم جذب این برنامه بشند و هم روحیه جنبش رو با این حرفا پائین بیارند.این حرفا هم یه سناریو از پیش نوشته شده است که دو شبه توی این برنامه داره اجرا میشه.
                                                            آقای موسوی یادتون باشه که ما به خاطر شما از خیلی چیزها گذشتیم پس شما فکر آشتی رو از سرتون بیرون کنید.چون ما و شما تا هدف “دموکراسی مطلق نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر” باید پیش بریم.

                                                            []
                                                            • At 2010.01.08 20:43, آقای موسوی گوش کن: said:

                                                              روی سخنم با سران جنبش سبز است…
                                                              آقای موسوی، کروبی و خاتمی ما بیش از ۸۰ کشته ندادیم که به همین راحتی شما بیاین آشتی کنید..
                                                              انتقام خون تک تک این جوونا رو باید پس بگیریم..
                                                              فکر این آشتی مصلحتی رو ار ذهنتون بیرون کنید لطفاً،
                                                              پشت سر مردم حرکت کنید درست همانطور که خودتان همیشه این حرف را میزنید، ببینید مردم چی میخوان..
                                                              “دموکراسی مطلق نه یک کلمه بیشتر مه یک کلمه کمتر”

                                                              []
                                                              • At 2010.01.08 22:22, کیارش said:

                                                                یکی نیست ارز اقای مطهری انسان دوست بپرسه جواب مادران داغ دیده رو چه کسانی باید بدهند .؟ایا میشود با جان مردم بر سر سیاست بازی کرد ؟ ایا خون این ملت اصییل و تاریخی کمر نگتر از خون فلسطینیان اجنبی است که صدا و سیما دائم به سوگواری انان نشسته است .دغدغه جنبش سبز این چنین موارد به ظاهر کم اهمیت است نه انتخابات و انتصاباتی که معلوم الحال بوده وهست .ما زنده شدن ایران اریایی و اصییل در جهان را میخواهیم واز ان حمایت میکنیم حال بانی ان هر که میخواهد باشد ما میستایمش وبس!

                                                                []
                                                                • At 2010.01.08 22:41, محمد رضا said:

                                                                  در پاسخ به کسی که میگفت,باید عوامل آشوب ها محاکمه بشن,عرض کنم که برادر عزیز,تمام فیلمها و عکس ها گواهی میده که تمام تخریب ها و آشوب ها,کار نیرو های لباس شخصی و بسیجی و ضد شورش بوده,پس حرفت کاملا متینه و باید در اسرع وقت اونا رو محاکمه کرد!ضمنا پسر شهید مطهری کاملا خلفه,ناخلف اون کسیه که با گذر از اسم بزرگانی چون استاد شجریان و شهرام ناظری و علیزاده,علیرضا افتخاری رو به عنوان صاحب پرفروش ترین آلبوم سال انتخاب میکنه!!ایشون ظاهرا یادش رفته که آلبوم رندان مست استاد شجریان,۲ ۳ ماه قبل,چه فروش عظیمی در سطح کشور کرد!ضمنا استقبال زیاد از فیلم اخراجی ها,به خاطر هنرنمایی بازیگرانی مثل اکبر عبدی و امین حیایی بوده نه آقای ده نمکی,در مقایسه کارگردان ها تا زمانی که بهمن قبادی و اصغر فرهادی و … هستند,جایی برای ده نمکی و سلحشور و …. نیست.کلام آخر اینکه آقای وحید جلیلی به اصطلاح فعال فرهنگی,قبل از ورود به یه بحث اول یه کم مطالعه کن بعد نظر بده.ان شا لله خدا به راه راست هدایتت کنه!

                                                                  []
                                                                  • At 2010.01.08 23:00, سبز سبز said:

                                                                    معلوم نیست چی تو اون سرشه « و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین»

                                                                    []
                                                                    • At 2010.01.08 23:10, امیر قایدرحمتی said:

                                                                      چشم دل بازکن که جان بینی-درودبروجدان پاک شما

                                                                      []
                                                                      • At 2010.01.08 23:18, ناشناس said:

                                                                        بعد از اینکه هفت ماه از بدترین سرکوب ها و کشتارها و قتل انسان های بیگناه گذشته، و حکومت به زور ارعاب و تهدید و دستگیری و ترور و ریختن خون شهیدان جنبش بیداری سبز ایرانی اسلامی به بن بست رسیده، این بازیهای جدید رو شروع کرده.
                                                                        آقای مطهری حیف که شما از روز اول در مقابل این همه حق کشی صدا بلند نکردید و ملاحظه کاری کردید و شاید حساب وجهه خود را کردید. الان وقت این نیست که بگید دو طرف اشتباه کردند. میرحسین چه اشتباهی کرد؟؟؟ اگر واقعا تقلب شده باشه، بگذریم از این همه شواهدی که بارها ارائه شد و سیستم حتی جرات نکرد یک ثانیه در سیما به ایشون یا آقای کروبی وقت بده، اگه واقعا تقلب شده باشه، اون وقت این حرفای شما بیشتر یه لطیفه نخواهد بود؟!؟
                                                                        از روز اول این جنبش، سبز بود و هنوز هم هست. هم شما و هم جوانان و مردم باهوش و درایت امروز ایران میدونن که برای حکومت هیچ کاری نداره عده ای رو اجیر کنه به بیت امام و فرزاندانش حمله و توهین کنن، عکس پاره کنن و …. وقتی عده ای لباس شخصی وابسته به حکومت رو رسما اجیر و مسلح میکنه و در مقابل مردم قرار میده پاره کردن یه عکس و انتشارش تو سیما کار سختیه؟؟؟
                                                                        آقای مطهری!!!! مردم میفهمند. همه چیز را میفهمند. اگر شما امروز به رسانه می آیید نتیجه آزادی رسانه ای نیست!!!! آقای مطهری عزیز!!! این نتیجه بیداری و مقاومت و امید روزافزون هفت ماه ملت بیدار و جوانان آزاده ایرانیه!!!!! جنبش سبز نهال کوچکی بود که روز به روز به درخت تنومندی تبدیل میشه. درود بر معلمان اخلاق و انسانیت و شور و شعور همچون موسوی که در کلام و بیان و اطلاعیه هایی که تا به امروز داده این شور و شعور رو تجلی کرده. آقای مطهری با حلوا حلوا کردن که دهان انسان شیرین نمیشه. از شما به خاطر همین چند قطره سخن متعادلی که گفتید البته تشکر میکنم اما شما بسیار و بسیار بیشتر از این ها به حقیقت نهفته در ظاهر و باطن جامعه امروز و جنبش سبز دین دارید. شهید مطهری هم شجاعت بیان حقیقت رو بدون تزئین و تحریفش در لایه های مصلحت سنجی داشت. او هم سبز بود. جرم امروز میرحسین و مردمی بی دفاعی که از تزویر و ریا و دروغ و زشتی های موجود در بالا و پایین حکومت سالهاست خسته شده اند.
                                                                        امروز شما در مجلس نماینده هستید و بیشتر از هر زمان در تاریخ بلند ایران و اسلام مسوولید.

                                                                        در پناه حق

                                                                        []
                                                                        • At 2010.01.09 00:02, م.پ. said:

                                                                          آقای علی مطهری علیرغم اینکه خیلی جاها از روی انصاف قضاوت میکند اما بنظر بنده انصاف حقیقی این بود که نسبت به میزانِ -بقول ایشان لجاجت، (اگر که فعلاً اجازه دهیم به رویکرد جنبش سبز نام لجاجت بدهد)هردو طرف هم یک نظری می انداخت ظلمهایی که شبانه روز بر خاندان شهدای بزرگی چون بهشتی مظلوم، رجایی، دستغیب، صدوقی، و… می رود و نیز به همه مردم ایران، جریانات کوی دانشگاه، مجتمع مسکونی سبحان، کهریزک، محاکمه های فرمایشی علنی در صدا و سیما، حمله به جماران و خیلی جاهای دیگر، تنگ شدن عرصه بر بزرگانی چون بیت امام، بیت آیت الله منتظری، بیت آیت الله بهشتی، خاندان خود مهندس موسوی، آیت الله صانعی، آقای خاتمی، آقای کروبی، آقای هاشمی،هتاکیهای مکرر ائمه جمعه، فیلتر همه سایتهای معترض، و بستن بسیاری از روزنامه های مربوط به این طیف، اجازه ندادن به حتی مجمع روحانیون مبارز برای راهپیمایی اعتراضی نسبت به هتک حرمت امام ره، و بطور کلی درمحاصره اطلاعاتی-امنیتی قرار دادن گروههای عظیمی از طیفهای معترض و……………
                                                                          واقعاً سوال از آقای مطهری اینست این همه را درقبال پرسش قانونی مردم نسبت به رأیشان یکسان تلقی کردن انصاف است؟؟؟؟

                                                                          []
                                                                          • At 2010.01.09 00:42, راه سبز said:

                                                                            اینها بدجوری به اعتماد مردم لطمه زدنند که این زخم ها به این آسانی ها ترمیم نمی شه. به قول یکی از دوستان … می خواهند به مرگ بگیرند که همه به تب راضی شوند!
                                                                            در حالی که ما نمی گذاریم خون شهدای جنبش پایمال بشه…عاملین و آمرین همه ی این جنایتها باید محاکمه و مجازات بشند
                                                                            سبزها راضی نمی شوند مگر اینکه به ۵ بند بیانیه ی ۱۷ مهندس موسوی بی کم و کاست عمل بشه…

                                                                            در ضمن صحبتی با مهندس موسوی داشتم:

                                                                            میرحسین عزیز! شما در اولین مصاحبه ی ویدئویی تان با ذکر خاطره و نقل قولی از امام خمینی گفتید که امام می گفت «مسئولین کاری نکنند که نتوانند جوابگوی مردم باشند» و گفتید که شما هم تا کنون به این نکته توجه داشته اید. امیدواریم که همچنان بر سر حرفتان باشید و هیچ چیز را از مردم پنهان نکنید…. زنده باشید.

                                                                            []
                                                                            • At 2010.01.09 01:28, Marjan said:

                                                                              Hich vaght to ra nakhahham bakhshid agar ashti koni Mousavi….

                                                                              []
                                                                              • At 2010.01.09 08:25, محارب said:

                                                                                امدی جانم فدایت ولی حالا چرا شما فکر کردید بایک مشت احمق سر کار دارید

                                                                                []
                                                                                • At 2010.01.09 10:56, پرومته در زنجیر said:

                                                                                  من خیلی به این مناظره خوشبین نیستم و همینطور اتفاقاتی که در حال رخ دادنه
                                                                                  چرا که اگر حتی افرادی چون میرحسین هم دعوت شوند برای صحبت در رسانه حکومت مطمئن باشید برنامه های زیادی برای خنثی کردن اون وجود داره.درست مثل زمان انتخابات که همه فکر می کردند تلویزیون آزاده در حالی که از همون زمان این رسانه برنامه های خنثی ساز خودش رو اجرا می کرد و کاملا مشهود بود که تلاشش در چه جهتیه
                                                                                  من از جناب مطهری تعجب می کنم که فکر می کنن همه چیز بعد از انتخابات شروع شده
                                                                                  این پروژه به اصطلاح آزادی در رسانه جدیدا آغاز شده اما ما باید کلیت ماجرا رو ببینیم که حکومت به کدوم سمت می ره
                                                                                  مردم هم نباید خیلی هیجان زده باشند و تا یک نفر به انتقادی می کنه قهرمان بشه
                                                                                  تحلیل بیشتری لازمه
                                                                                  مشخصا حکومت نقشه هایی در سر داره که الله علم

                                                                                  []
                                                                                  • At 2010.01.09 11:21, من said:

                                                                                    مرحوم شریعتی: برای تخریب فرد یا موضوعی، بد تر از انتقاد، دفاع بد است……!

                                                                                    []
                                                                                    • At 2010.01.09 12:35, حسن گل said:

                                                                                      خیلی مردی به خدا

                                                                                      []
                                                                                      • At 2010.01.09 12:52, هم وطن said:

                                                                                        با تشکر از آقای مطهری!امیدوارم رییس جمهور بعدی ایران شما باشید.نه چپیها ونه راستیها.

                                                                                        []
                                                                                        • At 2010.01.09 13:37, ناشناس سبز said:

                                                                                          کی میگه ایشون مثل پدر بزرگوارشون هستند ؟ پدرشون از هیچی نمی ترسیدولی این آقا یکی به میخ می زنه یکی به نعل. بقیه اصولگراها به ایشون شرف دارند. اصل انتخابات مشکل داشت. شورای نگهبان سیاسی و جناحی عمل کرد. خود آقای مطهری هم مثل بقیه میدونندکه دارند….میگند. زنده باد مردم آزادیخواه سبز

                                                                                          []
                                                                                          • At 2010.01.09 14:02, عماد said:

                                                                                            خوب حرف طرفین کاملاً مشخص است که . میر حسین می گوید تقلب شده و به او یک ساعت اجازه ندادند در تلویزیون صحبت کنه و احمدی نژاد می گوید تقلب نشده و هر کاری برای خفه کردن این صدا انجام دادند از جلوگیری راهپیمایی قانونی طبق قانون اساسی تا به گلوله بستن مردم – آیا این دو گروه با هم مقصرند ؟ یعنی شما می گویید گیرم که تقلبی هم شده باشد ولی آقای موسوی حق بر هم ریختن مملکت رو نداشته است ؟؟؟؟ پس چه کسی و کجا باید برای حق آزادی و آزادگی مردم ایستادگی کرد. فیل به این بزرگی در اطاق را چطور نمی بینید ؟؟؟؟ آیا دعوا سر این است که مردم اغتشاش نکنند و دولت هم مردم را به گلوله نبندد تا صلح و صفا شود ؟؟ خیر – صورت مسئله را چرا پاک می کنید ؟؟؟ دعوا سر این بود که چرا تغلب شده و کسی جواب گو نیست ؟ که اگر به این سئوال جواب داده شود یعنی احمدی نژاد باید برود و حتی محاکمه شود و به زندان بیافتد !!!!!!
                                                                                            و تا روزی که مردم محق خودشان را نگیرند دست به هر کاری می زنند و هر کس که طرف نا حق را گرفته باشد هم محاکمه خواهد شد.
                                                                                            امام حسین می گوید اگر دین هم ندارید ولی آزاده باشید. -

                                                                                            []
                                                                                            • At 2010.01.09 14:57, 50 said:

                                                                                              دوستان عزیز سبز من نظرم اینکه باید به رهبر سبز اندیش گوش کنیم حتی اگر تصمیمش بر خلافه نظر ما باشه چون واقعا مرد با سیاستیه!!

                                                                                              []
                                                                                              • At 2010.01.09 21:00, صادق said:

                                                                                                خیلی ساده اید اگه فکر کنید اینا به سر عقل اومدند. اگه عمرو عاص زنده بود حتما جلو اینا لنگ مینداخت. اینها از ۲۲ بهمن ترسیدند و از الآن دارن جو رو آروم میکنند.

                                                                                                []
                                                                                                • At 2010.01.09 21:40, الناز said:

                                                                                                  زنده باد موسوی و یاران سبز شجاعش.

                                                                                                  []
                                                                                                  • At 2010.01.10 08:12, م said:

                                                                                                    آقای مطهری آدم دلسوزی است برای این نظام

                                                                                                    []
                                                                                                    • At 2010.01.18 15:42, محراب said:

                                                                                                      ببینید دوستان این مناظره ها و فضای گفتگو بعد از صدها کشته و هزاران مجروح و زندانی جنبش سبز به دست اومده، نظام به اصطلاح اسلامی راضی شده توسط صدا و سیما …حرف مخالفینش اعلام کنه.برای شروع خوبه ولی نباید به اینها راضی باشیم و حرف اول و آخر ما پنج خواسته گفته شده در بیانیه مهندس موسوی هست.

                                                                                                      []
                                                                                                      • 33 old comments are not displayed. Click to display all comments